Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
12. júl 2020

Pravda je komplexnejšia

Som v rámci Denníka N pri homosexualite zvyknutý na odpadové produkty až príliš horúcich a ambicióznych hláv, ale tento článok stojí za zamyslenie.
Pravda je komplexnejšia

Ide o článok od Márie Ščepkovej. Budem reagovať najmä na vystupovanie Márie za posledné roky, nielen na článok. 


Článok som si nechal prerozprávať, lebo ak už poznáte osobu, ktorá niečo tvrdí, vyskakuje vám skúsenosť s ňou v každom riadku... Nevnímate už text, vnímate osobnosť autorky, viete, čo sleduje každou dokonale premyslenou vetou a viete aj to, že nejde len o úprimnú spoveď. Mária Ščepková nič nerobí, nerozpráva a nepíše len tak. Má plán a zvyčajne je to veľký plán.

O ľuďom, ktorí schopnosť ponižovať a manipulovať inými povýšili na umenie písať nechcem. Ale Máriu vnímam aj ako trpiacu bytosť, hlas množstva starších ľudí, ktorí si pri homosexualite prešli v našej spoločnosti peklom. Mnohí z nich dokonca “museli” pod rôznymi tlakmi vstúpiť do manželstva a ich deti sú dnes približne v mojom veku. Viem, že zažívali to, čím si dnešní homosexuáli už nemusia prechádzať, preto právom cítia krivdu a mňa osobne ich utrpenie veľmi mrzí. Žiaľ, takto by som sa musel ospravedlniť aj Židom, Rómom, duševne chorým... a už by som nerobil nič iné, iba sa ospravedlňoval za niečo, za čo osobne nemôžem.

Mnohým problémom, ktoré odzneli v článku sa dotýkame aj v knihe Homosexualita bez farieb dúhy. Usilujem sa nastavovať zrkadlo cirkvi zvnútra, nie provokovať ani vydierať zvonku, lebo minulosť ani ľudí súčasnosti nezmením, ale môžem zmeniť seba. V mojom živote sa udialo množstvo krívd, a mohol by som napísať román o svojich skúsenostiach s cirkvou, no moje skúsenosti nie sú skúsenosťami iných ľudí v nej a s ničím nepomôžem iným ľuďom, ak sa budem nonstop vyjadovať negatívne.

Keby som tvrdil, že pri liberálnych kresťanoch, kam sa radí so svojimi priateľmi aj Mária, som zažil lásku a prijatie, tak som viac ticho, ale keď si uvedomím, čo som zažil pri liberálnych kresťanoch, môžem povedať, že mi to spôsobovalo iba rany na duši a negatívne pocity.

Nie ste lepší, ako o tom chcete každého presvedčiť!

Tak ako je Mária súčasť cirkvi, i ja som. My sme cirkev. My sme mohli byť mostom, zmierovateľom, oporou každému človeku s homosexuálnymi sklonmi bez riešenia iných ľudí, bez túžby bojovať proti cirkvi, prekrúcať Písmo, nerozlišovať na poli vedy a meniť kresťanov s iným myslením. A hoci výstup oboch bude rovnako emotívny, motív i pozadie sa nemusia zhodovať.

Inzercia

Mojím cieľom bolo prispievať k očisťovaniu cirkvi, nie k jej zhnusovaniu iným ľuďom zdôrazňovaním zla, akoby dobro a dobrí ľudia v nej ani neexistovali. Očistiť nie podľa seba s klapkami na očiach a bolesťou v srdci. Pretože minulosť už neovplyvním, zmeniť môžem len prítomnosť a budúcnosť. Potrebujem vyjadrovať pochopenie, nie hnev, ale som povinný pomenovať veci.

Uvediem príklad: Nie som povinný ospevovať análny sex len preto, že si to žiada sexuálna revolúcia. Hľadám a rozlišujem. Dokonca ani o vedu sa pri análnom sexe neviem veľmi oprieť, ale viem si poskladať medicínske súvislosti, ktoré nie sú písané k análnemu sexu, ale o hrubom čreve a vydedukovať z toho niečo. Podobne som postupoval pri homosexualite. Neriadil som sa cirkvou ani vedou, lebo obe nedokážu homosexualitu uchopiť, ale riadil som sa skúsenosťou. Tá mi nedovolí odsúdiť človeka v homosexuálnom partnerstve, ale zároveň vidím, že to nie je riešenie na všetko. Pokiaľ chcem niekomu naozaj pomôcť, musím ísť oveľa hlbšie do duše a pomáhať nie múdrymi rečami, ale priateľstvom. Nemôžem človeku povedať, že Boh to tak chce, ani že veda to tak chce, lebo by som sa nedokázal pozrieť do zrkadla, ale môžem mu pomôcť nájsť jeho slobodu a posilniť vnútornú integritu. Nesmiem v ľuďoch posilňovať krivdu a nenávisť. Nikam ich neposuniem a bol by som klamár, keby som povedal, že celá cirkev je zlá a zbytočná, ak nie je podľa mojich predstáv. Problémy v cirkvi, ktoré som mal a mám ich dodnes ma každým dňom viac a viac posilňujú, robia ma každým dňom slobodnejším a zodpovednejším za aktuálny obraz cirkvi. Budem ju ďalej kritizovať s láskou a pochopením ako aktívny kresťan. Aj keby ma každý v nej ignoroval. Pretože si uvedomujem, že sú v nej ukryté kvantá múdrosti a lásky a nikdy to nemá byť o tom, čo je výhodné pre politiku, v súlade so svetonázorom, hoci ani to neobišlo cirkev.

Až pri homosexualite ako takej som si uvedomil, aká je ľudská duša komplexná a čo všetko jej chýba. A môj nebohý krstný otec mi pomohol pochopiť, že bez všetkého človek prežije, len nie bez lásky. Nechcem sa dookola točiť len okolo chýb cirkvi, lebo pravda tu býva niekde v strede... a lebo aj realita homosexuálneho človeka je pestrejšia a niekedy je oslava homosexuality ako prirodzenosti a oslava homosexuálneho partnerského vzťahu to posledné, čo mu v cirkvi chýba. Poznám kresťanov hrdinov, ktorí žijú v homosexuálnom vzťahu a pomenovávajú chyby cirkvi, ale robia to bez nenávisti či zosmiešňovania cirkvi alebo relativizovania Písma. Rozhodli sa inak rešpektujúc cirkev a nepotrebujú zmeny v náuke, ale čakajú na zmenu sŕdc. To “čakajú” znamená, že nemusia meniť cirkev ani im veta - Homosexuálna prax je hriech - nespôsobuje neprijatie seba cez iné rozhodnutie ani ujmu na duševnom zdraví. Nemenia obraz o kresťanskom Bohu, jednoducho ho prijali takého, aký je aj s tým rizikom, že nemusí byť pravdivý, lebo cirkev... tento obraz formuje od vzniku kresťanstva. Manipulatívnu ustanovizeň z nej môžu robiť len nezrelé a neskúsené osobnosti. Manipulatívni a presadzujúci rôzne ideológie môžu byť i liberálni kresťania (či ateisti), ako silno kričí moja skúsenosť.

Cirkev niekedy právom stráca svoju autoritu a je vnímaná ako kotva či brzda spoločnosti. Niekedy je v živote potrebná kotva i brzda - vždy je to o ľuďoch a o ich podaní pravdy a Boha.

V cirkvi je pri každej citlivej téme potrebné prestať byť ovcami a slepo rešpektovať cirkevné autority. Skúmajme, ale nech sa nám nestane to, že jednu názorovú skupinu ľudí už nedokážeme vystáť, ba priam použijeme proti nim tie najšpinavšie praktiky, aby sme ich umlčali. To prajem sebe rovnako ako aj autorke článku.


Titulný obrázok

Inzercia

Zakladateľ webu citlivetemy.sk, tvorca projektu OrareM, spoluautor knihy Homosexualita bez farieb dúhy (2019), hosťujúci autor článkov na weboch chlapom.sk a zastolom.sk. Sociálno-výchovný pracovník, dobrovoľník, vyštudovaný biológ (vedecký smer)...

Inzercia

Odporúčame

Blog
Parlament, KDH a nový pohľad

Parlament, KDH a nový pohľad

Za uplynulé dni sa v politike vyskytli viaceré zaujímavé situácie, ale chcem sa venovať dvom z nich a na záver opíšem nový pohľad na veci, ktorý mi Pán Boh dožičil.

Blog
VIII. Ikona sv. Petra a Pavla(podcast)

VIII. Ikona sv. Petra a Pavla(podcast)

Ako odlíšiť bežného človeka od svätca? Aj túto otázku si kladú ikonopisci, keď tvoria ikony svätcov. Lebo hoci je množstvo ciest k svätosti, predsa všetky majú spoločný cieľ: podobnosť Kristovi, ktorá nevyhnutne mení človeka. Podcastom tradične sprevádza byzantológ Jozef Matula z filozofickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.