Prečo je v Bratislave katastrofálne ovzdušie?

Nedávno sa uskutočnilo niekoľkodňové meranie kvality ovzdušia v hlavnom meste Slovenska a prinieslo katastrofálne výsledky.

Netreba ani veľmi uvažovať, stačí sa len dobre obzerať okolo seba a hneď zistíte, čo prispieva k rapídnemu zhoršovaniu kvality ovzdušia. Nemusíme ani behať po meste a sledovať čo sa deje. Stačí keď sa zamyslíte, postojíte na jednej z bratislavských ulíc a pochopíte. Vybral som si Štefánikovu, ulicu, na ktorej trávim väčšinu času každý deň. Áno, odkedy existuje verejná doprava v Bratislave, vždy to bola ulica, po ktorej chodilo a chodí niekoľko spojov MHD. Nikdy to nebola tichá ulica rezidenčnej štvrte. To čo sa však deje posledné štyri roky je katastrofálne. Nielen cez túto ulicu, ale v podstate všade, v súčastnosti prechádzajú tisíce áut - stavebných mechanizmov, domiešavačov, bagrov a iných stavebných strojov. Iste ste si všimli aké kúdole čierneho dymu za sebou nechávajú. Prechádzajú krížom-krážom cez centrum mesta z jednej časti metropole ana druhú. Určite k tomu prisieva nekonkrolovateľné developerské šialenstvo, ktoré prebieha živelne a developeri sú tí, ktorí nedodržiavajú nikdy a nič. To sú páni Bratislavy! Nie samospráva. Developerom však nemôžete zakázať stavať, kúpili si drahé pozemky a pestovať paradajky na nich nebudú. Ale zákony musia platiť pre každého rovnako. 

Druhou kapitolou sú prestarnuté a vo vyspelých krajinách už dávno odpísané staré dieselové autá. Moji susedia na Štefánikovej mali aj v minulosti viac prachu, ako v iných pokojných uliciach. Dnes utierajú prach čiernej farby a niekoľkokrát denne.

V rámci lepšieho chodu a plynulosti mestskej hromadnej dopravy sa v Bratislave vytvorilo niekoľko bus pruhov. Ten na Štefánikovej je smrť. Autá stoja po celej ulici v jednom pruhu v kilometrovej kolóne posúvajú sa slimačím krokom za hukotu túrovaných motorov. Viete si predstaviť ako to tam vyzerá. Mimochodom, práve na tejto ulici, nikdy a nič MHD nespomaľovalo. Prečo však prišlo k tejto zmene? Lebo namiesto sľubovaných cyklotrás nové vedenie nakreslilo na asfalt okrem nápisu BUS aj ikonku bycikla. To kreslenie po vozovkách je nový model vedenia magistrátu. Snáď majú dosť farieb. 

Nič nie je prekvapením, kvalita ovzdušia sa zhoršuje a nie je to len otázka áut. V Bratislave do dnešného dňa prichádza k masívnemu poškodzovaniu zelene, starostlivosť o je nielen že nulová, ale až záporná, rúbu sa stromy. Nové, ktoré sľubovali vysadiť na jeseň a kárajúco šikanovali každú kritiku výrubu, nepribúdajú. Veľmi biedne vyzerajú všetky zelené plochy, zarastajú burinou. Aj keď sa viaceré mestské časti snažia aspoň revitalizovať menšie plochy zelene, výsledky nakoniec ditíte ak sa poprechádzate po meste, v niekorých mestských častiach, tie magistrátne plochy sú v zúboženom stave. Lebo Hlavné mesto Bratislava to nie je len okolie Primaciálneho námestia, pár uličiek a prípadne Horský park, však? A tragické na tomto je ešte fakt, že bojovníci proti výrubu malej aleje stromov v centre mesta, keď sa stali súčasťou nového vedenia magistrátu dali túto alej vyrúbať.

V neposlednom rade, je to aj celková zmena klímy, ku ktorej prichádza s výstavbou takzvaných inteligentných budov. Síce predbehnú človeka - je v nich v zime teplejšie a v lete chladnejšie rýchlejšie, ale sú aj niekoľkonásobne elergeticky náročnejšie a keďže sa stavajú systémom železná koštrukcia a obrovské presklené plochy ich elekt pre mesto je taký, ako keď v lete počas silného Slnka položíte na zem papier a postavte nad neho skíčko. Doslova skleníkový elekt. Ale to sme zas pri developeroch.

Ako s týmito negatívnymi javmi bojovať v budúcnosti? To by sa v hlavnom meste musela do vedenia dostať silná skupina, apolitických, teda od pollitických oligarchov a finančných skupín pretláčaných ľudí. Zopár takých je, vo vedeniach viacerých mestských častí, a určite aj - tak 25 percent - aj v mestskom zastupiteľstve. Ale stále je to žalostne málo. 

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo