Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
22. máj 2020

Do kríža-kráža

Napriek tomu, že relácia Do kríža funguje už niekoľko mesiacov, až teraz rozbúrila konzervatívno-liberálne vody.
Do kríža-kráža

Pozrela som si posledný diel. Poctivo – od začiatku do konca. Pozrela som si aj ďalšie relácie na veľmi zaujímavé témy. Na začiatok chcem uviesť, ak by to niekto nedočítal do konca a hneď začal kritizovať, že so všetkými názormi prezentovanými konzervatívnou stranou súhlasím. Súhlasím so všetkými vecnými informáciami, nesúhlasím a neskutočne ma vytáčala forma komunikácie a prevedenia celej relácie.

Štúdio

Začnem zľahka, ale predsa. Formálna stránka štúdia už predtým, ako by niekto chcel niečo povedať, navodzuje dojem súboja. Štyria muži (alebo dobre, ľudia) sedia na štyroch koncoch mramorovosivého stola v tvare kríža, resp. písmena X. Chýba už len červená páska predeľujúca stred stola a boj sa môže začať. Neviem či práve toto má byť cieľom diskusnej, hoci aj polemickej, konzervatívno-liberálnej relácie. Diskusia, alebo polemika, ma pomôcť spoločnosti lepšie pochopiť tému a druhú stranu.

V štúdiu je prítomné publikum, ale len ako kulisa. Môže tlieskať, usmievať sa, ale to je všetko. Načo je to dobré, ak ide o diskusiu či polemiku? Nebolo by zaujímavejšie nechať vyjadriť sa mladých komparzistov? Či sa bojíme, že by náhodou išli proti konzervatívnemu zameraniu moderátorov? Áno, publikum dostalo priestor na reakciu a otázky. Neboli však zodpovedané dostatočne pokiaľ sa pýtalo kritické otázky, preto si myslím, že bolo viac komparzistické ako reálne a autentické.

Moderátori

Veľká kritika smeruje k tomu, že reláciu moderujú dvaja muži. A úplne jej rozumiem. Nerozumiem však, ako je možné, že tejto zbytočnej kritike, nemohli predísť už pri kreovaní relácie tým, že by za moderátorov dosadili jednu ženu a jedného muža.

Nepatrí predsa medzi základne konzervatívne hodnoty či názory to, že muž a žena sa navzájom dopĺňajú? Naozaj by bolo tak ťažké nájsť konzervatívnu ženu, ktorá by to moderovala? Konečne by sme ukázali, že ženy sú v Cirkvi rešpektované, veď o úlohe ženy v Cirkvi už vyšli aj mnohé knihy, aj pápež o tom hovorí, poprední teológovia tiež, ženy majú aj licenciáty a doktoráty z teológie. Nevidím problém v tom, že by moderátormi boli muž a žena. Veď práve to je základ kresťanstva muž a žena a ich vzájomná komplementarita.

A neverím tomu, že pán Daniška žije natoľko vo svojej bubline, že tieto snahy o zviditeľnenie konzervatívnych žien v spoločnosti a Cirkvi nevidel. Naozaj úplne zbytočná dramaturgická a ideologická chyba. Myslím si, že ak by tam bola žena ako moderátorka, dokonca by sme ako konzervatívci v istom zmysle prekvapili a vyhrali.

Inzercia

Spôsob moderovania ani jedného z moderátorov podľa mňa nie je dostačujúci, aj keď miestami musím povedať, že oveľa lepší mal Štefan Chrappa (Pišta Vandal). Rozumiem hard moderovaniu, teda dominancii moderátora. Rozumiem publicistike racionálneho typu, akou sa táto relácia snaží byť, ale nerozumiem moderovaniu Jaroslava Danišku. Vo všetkej úcte k nemu ako k novinárovi, publicista a komentátor je naozaj dobrý, a má môj obdiv, ale ako moderátor diskusnej relácie nie.

Nevyváženosť

Nadviažem na poslednú vetu. Neviem o čo sa pán Daniška snažil, ale veľmi ma vyrušilo jeho pohŕdanie a „hejtovanie“ ľudí s inými názormi, ako má on. V komentári si to môže dovoliť, tam je to priam žiadané. Ale mám pocit, že mu chýba aspoň základ v odbore žurnalistika. Vyštudoval politické vedy, ale ak už idem moderovať reláciu do verejnoprávnej televízie, aspoň si vygooglim, čo to znamená moderovať. Ak to pán Daniška potrebuje, rada posuniem skriptá a odkazy na dobré odborné knihy.

Alebo si stačí pozrieť relácie renomovnaých novinárov, áno, aj z liberálnych médií. Veď prečo sa neinšpirovať ich profesionalitou? To by nemala byť žiadna hanba a fuj, fuj, liberáli. Mnoho rozhovorov a relácii sledujem (hlavne kvôli svojmu profesijnému rastu) práve z týchto liberálnych médií, lebo ich robiť vedia. A vedia nechať priestor konzervatívcom na vyjadrenie sa bez hejtov a urážok či ironických nevkusných poznámok. Tie pán Daniška mal. Znova hovorím, že v komentári na webe Postoja je to úplne relevantné a žiadané, ale nie v pozícii moderátora. Stačí len spomenúť napríklad Zuzanu Kovačič-Hanzelovú. Patrí k silným liberálnym novinárom, napriek tomu nemá problém nechať dohovoriť pána Vašečku či profesora Krčméryho bez toho, aby im hovorila, že niečo si „majú nechať“, ako to robil pán Daniška. Môže si po skončení relácie povedať: „Bóóóže, to bol debil.“ To je úplne legitímna a súkromná vec. Ale ak ideme diskutovať, diskutujme. Slušne, ako sa na dospelých a zrelých ľudí patrí.

 

P.S.: Snáď sa pán Daniška teraz neurazí, naozaj ho vnímam ako dobrého konzervatívneho novinára a ak bude potrebovať referencie na odborné knihy venujúce sa moderovaniu alebo základom žurnalistiky a publicistiky, rada mu nejaké odporučím. Ak som v tomto blogu naňho reagovala nejakým "hejtom", tak len kvôli tomu, že som zvolila rovnaký (a niekedy jemnejší) spôsob komunikácie, ako používa on v relácii. 

Inzercia

Vyštudovala som mediálne štúdiá na Prešovskej univerzite. Vediem aktívny život, ale rada si nachádzam voľný čas na prechádzky v prírode a čítanie kníh. Ideálne oboje naraz. Snažím sa na skutočnosti pozerať z iného pohľadu a neustále hľadať pravdu, dobro a krásu.

Inzercia

Odporúčame

Blog
Pár postrehov k aktuálnej politickej a spoločenskej situácii

Pár postrehov k aktuálnej politickej a spoločenskej situácii

Všímam si, čo sa deje na politickom a mediálnom poli. Všímam si boj medzi konzervatívcami a progresívne orientovanými ľuďmi. Áno, boj. Áno, progresívcami, lebo slovo liberál sa od volieb stalo v kresťanských kruhoch nadávkou s konotáciou hodnou zatratenia. Medzi tým všetkým rozmýšľam či my to náhodou nerobíme úplne, ale že úplne zle.

Blog
Srbský vladyka a duchovní z Čiernej hory vo väzení kvôli koronavírusu

Srbský vladyka a duchovní z Čiernej hory vo väzení kvôli koronavírusu

Pravoslávni Srbi v Čiernej hore, ktorí tvoria väčšinu obyvateľov tohto 600 tisícového štátu sa od konca decembra minulého roka potykajú s veľkými obmedzeniami práv na slobodu náboženského prejavu. Keď bol 26. decembra 2019 v Čiernej hore prijatý zákon „O slobode vierovyznania a presvedčenia a právom postavenia religióznych spoločenstiev“, ktorý sa zakladá na fakte, že o cirkevných stavbách neexistujú úradné zápisy pred rokom 1918, kedy sa Čierna Hora zjednotila so Srbskom na konci Prvej svetovej vojny, vznikla snaha spochybniť vlastníctvo nemalého počtu pravoslávnych chrámov a monastierov. Ako odpoveď na tento zákon začal veriaci ľud so svojimi archijerejmi a duchovnými organizovať v čiernohorských mestách modlitebné procesie pod názvom „Nedamo svetinje (Nedáme svätyne)“ a pridalo sa k ním aj duchovenstvo v pravoslávnych eparchiách v Srbsku a Bosne a Hercegovine. Na niektorých pochodoch sa v Čiernej hore zúčastnili až 200 tisíc veriacich.