Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
14. september 2020

Je mariánska úcta prejavom modloslužby?

O správnom chápaní úlohy Panny Márie.
Je mariánska úcta prejavom modloslužby?

15. september je dňom sviatku Sedembolestnej Panny Márie. Je to nielen cirkevný sviatok, ale aj jeden z dní pracovného pokoja. Samozrejme, nie každý chápe zmysel tohto dňa. Niekomu sa nemusí páčiť iba preto, že si v tento deň pre zatvorené obchody nemôže kúpiť teplé rožky, niekomu sa nepozdáva z aspoň trochu rozumnejšich dôvodov. Niektorí kresťania, zvlášť z protestantského prostredia totiž napádajú úctu k Panne Márii ako modloslužobnícku a bohorovnú.

Čo je to teda modloslužba? Modloslužba ide proti prvému Božiemu prikázaniu (t j. „Ja som Pán Boh tvoj, nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal.“) Medzi modloslužbu môžeme zaradiť mnohobožstvo, satanizmus, uctievanie a zvelebovanie vodcu, rasy, moci, rozkoše, peňazí, majetku. Skrátka, modloslužbou je všetko to, čo dá človek na prvé miesto, ktoré patrí výlučne Bohu. Spĺňa teda mariánska úcta charakteristiky modloslužby? 

Panna Mária nepochybne dáva kresťanstvu príjemný ženský šarm a svojráznu charizmu. Bez Panny Márie by bolo katolícke kresťanstvo až príliš mužské: pápež muž, kardináli muži, kňazi muži, miništranti muži, ešte aj slovo Boh (hoci samotný Boh nie je muž ani žena) je mužského rodu! Katolícka teológia postavila Pannu Máriu v tejto hierarchii na druhé miesto po Bohu. To je dosť prominentná pozícia. Stojí to však zopakovať ešte raz: druhé, nie prvé.

Aktuálny sviatok Sedembolestnej Panny Márie dýcha nielen ženskosťou, ale aj materinskosťou. A zdôrazňuje, že bolesť a utrpenie, ktoré stretáva každého človeka, nie je nezmyselné, ale ak je spojené s Kristom, má vždy zmysel. „Kto neberie svoj kríž a nenasleduje ma, nie je ma hoden.“ (Mt 10,38) Panna Mária žije svoj kríž a jej kríž je cestou k Bohu. Tak ako celý jej život. Je vzornou Kristovou učeníčkou.

Keď čítame Nový zákon môžeme mať pocit, že Panna Mária v ňom nezohráva nejakú výnimočnú úlohu. Skôr naopak, viaceré novozákonné spisy o nej mlčia, ba dokonca svätý Pavol ju spomína len v Liste Galaťanom a ani nie menom. Zaujímavé je však toto pozorovanie: Hoci najstaršie spisy Nového zákona (ako napr. Pavlove listy alebo Markovo evanjelium) o Máriinej úlohe hovoria len striedmo, neskoršie knihy, ako Lukášovo a Jánovo evanjelium ju už spomínajú oveľa viac. Tu možno spozorovať „evolúciu“ Máriinej úlohy v Ježišovom živote a neskôr v živote Cirkvi. Táto duchovná „evolúcia“ je dielom Ducha Svätého, ktorý veriacich neprestajne pozýva čoraz viac a viac odkrývať tajomstvá Božieho zjavenia.

Mariánska úcta nie je v žiadnom prípade modloslužbou. V skutočnosti, je jej presným opakom: byť viac Máriin znamená byť viac Kristov a byť viac Kristov znamená byť viac Boží. Máriin život je nerozlučiteľne spätý so životom jej Syna. Ak kristológiu oddelíme od mariológie a naopak, postupne sa rozpadne aj jedno aj druhé. Panna Mária nás podobne ako v Káne Galilejskej neprestajne pozýva k tomu, aby sme „urobili všetko, čo vám (Kristus) povie.“ (Jn 2,5) 

Inzercia

Neskoršie mariánske dogmy nie sú prejavom bohorovnosti, ale skôr chcú poukázať na vzťah Ježiša a Márie, kde Ježiš ako Boh vždy predchádza svoje stvorenie, Máriu. Napríklad dogma o Nanebovzatí Panny Márie v princípe hovorí o Božom prisľúbení, o nádeji, že každého verného Kristovho učeníka (ako bola Mária) neminie večná odmena. Toto prisľúbenie je biblické. 

Už svätý Augustín v piatom storočí vysvetľoval, že úcta k svätým (a tu patrí aj Panna Mária) nemôže byť v žiadnom prípade bohopoctou. Klaňanie patrí výlučne Bohu, svätcov a Pannu Máriu si však uctievať môžeme, pretože v nich samotných prebýva Boh a uschopňoval ich, aby sa stali svätými. 

Ak je mariánska úcta skutočne mariánskou úctou, privádza nás bližšie k Bohu. Ak sa však chápe nesprávne alebo nahrádza samotného Boha, nedá sa už hovoriť o mariánskej úcte. 

Titulný obrázok -  https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Lourdes

 

Odporúčame

Blog
Zomrel Boh v Osvienčime?

Zomrel Boh v Osvienčime?

Nespravodlivosť, utrpenie, zlo sa dotýka a trápi vari každého človeka. Bol Boh počas holokaustu na dovolenke? A ako sa s problematikou teológie po holokauste vyrovnávajú samotní Židia?

Blog
Žena nemá 2 srdcia, jedno tlčie dieťaťu!

Žena nemá 2 srdcia, jedno tlčie dieťaťu!

Alebo pravda o mojom návrhu protiinterrupčného zákona. –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––- Som za slobodu žien rozhodovať o svojom tele. Žena ale nemá dve srdcia, preto nemôže rozhodovať o roztrhaní iného ľudského srdca, ktoré bije pod jej srdcom. To je hlavný dôvod, prečo som sa 28. augusta rozhodol podať do parlamentu návrh zákona na ochranu počatých detí.