Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
01. august 2020

Vyznanie viny Žalm 51

Vyznanie viny Žalm 51

Vyznanie viny Žalm 51

Zamyslenie

vv.1-2: Dávid tento žalm zložil po hriechu s Betsabe, keď k nemu prišiel prorok Nátan (2Sam 11,1-4; 12,1-15). Pri čítaní tohto žalmu nebuďme stále zameraní iba na Dávida a jeho previnenie ale čítajme žalm tak aby sme v ňom našli posolstvo a povzbudenie pre náš život.

vv.3-4: „Zmiluj sa, Bože, nado mnou pre svoje milosrdenstvo a pre svoje veľké zľutovanie znič moju nepravosť ”- je to prosba alebo skôr volanie k Bohu aby mu prejavil milosrdenstvo a odpustil hriechy. Žalmista sa s dôverou obracia k Bohu, ktorý ho môže očistiť a odpustiť mu vinu. Človek je nedokonalý, slabý, neustále padá a keď zhreší potrebuje odpustenie a Božie milosrdenstvo aby jeho srdce bolo čisté. Len pokorný človek si dokáže v srdci uznať vinu, oľutovať ju a prosiť o odpustenie (Jak 4,6).

vv.5-6: „Vedomý som si svojej nepravosti a svoj hriech mam stále pred sebou” – žalmista pokorne vyznáva svoju vinu, svoj hriech a chce aby mu Boh odpustil a tak získal pokoj duše. Tento žalm môže byť pre nás povzbudením aby sme sa aj my takouto pokornou ľútosťou obrátili k Bohu a vyznali svoje hriechy vo sviatosti zmierenia. Dávid sa dopustil veľmi vážneho zločinu cudzoložstva a vraždy a za to mu hrozil trest smrti. Neostáva mu nič iné a preto sa obracia v modlitbe na Boha a jeho milosrdenstvo. Davidov hriech narušil vzťah s Bohom a teraz prosí aby sa tento vzťah obnovil.

vv.7-8:  „Naozaj som sa v neprávosti narodil a hriešneho ma počala moja mať” – žalmista si uvedomuje, že je hriešny už od narodenia a preto potrebuje Božie milosrdenstvo aby mu bolo odpustene. Boh ma záľubu v srdci úprimnom, v ktorom niet pýchy, ktoré je pokorne a uznáva svoju nedokonalosť, slabosť a hriech.

vv.9-10:  „Pokrop ma yzopom a zasa budem čistý; umy ma a budem belší ako sneh” – Yzop - ezób, je pyskovitá rastlina, ktorej drobné kvietky na dlhej stopke sú lievikovite rozložene; keď sa namočia, pospájajú sa a zachytia veľa tekutiny. Yzop sa namáčal do krvi alebo do vody a potom sa nim kropil ľud na znak očisťovania od hriechov (Ex 12,22; Lv 14,6-8; Nm 19,6.18; Hebr 9,19). „Daj, aby som počul radosť a veselosť, a zaplesajú kosti, ktoré si rozdrvil” – rozdrvene kosti znamená, že človek odumiera, stráca život. Jedine Boh môže darovať život aby človek žil podľa Božej vôle.

vv.11-12:  „Bože, stvor vo mne srdce čisté a v mojom vnútri obnov ducha pevného” – srdce predstavovalo celu bytosť to znamená, že žalmista prosí Boha aby stvoril v ňom srdce čisté a to dokáže jedine Boh. Človek nedokáže stvoriť alebo obnoviť srdce nove, čisté. Prosba o čisté srdce je veľmi dôležitá preto aby sa obnovil vzťah s Bohom je potrebne mať čisté srdce od hriechu. Ta nečistota nemôže byť vo vzťahu k Bohu, lebo Boh je čistý a svätý. Žalmista prosí o také srdce, ktoré môže byť v Božej prítomnosti. Žalmista ešte spomína ducha pevného to môže byť jeho duch alebo Duch Boží ak ho bude mať vtedy môže byť v Božej prítomnosti a byť tak s Bohom zjednotený. Iba v čistom srdci môže prebývať Duch Svätý. Tu vidíme, že žalmistovi je ľúto že stratil vzťah a spoločenstvo s Bohom, keď ho veľmi urazil ťažkým hriechom. Preto ta jeho prosba ... v mojom vnútri obnov ducha pevného. Jeho prosba je veľmi pekná a pokorná lebo chce aby jeho vzťah s Bohom bol znovu obnovený ako predtým.

vv.13-14:  „Neodvrhuj ma spred svojej tváre a neodnímaj mi svojho ducha svätého” – Boží duch bol dávaný prorokom a kráľom aby boli schopní vykonávať svoju službu podľa Božej vôle. Kráľovi Šaulovi bol odňatý Boží duch (1 Sam 16,14) a keď prorok Samuel pomazal olejom Dávida „od toho dňa pôsobil na Dávida Pánov duch” (1 Sam 16,13).

vv.15-16: „Poučím blúdiacich o tvojich cestách a hriešnici sa k tebe obratia” – žalmista chce byť svedkom Božieho odpustenia a chce aj druhých poučiť o tom, že Boh je milosrdný a odpúšťa, aby sa hriešnici obrátili k Bohu a s dôverou mu odovzdali svoje hriechy. Aj im môže Boh odpustiť ak sa k nemu obratia.

Inzercia

vv.17-18: „Veď ty nemáš záľubu v obete, ani žertvu neprijmeš odo mňa. Obetou Bohu milou je duch skrúšený; Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým” – žalmista chce mať spoločenstvo s Bohom s čistým srdcom. V tomto verši si uvedomuje, že nemôže Bohu priniesť obetu v nečistom stave po spáchaní hriechu. Žalmista si uvedomuje, že ma nečisté ruky a Boh od neho v takomto stave obetu neprijme. Boh vidí do srdca človeka a keď je jeho srdce úprimne, pokorne, ponížene a ľutuje svoj hriech Boh môže takúto obetu prijať.

vv.19-21: „Buď dobrotivý, Pane, a milosrdný voči Sionu, vybuduj múry Jeruzalema. Potom prijmeš náležité obety, obetné dary a žertvy; potom položia na tvoj oltár obetné zvieratá” – posledne verše upriamujú pozornosť na cele spoločenstvo a jeruzalemsky chrám. Vrch Sion, ktorý sa spomína symbolizuje jeruzalemsky chrám aj mesto Jeruzalem a vyvolený národ

(Zach 8,3; Hebr 12,22). Sion je pahorok starého Jeruzalema, ktorý dobil Dávid z rúk Jebuzejcov (2 Sam 5,6-8). Vola sa svätým, lebo tam preniesli archu zmluvy. Vrch Sion sa považuje za sídlo Boha a Mesiáša. Vrch Sion dnes už neexistuje.

Všetci ľudia potrebujú Božie odpustenie aby mali čisté srdce a spoločenstvo s Bohom. Vtedy Boh prijme obety a obetne dary.

Otázky na zamyslenie

- Prosím Boha o jeho milosrdenstvo aby mi odpustil hriechy?

- Pravidelne pristupujem k sviatosti zmierenia?

- Starám sa o svoje srdce aby bolo čisté aby v ňom prebýval Duch Svätý?

- Čo mňa oslovilo v žalme?

Inzercia

Venujem svoj čas čítaniu Svätého písma a píšem zamyslenia pri príležitosti roku Božieho slova 1.12. 2019 - 30.9. 2020. Som pevne presvedčený, že Sväté písmo nám môže „dať poučenie na spásu skrze vieru, ktorá je v Kristovi Ježišovi“ (2Tim 3,15).

Inzercia

Odporúčame

Blog
O Božom štáte

O Božom štáte

Cirkev je často obviňovaná z toho, že svetu vnucuje svoje postoje a neadekvátnym spôsobom vstupuje do jeho diania. Čo však naznačuje jej náuka a dejiny? Je Cirkev skutočne tou mocenskou mašinériou, za akú ju považuje svet, alebo je znakom a nástrojom Pravdy, Dobra a jednoty celého ľudstva?