Volebný snem KDH - reparát
Čo by KDH malo robiť, aby sa vrátilo do parlamentu.
KDH bude mať volebný snem a hľadá sa nový predseda. Ako je to v mentalite nielen KDH, ale takmer celého Slovenska. vo voľbách sa hľadá spasiteľ. V prípade KDH po opakovanom neúspechu v parlamentných voľbách sa hľadá osoba, ktorá zachráni hnutie a vráti ho do parlamentu. Aj keď je post predsedu hnutia pre jeho budúcnosť dôležitý, úspech hnutia nerobí jeden človek. Zanietená debata o tom, kto by to mal byť, predbieha pre budúcnosť hnutia podstatnejšiu debatu. Najprv by si hnutie malo ujasniť čo chce robiť a ako to chce robiť, aby bolo úspešné. Vďaka koronakríze bolo dosť času, aby hľadalo odpovede na tieto otázky. Následne by bolo dobré hľadať osobu, ktorá najlepšie spĺňa predpoklady uskutočniť politiku KDH.
Čo sa už malo udiať dávno, to je seriózna analýza neúspechov a stavu KDH – tzv. SWOT analýza. Ľudové politické strany, do rodiny ktorých KDH patrí, sú postavené na troch pilieroch – na pilieroch v ktorých uskutočňujú politiku. Sú to kresťanský, sociálny a národný pilier.
Národný pilier. KDH počas svojej existencie oň prišlo – prinajmenšom vo vnímaní voličov. KDH síce po roku 1990 chcelo samostatný slovenský štát / známy výrok o samostatnej hviezdičke a stoličke v EÚ/, ale jeho postoj pri rozdelení Česko-Slovenska spôsobil, že na mnoho rokov ho voliči vnímali skôr ako protinárodné. Možno oprávnene namietať, že to nie je pravda. Napríklad pri prijímaní Lisabonskej zmluvy to bolo jedine KDH, ktoré trvalo na zachovaní kultúrnej a etickej zvrchovanosti krajiny. Niektoré štáty EÚ takéto jednostranné vyhlásenie urobili /Írsko, Poľsko/ žiaľ, pre postoj ostatných strán Slovensko tak neurobilo. Príkladov možno uviesť aj viac. Vo voľbách však nie je rozhodujúca skutočnosť, ale vnímanie voličov.
Sociálny pilier. V rokoch 1998 až 2006 bolo KDH súčasťou Dzurindovej vlády. Turecké hospodárenie predchádzajúcej Mečiarovej vlády priviedlo krajinu do ťažkej hospodárskej situácie – vysoký štátny dlh, štát si požičiaval s vyše 20% úrokom, krachujúci bankový sektor. Nielenže neboli financie na sociálne balíčky, ale vláda musela škrtať, kde sa dalo. V tejto situácii KDH nemalo priestor na výraznejšiu sociálnu politiku. Neskôr sa sociálnej politiky zmocnil SMER-SD. V očiach voličov bol aj tento pilier spochybnený.
Kresťanský pilier. Tu treba povedať, že KDH má nespochybniteľnú zásluhu na tom, že cirkvi a náboženské spoločenstvá môžu slobodne účinkovať, že veriaci, ktorí boli pred rokom 1989 druhotriedni občania, sa stali rovnoprávnymi občanmi. Možno spomenúť zmluvy so Svätou stolicou, vznik cirkevného školstva, včítane Katolíckej univerzity v Ružomberku, rovnaké financovanie škôl zo štátneho rozpočtu, reštitúcie cirkevného majetku, duchovnú služba v armáde, používanie kresťanských symbolov na verejnosti. A uvediem ešte jeden príklad na okraj zásluh KDH. Kto si už dnes spomenie, že pred rokom 1989 cirkevný sobáš bol len akýsi doplnok štátneho sobáša a bez uzavretia štátneho sobáša sa nemohol uskutočniť? Pri všetkom vymenovanom bolo KDH. No potom sa ujala myšlienka, že kresťania sú aj v iných politických stranách – čo síce je pravda – no viedlo to k rozdrobeniu kresťanskej politiky. Tak sa podarilo oslabiť aj tento pilier.
Čo by teda KDH malo urobiť, aby znovu ovplyvňovalo politické dianie, aby bolo v parlamente a vo vláde? KDH takmer od svojho vzniku malo a má inštitúciu, ktorá má predkladať koncepčné návrhy – politické konzílium. Zdá sa, že nielen predsedníctvo, ale aj tento orgán hnutia spia hlbokým spánkom.
SWOT analýza slúži v prvom rade na poznanie a pomenovanie slabých a silných stránok, na uvedomenie si chýb a omylov, ale aj toho, na čom hnutie môže stavať. To by mal byť prvý krok.
Po druhé - malo by si stanoviť konkrétne politické aktivity. Ak chce byť hnutie úspešne, nemôžu to byť len nápady od „zeleného stola“. Dlhoročný a úspešný predseda vlády v Sankt-Poltene Proll mi rozprával ako funguje. Mal neveľkú skupinu ľudí, ktorá počúvala priamo v teréne, čo ľudia hovoria o jeho politike a o tom, čo ich trápi. Podľa toho modifikoval svoju politiku. Chcem tým povedať, že nestačí nápad, treba si ho otestovať medzi ľuďmi. Materiál, ako to robiť, dostal na rade KDH už predseda Fígeľ. Žiaľ, nezaoberal sa ním. Namiesto toho presadil svoju volebnú stratégiu KDH Plus. Bola to stratégia, ktorú v obmedzenej miere používajú aj iné politické strany.To Plus znamenalo rozšíriť kandidátku o známych ľudí z kresťanského prostredia. Títo ľudia získali dostatok preferenčných hlasov, čím potvrdili, že v kresťanskom prostredí sú oceňovaní. Výsledok volieb však ukázal, že to boli hlasy stálych voličov KDH a došlo len k prerozdeleniu preferenčných hlasov. Nepriniesli nové hlasy mimo elektorátu KDH.
Po tretie - KDH by si malo povedať, ako presadzovať svoju agendu do povedomia voličov. Klasické nástroje ako sú napríklad mítingy sú dnes neúčinné. Politická propaganda sa dnes robí prostredníctvom sociálnych sietí. Málokto vie, že za úspechom nejednej politickej strany je zoskupenie najatých ľudí, ktorí na sociálnych sieťach vedú cielenú diskusiu. Nediskutujú ako reprezentanti konkrétnej politickej strany, ale ako obyčajní ľudia. Svet sa mení a politická propaganda hnutia sa musí prispôsobiť súčasným prostriedkom.
Po štvrté - KDH nemôže mať len jednu viditeľnú osobu – predsedu. Politiku v rôznych sektoroch musia reprezentovať rôzni predstavitelia hnutia. Voliči netvoria uniformú masu a potrebujú mať svojho reprezentanta v danom sektore – farmári svojho „farmára“, ekonómovia svojho „ekonóma“... Na nich sa potom voliči „viažu“.
Preto si myslím, že KDH prvotnou voľbou predsedu koná v obrátenom garde. Situácia, v ktorej sa nachádza je krízový stav. Potrebuje hľadať spôsob, ako sa z krízy dostať a zachrániť sa doslova v hodine dvanástej. Myšlienka, že nový predseda bude ako Mojžiš, ktorý vyviedol židovský národ z egyptského zajatia, je mylná. Voľba novodobého Mojžiša predsedu Hlinu pred 4 rokmi - je frapantnou ukážkou takejto mýlky. Naopak, keď bude mať KDH aspoň čiastočne odpovede na to, čo chce robiť a ako to chce robiť, mohlo by nájsť človeka, ktorý má najlepšie predpoklady byť reprezentantom tejto politiky.