Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
06. december 2019

Tehotné, viete, že už nemusíte trpieť nevoľnosťou?!

Tehotenská nevoľnosť je jeden z dôvodov prečo niektoré ženy už nechcú ďalšie deti.
Tehotné, viete, že už nemusíte trpieť nevoľnosťou?!

Jedným z faktorov, prečo ženy nechcú mať ďalšie dieťa, alebo ak už aj majú, azda môžu aj preto zvažovať umelý potrat, je tehotenská nevoľnosť. Poznám matky, ktorým bolo celé tehotenstvo veľmi zle, hoci väčšine býva len v prvom trimestri. Nie je to však zákon, ani nevyhnutnosť. Stačí vedieť, čo tu nevoľnosť spôsobuje a ako jej predísť, či ju manažovať. Tu je pár mojich rád, ktoré som pôvodne ako teoretické návody testovala počas mojich tehotenstiev. Teraz prechádzam práve piatym. Súčasťou je aj moja skúsenosť s pásovým oparom /herpes zoster/, ktorý je častejší u tehotných žien.

 

Prvé dve tehotenstvá som necítila žiadnu nevoľnosť. No ešte pred týmito tehotenstvami i počas nich som konzumovala veľa hovädzieho mäsa, ktoré je bohaté na vitamíny B. Tie sú nesmierne dôležité tak pre budúce bábätko ako aj pre organizmus ženy. Zároveň som pila veľa surového mlieka a to aj v noci, keď som už bola tehotná. Surové kravské alebo aj kozie mlieko je veľmi bohaté na probiotiká, ktoré potom nemusíte kupovať v lekárni. Obsahuje tiež enzýmy, ktoré sa prevarením zničia a tie sú veľmi dôležité pri štiepení laktózy. Ak v mlieku nie sú, telo ich musí vyprodukovať, čo dokáže len nejaký čas a potom vypne, vzniká tzv. alergia na laktózu. Takže neprevarené mlieko prispieva k prospešnej mikroflóre, ktorá je dôležitou prevenciou nevoľnosti.


Mlieko je aj super zdroj vápnika a vitamínu K2, ktorý spolu s vitamínom D3 - ten treba konzumovať s tukom - pomáha s absorbciou vápnika /bez tých dvoch vitamínov rizkujete srdcovocievne choroby, príp. rakovinu prsníka/. Krátko po pôrode druhého bábätka som pocítila silné bolesti celého chrupu, čo mi signalizovalo nedostatok vápnika, keďže aj toto bábätko som kojila. Posledné dva roky už aj dopĺňam vápnik s oboma vitamínami z tabletiek doplnkovej výživy, hoci jeden čas som si varila aj škrupinky z našich vajíčok a potom rozmixované jedla. Niektoré doplnkové supplementy obsahujú práve takýto škrupinkový prášok, ktorý obsahuje množstvo prospešných minerálov pre vstrebávanie vápnika.

 

Vitamín K2 je dosť drahý, jeho skvelým zdrojom sú však mäkké syry, ako brie, tvaroh, bryndza. Ďalším dôležitým prvkom pre zdravie kostí a zubov je kolagén. Telo ho vekom prestáva produkovať, čo sa v koži prejaví tvorbou vrások. Zdrojom kolagénu sú vývary z kostí – hovädzie, kozie či baranie /tie treba variť 12-24h/ alebo slepačie /stačí variť 4 h/ - najlepšie zdravo chovaných zvierat. Kolagén z rýb je najúčinnejší zas na boj s vráskami. Pre absorbciu kolagénu telo potrebuje ešte aj vitamín C. Ale poďme k tej tehotenskej nevoľnosti.

 

Pri treťom tehotenstve som prvýkrát pocítila nevoľnosť. Vtedy som sa pustila hneď do štúdia na internete. Nie, na modrom koníkovi nikdy nič nehľadám. Zistila som, že pri tehotenstve sa mení kyslosť žalúdka a vtedy sa môžu niektoré zlé mikroorganizmy premnožiť, napr. helicobacter pylori. Moje pocity nevoľnosti mi naozaj pripominali túto chorobu, ktorú som prekonala počas vysokej školy. Navrhovaný spôsob boja proti zlým mikroorganizmom naozaj zaúčinkoval: veľa vody ažiadna káva, alkohol, sladké, čo najmenej obilnín, dobré probiotiká, B12 a B6. Vitamín B6 sa osvedčil v množstve 100mg na deň, teda v oveľa väčšom ako je odporúčaná denná dávka práve pri nevoľnosti tehotných.

 

Zároveň som sa dočítala, že vitamín B12 môže mať problém s absorbciou v tráviacom trakte po prekonaní ochorenia na helicobacter pylori. V deň, keď som dostala injekciu vitamínu B12 som sa znova cítila super. Je možné kúpiť si aj sublinguálne tabletky B12, ktoré sa rozpúšťajú pod jazykom. Injekčný vitamín B12 je u nás síce na predpis, ale je veľmi lacný. 5 kusov ampuliek po 1000mikrogramoch stojí 2 eurá. Ide o kyanokobalamín, hoci zdravšou verziou je metylkobalamín, ktorý pochybujem, že u nás zoženiete. Počas tehotenstva si dávam pichať každé dva týždne po ambulke a pokračujem aj po pôrode raz za mesiac.

 

Na začiatku 2. trimestra môjho 4. tehotenstva som dostala herpes zoster, resp. pásový opar nad okom. Našťastie pediatrička našich detí to hneď spoznala a tak som bežala rovno za dermatologičkou, ktorá mi predpisala antivirálne lieky, aby sa postup vírusu zastavil a nedostal k oku. Ona sa síce domnievala, že to v septembri mám zo slnka, ako väčšina ľudí, ktorí si vraj túto chorobu k nej prinesú. No z viacerých zdrojov som si prečítala, že práve vysoké dávky vitamínu D3 a B12 sú liečbou aj prevenciou herpes zoster. Brala som až 10 000IU D3 denne, každý druhý deň 2 ampulky vitamínu B12 injekčne a ďalšie vitamíny.

Inzercia

 

Pri herpese zoster ide o prejav kiahňového vírusu pri oslabení imunity. Už dva týždne predtým, ako sa mi vyhodili červené škrvrny nad okom, som mala príšerné bolesti hlavy. A takéto bolesti pretrvávajú aj 6 mesiacov podľa niektorých lekárov, podľa niektorých zdrojov na webe 3 mesiace po prejavení zčervenania. Antivirálne lieky bolesť nezastavia, tie zastavili len vírus, aby nepoškodil môj očný nerv. Bolesť však účinne zastavujú len vitamíny, čo však Vám naši lekári nepovedia. Moja skúsenosť bola, že 2 týždne po sčervenaní a urputnej bolesti hlavy moje bolesti vďaka vitamínom odišli. Samozrejme, že následne odo mňa dostali všetky deti kiahne, ale s takým slabým priebehom, že si to teraz po 2 rokoch ani nepamätajú. Vedela som, že D3, ideálne zo slnka, je tým účinným prostriedkom pre zmiernenie choroby, hoci naši pediatri aj pediatrička na Postoji odporúčajú sa slnku vyhýbať.

 

Na herpes zoster som brala ešte l-lyzín a resveratrol. Kľúčový však, zdá sa, bol vitamín B12 a železo, ktoré istý americký doktor identifikoval ako príčiny oslabenia imunity, hoci jeho stránku už neviem nájsť. To mi naozaj sedelo, lebo mesiac pred sčervenaním som nedostala žiadnu B12nácku ani nemohla cítiť akési poľské hovädzie, čo sme mali v mrazáku. Najprv sa mi objavili závrate, čo súvisia s nedostatkom železa. Počas žiadneho tehotenstva som však nebrala železo v tabletkách. Od začiatku manželstva sme používali liatinové panvice zo železa, ktoré pri varení paradajkových omáčok do cestovín uvoľňujú železo. Rok predtým som však dostala od sestry keramickú panvicu, ktorú som najviac používala. Moja liečba železom po oskušaní tabletiek, z ktorých mi bolo hrozne, bola teda návrat k liatinovej panvici a pojedanie čiernych olív, ktoré majú konzervačnú látku obsahujúcu železo.

 

Čo sa týka vysokých dávok vitamínu B12, až neskôr som prekladala túto štúdiu /Fetálna terapia/ o tom, aký blahodárny účinok, priam zázračný majú aj 10 000-násobne vyššie dávky, ako je odporúčaná denná dávka, pre vývoj bábätka. No to moje štvrté dieťa je naozaj zo všetkých najšikovnejšie, rečovo, pohybovo, motoricky. Uvediem len jeden príklad za všetky. Kým ostatné moje deti začali chodiť úplne samé na začiatku 13. mesiaca, štvrtá dcéra chodila sama už na začiatku 11. mesiaca. Vysoké dávky vitamínu B12 sú podľa týchto odborníkov aj mojej skúsenosti úplne bezpečné a veľmi prospešné, o to viac, keď nevoľnosť pokračuje aj v 2. či 3. trimestri. Vitamín D3 je rovnako kľúčový, pričom väčšina ľudí trpí jeho nedostatkom. O jeho prospešnosti sú popísané dlhé texty, napr. jeden, ktorý ich zhŕňa, je tu – sorry zatiaľ len anglicky.

 

 

 

 

Odporúčame

Blog
Kritika liberálov

Kritika liberálov

Tak ako to bolo v prvej aj v druhej adventnej nedeli siaha liturgia v druhom čítaní po úryvku z Listu Rimanom. Obidva úryvky pochádzajú z druhej časti listu, v ktorej sa Pavol zaoberá praktickými pokynmi pre kresťanov (12,1-15,13). Aj táto časť sa dá rozdeliť na dve polovice. V prvej (k. 12, 13) – odkiaľ bol minulotýždňový úryvok - sa k problémom vyjadruje apoštol zo všeobecna. Druhá (14,1 – 15,13) – v ktorej je aj naša dnešná pasáž - už na to ide konkrétne.