Globalizácia jazyka mieru - hudby  

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Globalizácia jazyka mieru - hudby  

Na koncerte v Redute 9.1.2020 Alexej Žilin (31.3.1987), ruský virtuóz z Petrohradu, bravúrne zahral  violončelový koncert h mol, op. 104, Antonína Dvořáka. Koncert obsahuje nezvykle veľa ťažkých častí  sólistu. Dvořák ho skomponoval počas svojho pobytu v USA, sú v ňom aj americké motívy. Slovenskú filharmóniu, ktorá oslávila 70. výročie svojej existencie, perfektne dirigoval Číňan Darrell Ang, šéfdirigent Sečuánskeho symfonického orchestra v Číne. Aj on študoval v Petrohrade a na americkej Univerzite v Yale. Predstavil sa vo vyše 20 krajinách sveta, hosťuje aj v Mariinskom divadle v Moskve. 

 

 Nádherný violončelový koncert B mol vo mne vyvolal dávne asociácie spojené s menom Mstislav Rostropovič. Niekoľkokrát som ho zažil v Prahe aj v Taliansku. Keď som mu po koncerte v Ríme 18.12.2001 v ruskej rezidencii, vo vile Abamelek, osobne odovzdal pravú slovenskú slivovicu, potešil sa, vedel o čo ide. Povedal mi: "Hrám, aby som hudbou ďakoval Bohu. V r. 1974 ma vyhnali z Ruska, keď som sa zastal Solženicyna. Keby Šostakovič a Prokofijev neboli toľko trpeli, možno by neboli vytvorili také dielo."

M. L. Rostropovič (*27.3.1927, +27.4.2007), bol asi najlepší violončelista minulého storočia. Za  komunizmu v ZSSR sa nebál miešať aj do politiky. Ako svetoznámy umelec sa v r. 1970 zastal otvoreným listom spisovateľa A.I. Solženicyna a po jeho prenasledovaní ho pozval žiť k sebe. Po vyhostení Solženicyna zo ZSSR 13.2.1974, aj Rostropovič emigroval do USA.

V r. 1952 nahral v Prahe s Václavom Talichom prvýkrát Dvořákov violončelový koncert h mol, op. 104. V deň okupácie Československa, 21.augusta 1968 hral tento koncert s Ruským štátnym orchestrom v Londýne. Pri ováciách na znak protestu zdvihol nad hlavu partitúru Čecha A. Dvořáka. Počas pádu berlínskeho múru v r. 1989 hral pri ňom J. S. Bacha. V júli 1991 mal slávnostný koncert  v Prahe, bolo to na oslavu odchodu posledného sovietskeho vojaka z Československa. Bol vtipný, vždy s úsmevom. Vyjadril sa, že „violončelo má najbližšie k ľudskému hlasu“.

V Bratislave sa stretli český autor, ruský interprét, americké motívy, slovenský orchester a čínsky dirigent, ktorý študoval v Rusku a v Amerike. Potvrdila sa globalizácia hudby, jazyka mieru.

V druhej časti koncertu zaznela 7. Dvořáková symfónia, d mol, op. 70. Majestátna, búrlivá, plná nostalgie a aj smútku, ale to je už iná téma.

Večer pred plným auditóriom Reduty stál za to!

 

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo