Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
24. máj 2020

Arcibiskup a liberálny teológ o koncile, pápežovi a voľnej nedeli

Zatvorené kostoly a podávanie prijímania na ruku pre korona-pandémiu spustilo ostrú kritiku niektorých konzervatívnych katolíkov voči biskupom. Viacerí redukujú posolstvo Jána Pavla II. len na boj proti potratom a lásku k Slovensku, a iné jeho časti ignorujú. Arcibiskup Vasiľ mal podnetnú diskusiu s liberálnym teológom Prostredníkom o pápežovi a koncile. Liberálny teológ Havran straší, že kresťania chcú zo Slovenska spraviť farskú republiku. Arcibiskup Bezák naznačil, že kresťania by mali rezignovať na politické presadzovanie voľnej nedele.

Väčšina pripomienok Jána Pavla II. na Slovensku, od jeho smrti pred 15 rokmi až po 30. výročie jeho prvej návštevy u nás a 100. výročie narodenia v máji 2020 zdôrazňovala len či hlavne jeho encykliku Evangelium vitae a jeho lásku k Slovensku.

Autorita encykliky  Evangelium vitae sa v rokoch 2018-20 pod heslom boja za zákaz potratov zneužívala aj pri politickej podpore Kotlebovej ĽSNS, Harabina a SMERu, či boja proti KDH a protikorupčným manifestáciám po vražde Kuciaka a Kušnírovej. (čím dôležitú encykliku nijako nespochybňujem)

Pripomienky toho ako 22. 4.1990 pobozkal slovenskú zem a jeho slov o osobitnej úlohe Slovenska v Európe zväčšia pôsobia ako samochvála, snaha posilniť národnú hrdosť a podpora nacionalistickej politiky. Ani si nespomínam, že by to niekto použil na kritickú úvahu v čom vlastne tá úloha Slovenska podľa Jána Pavla II spočíva, a už vôbec nie ako Slovensko plní hodnoty a politiku o ktoré on usiloval. V predchádzajúcej analýze som ukázal, ye viacerí z tých, čo Jána Pavla II. uctievajú, v reálnom živote a zvlášť v politike konajú proti tomu, čo on hlásal. https://www.postoj.sk/54671/jan-pavol-ii-tri-vyrocia-a-realne-slovensko

Ján Pavol II. - kresťanský liberál

Ján Pavol II. celý život aktívne usiloval o slobodu. Nielen duchovnú a od „otroctva hriechu“, ale aj o slobodu politickú a náboženskú. Pri tom samozrejme stál za kresťanským a biblickým učením, že skutočná a od Stvoriteľa pochádzajúca sloboda je spojená so zodpovednosťou a „ohraničená“ základnými hodnotami formulovanými napr. v Desatore.

V tomto zmysle aktívne spolupracoval za vojny s tými, čo pomáhali prenasledovaným Židom. Tí opakovane ocenili jeho celoživotné úsilie v tomto smere. Vrchný rabín Poľska Michael Schudrich v posolstve k storočnici narodenia Karola Wojtylu: „Bol to pápež, ktorý sa osobitne vyznamenal v uzdravovaní rán a v obmedzovaní pohromy antisemitizmu... poľská židovská obec spoločne so Židmi celého sveta nezabúda na statočné nasadenie Wojtylu pre umožnenie dialógu medzi kresťanmi a židmi...“ (https://www.vaticannews.va/sk/svet/news/2020-05/polsky-rabin-vyzdvihol-zasluhy-karola-wojtylu-o-zblizenie.html )

Ako arcibiskup prispel k vzniku dokumentu II. Vatikánskeho koncilu Deklarácia o náboženskej slobode (Dignitatis humanae). Ako pápež je jedným z hlavných morálnych a politických aktérov pádu komunistickej diktatúry v Európe. Prejavom jeho úsilia o dialóg, hľadanie spoločných hodnôt a slobodnú spoluprácu bolo aj stretnutie s predstaviteľmi iných náboženstiev v Assisi v r. 1986 a pri iných príležitostiach, v čom pokračoval aj Benedikt XVI. a pápež František.

Prispel k pádu komunistickej diktatúry

Benedikt XVI. v liste k Wojtylovej storočnici okrem iného dobre napísal aký je rozdiel medzi prívlastkom „svätý“ a „veľký“, pričom uviedol, že veľkosť Jána Pavla II. spočíva práve v jeho spoločensko-politickej činnosti, najmä jeho príspevku k pádu komunistických diktatúr. https://www.postoj.sk/54962/benedikt-xvi-v-janovi-pavlovi-ii-sa-zviditelnila-bozia-moc-a-dobrota

To bola aj hlavná téma dokumentárneho filmu, na ktorého tvorbe spolupracoval aj George Weigel, autor knihy o Wojtylovi, a ktorý 18. mája vysielala TV NOE. Tu je niekoľko zaujímavých myšlienok a dôležitých faktov z neho:

Ešte ako Krakovský arcibiskup vytvoril platformu pre slobodnú diskusiu intelektuálov, a ich spájanie s robotníkmi. • Pri úsili o stavbu kostola v komunistickom „meste robotníkov“ Nowa huta aktívne konal proti vôli totalitného režimu. • V roku 1979, krátko po svojom zvolení, sa jeho návšteva rodného Poľska spájala s jubileom sv. Stanislava, ktorého zabil kráľ. Keď pápež povedal „Pane zošli svojho Ducha a obnov tvár tejto Zeme“, všetci to pochopili ako obnovu toho, čo zničila komunistická diktatúra – a aj to tak pôsobilo. • Študentom kázal „rozmýšľajte...“ • Keď hovoril o duchovnej jednote kresťanskej Európy - vtedy rozdelenej Železnou oponou - dojatý ho sledoval Ronald Reagan, ktorý si uvedomil, že je to začiatok konca komunizmu. • Keď v súvislosti so vznikom odborov „Solidarnosť“ hrozila sovietska vojenská intervencia (ako v r. 1968 v Československu) napísal list Brežnevovi....

• Povedal že „Reagan je muž mieru“ - o prezidentovi USA, ktorého nenávideli komunisti a proti ktorého politike protestovali aj pomýlení západní ľavicoví pacifisti. Reagan krátko po stretnutí s J.P.II., pri návšteve Berlína 18. 6.1987 povedal pamätnú vetu: „Pán Gorbačov, otvorte túto bránu. Pán Gorbačov, strhnite tento múr!“ https://svet.sme.sk/c/3344169/ziadal-pad-berlinskeho-muru.html

„Wojtylova“ cirkev podporila vznik nezávislých odborov „Solidarność“, ktoré sa hlásili ku kresťanstvu a na ktorých čele bol praktizujúci katolík Lech Wałęsa. Blízkosť Cirkvi a odborov, do ktorých vstúpilo 10 miliónov Poliakov (tretina všetkých pracujúcich) a ich odpor proti komunistickej vláde odhalila všeobecne pretrvávajúci omyl, že ľavica je jediným či najlepším zástancom pracujúcich. Keď vláda generála Jaruzelského vyhlásila výnimočný stav, cirkev podporovala Solidarność, a J. P. II. si pri rokovaní o návšteve Poľska dal podmienku, že sa môže stretnúť s Wałęsom. V apríli 1989 v poloslobodných voľbách získali kandidáti Solidarity 100% hlasov z tých, čo im zákon umožnil. Film ukázal aj Wojtylov vplyv na obrodu v iných komunistických štátoch. Spomenul našu Chartu 77, občianske protesty v Pobaltských štátoch....

Diskusia – arcibiskup a liberálny teológ

Ján Pavol II. bol aj muž dialógu. Za jeho pontifikátu sa zaviedla prax, že pápež počas letu na svoje návštevy iných krajn odpovedá na otázky novinárov. (ktorým nikto neurčuje čo sa môžu pýtať) Podporoval aj dialóg s ináč veriacimi. V tom má Slovensko i naša Cirkev stále veľké nedostatky.

Jednou z príliš málo diskusii o inom dôležitom rozmere posolstva Jána Pavla II. bola diskusia na tému „V čom sa (ne)mýlil Ján Pavol II.?“ v relácii „Do kríža“ na RTVS. Diskutovali arcibiskup Cyril Vasiľ, evanjelický teológ Ondrej Prostredník a moderátori Štefan Chrappa a Jaroslav Daniška. Diskusia, ktorej veľká časť sa venovala II. Vatikánskemu koncilu a jeho "dôsledkom" bola podnetná, kvalitná a v niečom dôležitom výnimočná: Moderátori majú slušný prehľad o témach, ktoré sa tam riešili. Neskrývali svoj kresťanský „svetonázor“, ale nesnažili sa svoj pohľad na vec pretlačiť nadŕžaním jednému z diskutujúcich. Do diskusie prizvali dve osobnosti, o ktorých bolo zrejmé, že na niektoré otázky majú rozdielny pohľad. (vec v slovenskom kresťanskom prostretí nevídaná – viď napr. diskusie a semináre o Slovenskom štáte a Tisovi) Nevyhýbali sa kontorverzným otázkam. Diskutujúci vecne, logicky a kultúrnym spôsobom diskutovali a polemizovali, bez nálepkovania, osočovania, odsudzovania a prehnane emotívnej rétoriky.

Nebudem prepisovať diskusiu, ktorá je dostupná v TV archíve https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/15289/226630 (neriešim ani architektonickú kvalitu interiéru, ktorý vyvoláva pocit bojiska) Pripomeniem len slová vladyku Vasiľa, že v našej cirkvi aktuálne silnejšie či hlasnejšie než liberálni kresťania pôsobia tí ultrakonzervatívni. Diskusia tiež ukázala, že C. Vasiľ má na niektoré otázky kvalitnejšie argumenty.

Zatvorené kostoly a prijímanie na ruku

Takmer opačnú „kvalitu“ mali reakcie niektorých ultrakonzervatívnych kresťanov na zatvorenie kostolov a rozhodnutie o podávaní sv. prijímanie na ruku. (množina týchto sa dosť prekrýva s tými, čo za hlavný zdroj informácií a názorov používajú weby ako Hlavné správy či AzN, nekriticky obdivujú Slovenský štát aj M. Kuffu, politicky podporujú Kotlebu a Harabina, útočia na KDH, Fico a Mečiar sú im omnoho bližší než napr. Z. Čaputová.)

Pomýlenosť ich námietky, že kostoly nezavreli ani komunisti som ukázal tu: https://www.postoj.sk/53897/koronavirus-bill-gates-cinski-komunisti-ficov-smer-a-pomyleni-krestania

Inzercia

Ľudia, ktorí akúkoľvek kritiku načasovania a spôsobu akým niektorí vrátane M. Kuffu presadzovali zákonný zákaz potratov, odsudzovali ako útok proti Cirkvi a ochrany života, teraz útočili aj na biskupov, ktorí pre ochranu zdravia a života súhlasili so zatvorením kostolov a podávaním prijímani na ruku. (alebo šírili takéto útoky) Dôsledky takéhoto nátlaku „superveriacich“ opísal ruský pravoslávny biskup Pitirin: „na Veľký piatok, nás všetkých pribili na kríž.“ = ochorelo veľa kňazov a mníchov, ktorých nahnevaný dav prinútil otvoriť lavru (=kostol a kláštor). https://www.postoj.sk/54613/rady-ruskeho-biskupa-ku-covid-19

Podstatu problému na Postoji dobre vysvetlil a na arguenty odporcov prijímania na ruku odpovedal kňaz Juraj Vittek tu: https://www.postoj.sk/54680/na-co-sme-prisli-v-polemike-o-podavani-eucharistie-na-ruku Nebudem to opakovať, len pripomeniem dve jeho dôležité myšlienky:

1. Podávanie na ruku umožňujú Všeobecné smernice rímskeho misála svätého pápeža Pavla VI. z roku 1969, a potvrdil to i svätý Ján Pavol II. Rímsky misál ponecháva na úsudku biskupských konferencií rozhodnutie o tom, či zavedie aj možnosť podávať sväté prijímanie na ruku. Je totiž na pastoračnom (nie vieroučnom) zvážení pápeža a biskupov podľa ich kompetencie o vhodnosti toho-ktorého spôsobu pre správne formovanie viery v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii.

2. Viacerí veriaci sú pod vplyvom neúplného a protirečivého ideologického chápania Tradície, ktorého zástancov dnes často nazývajú „tradicionalistami“. Upozornil na to už svätý Ján Pavol II. vo svojom apoštolskom liste Ecclesia Dei Adflicta z roku 1988.... „Diskusie ostatných dní však ukazujú, že máme nemálo veriacich, mladých i starších, ktorí majú pomýlené chápanie Tradície. Niektorí z nich sa vyznačujú nemalou agresivitou a sú skutočne „majstrami podozrievania“, ktorí neváhajú vyhlasovať hlava-nehlava kňazov za „modernistov“, „heretikov“ a pod.“ Aj iných kresťanov za „liberálnych“, ktorí sú horší než ateisti.... „Tvrdiť, že niektorý vonkajší prejav je nevyhnutný pre vnútorný úkon viery, je ideológia.“

Vittek cituje Tridentský koncil: „Cirkev mala vždy túto moc, aby vo vysluhovaní sviatostí, zachovajúc bez ujmy ich podstatu, ustanovila alebo pozmenila to, čo vzhľadom na rozmanitosť pomerov, časov a miest považovala za užitočnejšie pre prijímajúcich (sviatosti) alebo vzhľadom na úctu voči sviatostiam.“ Benedikt XVI. k téme povedal, že aj on sám prijímal aj rozdával sv. prijímanie na ruku...

Napriek tomu niektorí „horlivci“ šíria a ako „principiálny postoj“ chvália napr. článok zo superkresťansky sa tváriaceho webu Aliancia Za Nedeľu, ktorý tvrdí „na Slovensku je normou prijímanie do úst a nie na ruku. … (ale) naša vrchnosť sedí vo Vatikáne a nemali by sme počúvať to, čo povie hlavný hygienik. Veď aj dokumenty na KBS hovoria iba o podávaní podľa normy - do úst .. sami biskupi priznávajú, že o žiadne povolenie rozdávania na ruku pre Slovenskú provinciu z Vatikánu nežiadali. Teda oháňame sa Rímom, ale žiaden Rím nerešpektujeme?“ (A. Čulen, bývalý učiteľ náboženstva, ktorý podporuje ĽSNS)

Zápas o voľnú nedeľu

Niektorí aktivisti rozbehli úsilie o zachovanie nedeľného zákazu predaja aj po skončení korona-krízy. Je to legitímna požiadavka, ktorá prospieva hlavne tým, ktorí musia pracovať v nedeľu namiesto oddychu a pobytu s blízkymi, najmä deťmi, ktoré sú cez týždeň v škole. Petíciu v tom zmysle, ktorú iniciovalo FKI podpísalo vyše 22 tisíc občanov. Podľa prieskumu z 5.-.7. mája 2020 súhlasí so zatvorením obchodov v nedeľu vyše 70 % obyvateľov Slovenska. (https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clanok/552014-nedelny-predaj-ludia-su-podla-prieskumu-za-zatvorene-obchody/

Niektorí obchodníci a liberáli ako napr. mediálny teológ Havran začali strašiť a konšpirovať ako sa tu kresťania v Matovičovej vláde snažia zo Slovenska spraviť cirkevný štát či farskú republiku (= termín ktorý vymysleli komunisti) Ignorujú historický fakt, že 5-dňový pracovný týždeň bol výsledkom mnohoročného sociálneho aj socialistického úsilia na prospech pracujúcich, aj to že v EÚ je niekoľko štátov s výkonnejšou ekonomikou a vyššími príjmami väčšiny, kde sú v nedeľu obchody zatvorené.

Ďalším argumentom je že minister zdravotníctva sa hlási ku kresťanstvu, a úsilie niektorých o zákonný zákaz či obmedzenie umelých potratov. Snaha zabrániť aby sa praktizujúci kresťan stal ministrom, alebo vykonával inú verejnú funkciu, (alebo aby sa cirkev primeraným spôsobom vyjadrila k politike) je diskriminácia a porušenie základných princípov demokracie. To robili všetky komunistické vlády. Vzhľadom na naše i svetové skúsenosti za posledných 100 rokov je PODSTATNE oprávnenejšie znemožniť, aby tieto funkcie vykonávali (bývalí) komunisti.

(Úsilie o zákaz potratov či boj proti „genderizmu“ tu nebudem riešiť. Venoval som sa mu viac krát. K tomu len pripomínam že viacerí kresťania ani liberáli žiaľ nie sú schopní či ochotní vecne diskutovať a namiesto racionálnych argumentov osočujú, škatuľkujú, vyvolávajú negatívne vášne)

Názor a omyl arcibiskupa Bezáka

Do tejto diskusie svojráznym spôsobom vstúpil 17.mája aj emeritný arcibiskup Bezák. V rozhovore pre .týždeň odpovedal na otázky Čo si myslí o náboženských vyjadreniach ministra zdravotníctva M. Krajčiho? Prečo by poďla neho nemal byť ministrom? Je joga démonická? Čo si myslí o neprijatí správy ombudsmanky Márie Patakyovej? Čo si myslí o zákaze potratov? Hrozí v našom parlamente nástup kresťanského fundamentalizmu? Patrí náboženstvo do politiky? https://www.tyzden.sk/spolocnost/64868/blizni-s-robertom-bezakom-kde-konci-viera-a-zacina-fundamentalizmus/?ref=tit

Ultrakonzervatívci reagovali že „kontroverzný liberálny arcibiskup“ … „Bezák nepovažuje ochranu života za najdôležitejšiu tému.“ … Bezákovu vetu „Veď ja do toho obchodu v nedeľu nemusím ísť. Môžeme hrať túto hru na zákazy, ale to nerieši našu moralitu.“ interpretoval: „Bezák rovnako ako ostatní liberáli je taktiež proti zatváraniu obchodov“ Tvrdi „Liberál Bezák sa taktiež zastal „dúhovej“ ombudsmanky pre ľudské práva Patakyovej, ktorá chodí na Gay -pochody a vyvesuje dúhové vlajky na svoj úrad.“ (S. Gdovin, Hlavné správy)

Iní tvrdia, že Bezák tým dokázal, že jeho odvolanie v r. 2012 bolo oprávnené a že je tým liberálnym kresťanom, ktorí sú horší než ateisti, ako povedal „otec národa Kuffa.“ Všetko len odsúdenia, často založené na jednostrannej interpretácii jeho slov, takmer žiadne vecné argumenty.
Vecné argumenty som našiel v článku Evy Čobejovej na Postoji (a niekoľko aj v diskusii za ním https://www.postoj.sk/54991/maju-krestania-triumfalne-pochodovat-instituciami-alebo-sa-bezakovsky-stiahnut Druhý obsiahlejší je kritický text V. Palka, ktorý uverejnili 20.5. Hlavné správy. Článok HS neuvádza zdroj kde to Palko publikoval, ale cituje jeho dlhšie časti tak, že sa dá rozlášiť čo hovorí Palko a čo autorka článku (čo v HS často neplatí) Palko nenálepkuje, neodsudzuje ale dáva vecné argumenty, v čom a prečo sa podľa neho Bezák mýli - v podstate v tom, že Bezák je príliš pesimistický a rezignoval na aktívne pôsobenie kresťanov v politike. „Miestami Bezák hovorí tak, že nie je jasné, či popisuje veci tak, ako je správne, aby boli, alebo, či len popisuje veci tak, ako v skutočnosti sú.“ 

https://www.hlavnespravy.sk/palko-rozhovoru-bezaka-zapada-do-atmosfery-strasenia-pred-prichadzajucim-krestanskym-statom-zbytocne-pesimisticky-i-otazke-presadzovania-prava-vyhradu-vo-svedomi/2166916

Nebojte sa – ale rozmýšľajte a kultúrne diskutujte

Palko vraj ocenil že Bezák „súčasné postavenie kresťanov prirovnal k ich situácii za komunizmu, kedy v niektorých profesiách vôbec nemohli pôsobiť. Tu však Bezák podľa Palka zabúda na ten rozdiel, že za komunizmu boli kresťania naozaj občanmi tretej kategórie, a do mnohých profesii sa vôbec nemohli dostať. Ten podstatný rozdiel v občianskej a náboženskej slobode, ktorú máme už 30 rokov často ignorujú aj Kotlebovci, ultrakonzervatívci a milovníci konšpiračných médií. Bezák v niektorých smeroch súčasnú realitu opísal dobre, a má pravdu v tom, že zákony štátu nie sú hlavným a vždy účinným spôsobom na budovanie moráky. Dôkazom je aj obrovská korupcia a rozkrádanie na formálne kresťanskoma demokratickom Slovensku.

Bezák však týmto rozhovorom neukázal že je ultraliberál, ako tvrdia niektorí ultrakonzervatívni pomýlenci. Tieto jeho slová nedokazujú oprávnenosť či spravodlivosť jeho odvolania. Skôr sú dôsledkom jeho osobnej traumy z nespravodlivého odvolania, ktorú príliš zovšeobecnil. Je škoda, že v slovenskom kresťanskom prostredí je fakticky nemožné aby sa Bezák zúčastnil takej diskusie ako napríklad vyššie spomenutá – spolu s nejakým iným kvalifikovaným teológom, či duchovným...

Súhlasím s Palkom, že kresťania by sa v politike mali angažovať, vrátane snáh o presadenie čo najlepších zákonov na ochranu života. Vidno to aj na príbehu Jána Pavla II., ktorý ako pápež začínal slovami „nebojte sa!“. Druhá vec je spôsob AKO sa majú kresťania v spoločensko-politickom živote angažovať. Diskutovať o tom nie sú ochotní hlavne naši ultrakonzervatívni horlivci , ktorí každého kritika ich spôsobov rozhorčene onálepkujú ako liberála. Aj v tom by sme si mali viac brať poučenie zo slov a príkladu Jána Pavla II.: kultúrnosť, tolerantný dialóg bez odsudzujúceho nálepkovania za akúkoľvek kritiku, jasné odmietnutie komunizmu a všetkých foriem a spôsobov nacionálneho socializmu, úsilie o spravodlivosť a slobodu spojenú so zodpovednosťou.

Odporúčame

Blog
Ján Pavol II. - tri výročia a reálne Slovensko

Ján Pavol II. - tri výročia a reálne Slovensko

Jedna z najvýznamnejších osobností Cirkvi i svetovej politiky konca 20. storočia - Ján Pavol II., má v týchto dňoch tri okrúhle výročia: 100 rokov od narodenia, 15 rokov od smrti, a 30 rokov od 22. apríla 1990, keď ako prvý pápež v dejinách navštívil Slovensko. Niektorí podnes pripomínajú jeho slová o osobitnej úlohe Slovenska v Európe, ale takmer nikto sa nezamýšľa nad tým, v čom tá úloha spočíva, a ako ju plníme. Je pre nás Ján Pavol II. viac svätcom na uctievanie, alebo prorokom na praktické nasledovanie?

Blog
Štátna GENDER expertka Pietruchová sa nevyzná. Minister ju vyškolil

Štátna GENDER expertka Pietruchová sa nevyzná. Minister ju vyškolil

Riaditeľka Odboru rodovej rovnosti na Ministerstve práce opustila v stredu svoj úrad so slovami… O.PIETRUCHOVÁ: „Minister Krajniak nás nútil akceptovať pripomienky KBS, ktorí sa snažia pojem rodovej rovnosti úplne vymazať zo slovníka.“ ... Milan KRAJNIAK: „Ja vychádzam z platných zákonov a Ústavy SR a nie z ideologických predstáv kohokoľvek. Ja som akceptoval moje pripomienky, žiadne iné. Keď som sa dozvedel, aký materiál bol vypracovaný v medzirezortnom pripomienkovom konaní poza môj chrbát, dal som pokyn na zmenu.“