Pri príležitosti MDŽ: Vážne je Cirkev antiženská?

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Pri príležitosti MDŽ: Vážne je Cirkev antiženská?

Veľa radikálnych feministiek v spoločnosti sa dodnes ohrádza voči katolíckej Cirkvi a nazýva ju antiženskou. Tradičné feministky (dovolím si zaradiť medzi ne aj seba a mnoho ďalších), voči tomuto radikálnemu postoju rezolútne protestujú. Prečo?

Je fascinujúce, že pri ohraničení rolí žien v kresťanstve sa mnoho autorov zameriava najmä na Starý zákon. Že dnešní kritici Cirkvi poukazujú najmä na fakt, že Vatikán stále odmieta ženy v úlohe kňazov. Je však nutné fakt zachádzať až do takýchto krajností? Je nutné svätiť ženy ako kňazov? Nemáme tých úloh a možností pre sebarealizáciu dosť? A nie je náhodou nutné, aby sme sa všetci podriaďovali Písmu? Bez ohľadu na pohlavie?

Sama tvrdím a od svojho postoja neupustím, že nie je prípustné, aby bola žena niekedy vysvätená ako kňaz. Ponižuje ju to? Dehonestuje? Absolútne nie. Jednoducho čo je v Písme ohradené pre mužov, to ja nebudem vyžadovať len preto, že mi to vraví moje ego. To rovno zrušme celé Desatoro, lebo nie je podľa niektorých v súlade s modernou dobou. Ľudia, nebláznime.

Žena čo by evanjelizátorka, to už je ale iná vec. Môžeme sa dočítať v samotnom Novom zákone, v Skutkoch apoštolov o manželoch Priscille a Aquilovi. Tento manželský pár pomáhal apoštolovi Pavlovi pri evanjelizácii. Obaja, seberovne . Priscilla nebola manželovým majetkom, ako to bývalo ešte vtedy prítomné v Grécku, či Ríme. Dokonca sa nájdu takí, ktorí Priscille pripisujú autorstvo Listu Hebrejom. Či tak, alebo onak, úloha oboch čo by manželov, či členov prvých kresťanských spoločností, bola vo svojej dôležitosti rovnocenná. Tak, ako len žena  a muž dokážu a sú predurčení byť. Ak má byť "podriadenosť" mužovi znakom poníženosti, či poklesu dôležitosti, nie je chyba v Písme, ale v prekrúcaní zmyslov jednotlivých slov. Pretože keď sa povie B, malo by sa vrátiť aj k A. Ak aj Pavol odporúčal, aby boli ženy ticho (má to zmysel, pretože ak nie si ticho, nemáš príležitosť počúvať a keď nemáš príležitosť počúvať, o čom chceš rozprávať a podľa čoho konať?), či aby sa podriadili manželovi, vzápätí nabádal mužov, aby sa k ženám správali s láskou. Ak niekoho miluješ, neponižuješ ho. Ale správaš sa k nemu s úctou, rešpektom a dôstojne. Čo dodať?

Jedným z ďalších argumentov mnohých oponentov katolíckej cirkvi je , že ženy nie sú dostatočne ohodnotené, či že majú nízke postavenie v Cirkvi. Ironicky podotknem, že práve preto bola Mária Magdaléna prvá, ktorá mala možnosť vidieť Pána Ježiša po Jeho Zmŕtvychvstaní....

Nemožno opomenúť ani úlohu Panny Márie. Najviac Cirkvou uctievanou ženou a v roku 2015 časopisom National Geographic vyhlásenou najmocnejšou ženou vôbec....Bola to žena, ktorá sa podriadila vôli Božej a jednoduchým pokorným Fiat dovolila spáse prísť na svet...Robí ju to slabou?

V Katolíckej Cirkvi sa aj počas temných stredovekých rokov objavovali obhajcovia žien s "revolučnými" myšlienkami. Sám Thomas More, kancelár Henricha VIII, bol zástancom vzdelávania žien v spoločnosti. Katolík. Jeho dcéra, Margaret, bola považovaná za najvzdelanejšiu ženu 16. storočia a prvú ženu - prekladateľku, ktorá nepochádzala z kráľovského rodu.

A mohli by sme pokračovať a urobiť si prierez históriou. Určite by sme našli veľa výnimiek potvrdzujúcich pravidlo: Žena nie je Cirkvou ponižovaná. Cirkev nie je antiženská.  Môžeme sa ohradiť a tvrdiť, že sa nesprávala k nej vždy s úctou. Ide najmä o oblasti vzdelávania a neskôr uplatnenia v spoločnosti. Je to však chyba Cirkvi? Nie je to skôr výsledok vývoja spoločnosti? Respektíve v mnohých prpadoch výsledok zmýšľania a činnosti jednotlivcov? Samozrejme, že aj spoločnosť oplyvňovala Cirkev. Ale nemala vždy hlavné slovo (stačí si pripomenúť, že už je istý čas ľudstvu známe, že čo sa týka napríklad upaľovania na hranici, či iných činností spájaných s likvidáciou človeka v minulosti, prím hrali najmä svetské súdy, nie cirkevné...).

Nechcem ani pozabudnúť na výsostnú úlohu ženy čo by matky. Je rola matky ponižujúca? Je fakt, že dostala privilégium priviesť na svet človeka , že dostala zodpovednosť urobiť z neho plnohodnotnú ľudskú bytosť (samozrejme, ideálne  s pomocou otca), dôkazom jej menejcennosti?  Je to málo? Je to nízka pozícia v rámci spoločenstva Cirkvi? Nezahŕňa post matky v sebe všetko dôležité?

Lila Rose, zakladateľka Live Action, organizácie bojujúcej proti potratom, katolíčka, sa raz vyjadrila:

"Skutočný feminizmus oceňuje dôstojnosť ženy a dar materstva". A to presne robí aj Cirkev.

Ak má byť v dnešnej dobe za antiženský pokladaný fakt, že Katolícka Cirkev stále odmieta ženy na poste kňazov, možno je potrebné zamyslieť sa, čo má v našom živote väčšiu hodnotu, zmysel: Či naše ego a moderná doba, alebo storočiami nemenné Božie Slovo....

 

 

 

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo