Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
15. marec 2020

Božia milosť vs. Boží trest

Boh je dobrý. Keď som však videl niektoré príspevky na sociálnych sieťach posledné dni, tak niet divu, že som začal o tom pochybovať.
Božia milosť vs. Boží trest

Zaujali ma príspevky ohľadom „Božieho trestu“ za to, že sa ľudia od Neho odvrátili. Vraj to je dôvod, prečo boli požiare v pralesoch, kobylky v Afrike a teraz pandémia v Európe. Najviac ostré bolo vyjadrenie, že za pandémiu môže praktizovanie homosexuality. Všade bol cítiť závan strachu - či už pri epidemiologických rozboroch, pri vykúpených regáloch v potravinách, alebo pri pozeraní na zoznam prerušených činností. Medzi veriacimi azda najviac zarezonovalo zrušenie verejného slávenia sv. omší. Žeby bol Boh taký prísny, že by nám zobral aj to? A vlastne keď toto dopustí, existuje vôbec Boh?

Posledné dni ako väčšina poctivých obyvateľov tejto krajiny trávim doma. Okrem práce do roboty a cvičenia na hudobnom nástroji mi ostáva viac času aj na čítanie sv. písma, meditáciu a modlitbu. Napriek tomu, nezvládam takéto „nákazové“ veci veľmi dobre. Stres robí svoje. Väčšinou som strach porážal upriamením zraku na Pána, ale ak je toto všetko jeho trest, má to ešte zmysel? Pri pozeraní sv. omše v televízii som sa však pozorne započúval do evanjelia o samaritánke, ktorú Pán Ježiš stretol pri Jakubovej studni. Sľúbil jej, že keď sa napije z vody, ktorú jej dá on, už nikdy nebude smädná. Aká že to je tá voda? Zjavne Ježiš myslel niečo nadprirodzené. Niečo, čomu často hovoríme Božia milosť. A ktorá by mala byť podľa uvedeného evanjelia nevyčerpateľná.

Keď počúvam, hlavne v týchto dňoch, aké všetky skutky a vlastnosti vieme prisúdiť Bohu, občas sa pýtam, v akého Boha to vlastne veríme. Nový Zákon nám celkom jasne ukazuje, že Božie pôsobenie je uzdravujúce, zmierlivé, upokojujúce, láskavé, vytrháva z biedy a utrpenia. Ježiš neprišiel svet odsúdiť ale prišiel, aby sa svet skrze Neho spasil. Starý zákon obsahuje state o Božom treste, ale nie je to tiež len starozákonným nedokonalým pochopením Boha? Hriech v sebe nesie trest. A áno, aj táto epidémia je (alebo môže byť) podľa mňa dôsledkom hriechu. Vznikla, lebo pochybili mnohí ľudia - najprv prišlo utajovanie zo strany Čínskej vlády, následne môžeme konštatovať, že je to aj dôsledok našej túžby po neobmedzenom blahobyte a neopatrnosti. Opatrenia často prichádzali neskoro. Ľudia cestovali do rizikových oblastí na dovolenky aj napriek ohrozeniu. Môžeme sa na to pozerať aj ako na dôsledok našej pýchy a egoizmu, kedy si myslíme, že veď nám sa nič nestane. Vyhlásiť však, že to je trest za praktizovanie homosexuality mi už príde ako silná káva. Vieme sa však na epidémiu pozrieť aj pohľadom viery, ale tento pohľad pre mňa nie je cez perspektívu trestu, ale milosti.

Tam kde rastie utrpenie, tam sa množí aj milosť. V týchto časoch opäť vidíme, ako sa mnohí zamýšľame nad dôležitými vecami. Ako upúšťame zo svojho pohodlia, chceme byť s našimi blízkymi a vzájomne sa podporujeme. Vidieť obrovskú snahu a nasadenie zdravotníkov o zastavenie epidémie a zástup modlitebníkov, ktorí sa za nich modlia. Sme v období pôstu a môžeme povedať, že ho prežívame naozaj naplno. Nejde mi o to, že vo všetkom zlom je niečo dobré. Vôbec. To by bola slabá útecha. Viera v Ježiša prináša ďalší rozmer a to, že Božia milosť cez neho môže na nás prúdiť a ožiariť aj temné časy. Že náš Boh netrestá, ale vyslobodzuje. Trestáme sa my dôsledkami našich činov, ale Božia milosť a jej rozmnoženie v ťažkých časoch môže premeniť aj trápenie na veľké dobro. Áno, často skrz bolesť , ktorú prežívame, alebo strach, ktorý nás ovláda, nie sme schopní túto milosť vnímať, napojiť sa na ňu, spolupracovať s ňou. Ale to neviditeľné tu je. Vnímal som to aj počas slávenia dnešnej sv. omše na TV LUX (čo bolo dlhodobo pre mňa najprv nepredstaviteľné až komické, lebo som často mal predstavu, že takáto forma ma čaká až na dôchodku). V mojom srdci však po nej ostal obrovský pokoj. Myslím, že Božie svetlo nám svieti aj v týchto časoch. Nezabudnime na Neho. On je dobrý.

 

Inzercia

Inzercia

Som dobrovoľník, animátor, IT konzultant v slovenskom startup-e, komunikatívny typ človeka a rád píšem o čomkoľvek, čo hýbe mojím malým svetom.

Inzercia

Odporúčame

Blog
Obrátenie

Obrátenie

Do stredu dráhy životnej som vkročil, keď obklopil ma temný priestor lesný, pretože prv som z pravej cesty zbočil. Ach, preťažko aj vysloviť, jak desný a drsný les ma obkolesil vtedy, bo pri spomienke znovu strach ma tiesni. (Dante Alighieri, Božská komédia)

Blog
Máme zatvorené kostoly, ale sme živé chrámy

Máme zatvorené kostoly, ale sme živé chrámy

"Keby si poznala Boží dar (Jn 4, 10)". Prežívame bolesť z toho, že nemáte prístup k Eucharistii, ku kostolu. Ale dnes vám chcem s Ježišom povedať: keby ste poznali Boží dar! Táto doba nás pozýva upriamiť našu pozornosť na dar, ktorého sú si mnohí menej vedomí, dar Božej prítomnosti, ktorá je trvalá, je v nás, je to dar krstu, krstnej milosti, posväcujúcej milosti, dar prítomnosti Trojice v pokrstenom. V čase zatvorených kostolov môžme odhaliť, že sami sme Božími chrámami. V tomto čase mnohí opakujú, že si uvedomujú, akým darom je eucharistická prítomnosť, svätá omša, sväté prijímanie. Tento čas nás však pozýva objaviť aj iný dar Božej prítomnosti, ktorú dar Eucharistie a iných sviatostí má zachovávať, zveľaďovať a obnovovať. Chcel by som Vám ponúknuť niekoľko impulzov k uvažovaniu nad dôležitými pravdami našej viery o prítomnosti Boha v nás.

Blog
Štandardné politické strany a osobný záujem

Štandardné politické strany a osobný záujem

Zvažujem, či uverejniť blog o politike, lebo hlavnou témou a aj obavou dnešných dní je epidémia koronavírusu, ktorá radikálne mení náš spôsob života, naše priority a našu bezpečnosť. Ale keďže práve tento víkend malo mať KDH snem, ktorý sme z dôvodu opatrnosti odvolali ešte predtým ako nastali dnes platné opatrenia zo strany krízového štábu, tak aspoň opíšem, čo znamená ak tvrdíme, že KDH je typická štandardná politická strana.