Liek Na Chamtivosť

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Liek Na Chamtivosť

Po obžerstve a smilstve, ktorým sme sa už venovali v predošlých článkoch, sa Kasián venuje ďalej chamtivosti z gréckeho slova φιλαργυρία (filarguria), ktoré prekladáme aj ako lakomstvo. Kasián ho vykladá aj ako "lásku k peniazom".

Po obžerstve a smilstve, ktorým sme sa už venovali v predošlých článkoch, sa Kasián venuje ďalej chamtivosti z gréckeho slova φιλαργυρία (filarguria), ktoré prekladáme aj ako lakomstvo. Kasián ho vykladá aj ako "lásku k peniazom".

Iná ako predošlé neresti

Podľa Kasiána prichádza choroba chamtivosti na človeka neskôr ako napríklad také obžerstvo, nakoľko nevychádza z prirodzených potrieb ako je potreba jesť, ale pochádza "zvonku", podobne ako závisť. Povedané moderným jazykom - chamtivosť nie je vrodená ale naučená. Kasián z tohto faktu vyvodzuje, že:

  • chamtivosti sa môžeme tým pádom ľahšie ubrániť
  • ľahšie je ubrániť sa, ako sa z chamtivosti vyliečiť, keď už raz do nej človek upadol

Hlad alebo sexuálne pudy ako také sú dobré a sú Bohom dané pre potrebu zachovania ľudského života a pokolenia ako takého. Nie sú určené na smilstvo alebo hýrenie. Chamtivosť, lakomstvo alebo závisť nepramení z týchto prirodzených, Bohom daných inštinktov, ale z rozhodnutia porušenej, zlu naklonenej vôle. Preto je nám ľahšie sa tejto neresti vyhnúť ako sa z nej liečiť.

Prečo sa vyhýbať chamtivosti?

Kasián je v tejto oblasti radikálny. Avšak potrebujeme pochopiť, že píše pre mníchov, nie pre laikov v 21 storočí. Mních sa rozhodol zanechať pôžitky, vábenia tohto sveta, pozemské starosti a radikálne nasledovať Krista, poznávať Boha čistým a jasným kontemplatívnym pohľadom. Všetko, čo tomu bráni, potrebuje byť vykorenené. Téma nestarania sa o veci tohto sveta a robenie všetkého pre to, aby sme dokázali rozjímať o veciach nebeských nezastretým pohľadom, je s nami už od neresti obžerstva. Obžerstvo podobne ako smilstvo a túžba po peniazoch zastierajú ľudom jasný kontemplatívny pohľad a pútajú pozornosť k starostiam o pozemské veci, nie k rozjímaniu o veciach nebeských.

Ani halier...

Aby mnísi mohli nazeraním spoznávať Boha, odchádzajú z miest svojho svetského pôsobenia do kláštora, kde sú im pridelené len jednoduché šatstvo, strava a za svoju prácu nedostávajú nijaké peniaze. Za plody ich práce je im odmenou ich cela, pravidelná strava a fungujúce mníšske spoločenstvo. Toto spoločenstvo funguje ako živý organizmus. Mních je ako orgán v tomto organizme. Ak si plní svoje povinnosti a spolu s ním aj ostatní bratia podobne ako orgány v tele, mníšske spoločenstvo funguje. Mních, orgán alebo končatina v tele, nemá vlastnú stravu a vlastné zdroje. Nič nevlastní. Všetko vlastní Boh a spoločenstvo tieto zdroje spravuje. Ak si každý svedomite plní svoje povinnosti, spoločenstvo má dostatok zdrojov na nasýtenie a ošatenie jednotlivých orgánov a končatín. Ak nie, tak sa zvyšuje riziko, že na spoločenstvo príde hlad alebo iné súženie, podobne ako keď je chorý orgán v tele a neplní svoju funkciu.

Áno, je to veľmi riskanté a radikálne. Avšak ak sa človek vydá na mníšsku cestu, je si vedomý, že je to cesta odovzdanosti Prozreteľnosti a že ani sám mních si nepatrí, ale patrí Bohu. Neuprednostňuje život pred smrťou, veď preňho "žiť je Kristus a zomrieť zisk" (Flp 1, 21). Jeho poslanie spočívajúce v poznávaní Boha sa smrťou naplní o to skôr, pretože nebude poznávať nejasne akoby v zrkadle, ale z tváre do tváre. Nehľadá svoju istotu v hromadení zdrojov na neskôr, ale dôveruje Bohu a spolieha sa na to, že všetci úprimne slúžia a Boh sa o neho postará skrze zdravý organizmus fungujúceho spoločenstva. Celý tento mechanizmus je založený na plnení svojho mníšskeho poslania a služieb každého z bratov a nespoliehaní sa na to, že v prípade núdze si život zachránim vďaka tomu, čo som si potajme nahromadil.

Čo ak si mních pre seba ten halier odloží?

Ak mních nežije v spoločenstvo úplne vydane, ale snaží sa poistiť pre každý prípad, púštni otcovia pozorujú, že prechádza nasledovným procesom:

  • je v pokušení ponechať si bokom len malú sumu a racionalizuje si, prečo je dobré nechať si nejaké peniaze aj pre seba samého (neodovzdať všetko spoločenstvu, napríklad po tom, ako predá výrobky, ktoré s bratmi vyhotovili)
  • po tom, ako si vyargumentuje, že nechať si niečo bokom pre seba je vlastne v poriadku, začne obsedantne dumať, ako získať pre seba aspoň cent
  • následne úzkostlivo hľadá pre seba nejaké špeciálnu prácu alebo prácu navyše, ktorú by mohol vykonávať bez vedomia predstaveného, predávať jej plody potajomky a uchovávať si toľko vytúžené mince.
  • keď už má nejaký obnos stranou, jeho myseľ ho začne mučiť nástojčivými myšlienkami, ako túto sumu aspoň zdvojnásobiť, kam ich uložiť a komu môže dôverovať
  • potom je mučený stále väčšou starosťou o to, čo si za tie peniaze kúpiť, alebo ako s nimi obchodovať tak, aby ich zúročil. Avšak ak sa mu to aj podarí, príchádza ešte väčšia baživosť, pretože je stále viac vzrušený z faktu, že jeho hromada peňazí rastie a rastie. S nárastom peňazí jeho mánia chamtivosti rastie bez horného limitu
  • Koniec koncov je táto úbohá duša úplne agitovaná a pevne spútaná akoby hadom - škrtičom. Je úplne pohltená prihŕňaním do tejto proti predpisom získanej kopy ešte nezákonnejšími spôsobmi - ku chamtivosti sa začnú pridružovať ďalšie hriechy.
  • Mních nevenuje pozornosť ničomu inému okrem rozmýšľania nad tým ako získať peniaze a ako sa čo najjednoduchšie vymaniť spod discplíny kláštora.

Nie náhodou apoštol Pavol premýšľajúc o smrtonosmom jede tejto neresti nielen že píše, že je koreňom všetkého zla, ale nazýva chamtivosť rovno uctievaním modiel (Kol 3, 5). Kasián zdôvodňuje - mních prestáva uctievať obraz a podobu Boha, ktorej čistotu mal pestovať v nepoškvrnenom srdci, namiesto toho začína uctievať obraz toho, kto je vyrazený na zlatej minci. Hm, niečo na tom bude.

Moja osobná skúsenosť

S procesom, ktorý púštni otcovia predstavujú, hoci možno vyznie trošku uletený, sa viem stotožniť. Po tom ako som v roku 2017 kúpil v Bratislave 3-izbový byť a zariadil ho, som ostal v dlhoch voči rodine a voči banke takmer bez akýchkoľvek úspor. Cítil som sa ohrozený a začal som premýšľať, ako čím skôr peniaze získať okrem práce. O krypto-aktívach a Bitcoine som vedel už od roku 2013, avšak nemal som vtedy odvahu na vlak nastúpiť. A dobre tak, pretože by som o peniaze prišiel po známej Bitcoin bubble v 2013. V roku 2017, keď vlak "hore" bol už opäť rozbehnutý, som naň nastúpil a bola to šialená jízda. Vložil som všetky zostávajúce peniaze, ktoré som mal na účte a vystavil sa absolútnemu riziku insolventnosti. Kurz portfólia, ktoré som nakúpil bol extrémne volatilný a prešiel som rovnakým procesom, aký má podľa Kasiána prechádzať mních, ktorý si začne budovať túto rezervu na "horšie časy".

Koniec koncov som prekonal zo stresu niekoľko mesiacov trvajúcu depresiu spôsobenú okrem iného aj výčitkami, ktoré som nadobudol po rozhodnutiach, ktoré ma stáli mnoho tisíc EUR ušlého zisku. V januári 2018 som takmer z ničoho napriek všetkým mojím chybám a rozhodnutiam vlastnil krypto aktíva za viac ako 40 tisíc EUR. Myslíte si, že som mal dosť? Ani náhodou. Môj cieľ splatiť dlh rodine a poľaviť si v hypotéke sa zmenil na "kúpiť aspon 3 byty a žiť z renty". Ako to dopadlo? Naučil som sa dovtedy jednu vec, ktorá mi mala pomôcť a to je "nepredávaj v strese, keď trhy padajú". Tento princíp ma mal uchrániť od toho, aby som prišiel o zisk, ako mnoho krát počas roka predtým, keď som v návale strachu krypto aktíva predal. Tento princíp mi však počas 2 ročného pádu trhu zabezpečil, aby som prišiel o všetok zisk tým, že som nepredal, kým ešte moje krypto mali nejakú hodnotu. Vybral som v poslednej chvíli, čo som vložil a ostal som takmer na nule. A samozrejme z pocitu, že som prišiel o takmer 40 tisíc EUR vlastnou vinou a zo všetkého toho stresu, prišla ďalšia depresia.

Faktom je, že počas tejto mánie som nedokázal myslieť na nič iné, ako na krypto meny. V práci som sa nevedel sústrediť, moja modlitba postupom času takmer úplne prestala existovať a miesto Krista som rozjímal nad tým, ako zabezpečím, aby som mal veľa peňazí a ako ich čo najlepšie využiť. Uctievanie modiel a koreň mnohého zla je túžba po peniazoch. Úplne súhlasím.

Chamtivosť je trojakej povahy

Púštni otcovia upozorňujú, že neresť chamtivosti má tri základné črty:

  • Na základe klamlivej racionalizácie presvedčí človeka, aby hromadil (kto pozná tých ľudí, čo majú byt plný krabíc a všelijakých rároh, na účte vysoké sumy peňazí a sťažujú sa, akí sú chudobní?)
  • Núti ľudí, aby sa vrátili k túžbam po svetských veciach a istotách po tom, ako sa ich už zriekli
  • Ak sa ich ešte nezriekli, tak chamtivosť ľuďom bráni zanechať svetské veci a istoty skrze strach z chudoby a nikdy im nedovolí dospieť k dokonalosti podľa evanjelia

Slúžiť dvom pánom?

Ako je ďalej podložený boj voči chamtivosti v Biblii? Kasián pripomína, že "muž s rozpoltenou mysľou je nestály vo všetkých svojích cestách" (Jak 1,8). A že je lepšie ani nezačínať so zriekaním sa sveta, ako tento zámer nasledovať len vlažne alebo chladne: "Lepšie sľub (vôbec) nerobiť, ako keby si sľúbil, a (sľub) nesplnil" (Kaz 5,4). Ježiš hovorí, že "nijaký človek nemôže zároveň slúžiť Bohu a Mamone" (Mt 6,24). A nijaký človek, ktorý "položí ruku na pluh a obzerá sa späť, nie je súci pre Božie kráľovstvo“ (Lk 9,62). Kasián píše, že je oveľa viac ponižujúce, zahanbujúce a smutné, ak niekoho chamtivosť zachváti, ako je cnostné nad ňou zvíťaziť.

Prečo? Ďalej zdôvodňuje, že najväčším víťazstvom totiž je, ak svedomie a myseľ mnícha nie je ani nakazená vlastnením hoci aj najmenšej mince. Pretože po tom, čo vpustil do svojho srdca koreň zlej žiadostivosti, nedokáže zabrániť, aby zahorel ešte väčšou žiadostivosťou. Rovnako ako sa máme mať na pozore aj pri iných nerestiach a po tom, čo zbadáme hlavu hada, odťať mu ju skôr ako vlezie aj s telom, pri chamtivoti to platí dvojnásobne. Nie len že sa mních potrebuje chrániť vlastníctva peňazí, potrebuje sa očistiť aj od túžby vlastniť ich. Má sa nielen vyhýbať dôsledkom chamtivosti, ale aj odrezať sa od koreňov sklonov k nej. Nič totiž neosoží peniaze nevlastniť, ak sme zatemnení túžbou po nich. Ako príklad nachádzame analógiu u neresti smilstva - Ježiš hovorí tým, ktorí síce nesmilnili v tele, tzn. nemali mimomanželský sex, avšak oddávali sa sexuálnej túžbe a myšlienkam voči žene, s ktorou neboli v manželskom zväzku, že smilnili vo svojom srdci. Kasián v podobnom duchu tvrdí, že ak aj mních nijaké peniaze nemá, no túži ich vlastniť, je chamtivý v náklonnosti a úmysle. Vníma ako smutné a úbohé, ak niekto, kto znáša chudobu a nároky povolania, príde o ovocie kvôli slabej vôli.

Dá sa chamtivosť ukojiť?

Je niekde strop, kedy človek, ktorý má mnoho peňazí, získa pocit, že má dosť? Mnohí budú súhlasiť s púštnymi otcami, že u chamtivých ľudí takýto strop neexistuje. Cesta z chamtivosti a lakomstva teda nie je v nahromadení si dostatku, ale zbavení sa bohatstva do posledného haliéra. Minimálne pre mnícha. Čo na to Ježiš? "Predaj všetko, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma" (Lk 18, 22). Zdá sa mi to viac menej v súlade s Písmom. Kasián píše, že dokonalým víťazstvom nad touto neresťou je nevpustiť do srdca ani závan chamtivosti. Pretože keď jej dovolíme zapustiť korene, nebudeme mať nad ňou moc, akonáhle vzplanie.

Pre nás, žijúcich vo svete, je riešenie o niečo komplexnejšie. Avšak to by bolo asi na samostatnú debatu, nie je to totiť predmetom Kasiánovej knihy.

Liek na chamtivosť

Aký liek púštni otcovia proti chamtivosti ponúkajú? Strach. Človek si má pripomínať osudy biblických postáv, ktoré chamtivosti prepadli od Judáša po Ananiáša a Zafiru zo Skutkov. Tento strach nám má pomôcť neupadnúť do chamtivosti a ak sme už upadli, pomôcť uhasiť oheň žiadostivosti po hromadení peňazí a zamerať našu pozornosť na Boha a dôveru v Prozreteľnosť.

Osobne potrebujem napísať, že sa nestotožňujem zo strachom ako s vhodným motivátorom a liekom na čokoľvek, ak existuje alternatívny liek. Zároveň však môže osud týchto biblických postáv môže poslúžiť ako niečo, čo pravdepodobne nik nechce a v spolupráci s pozitívne motivujúcim cieľom, môže priniesť úspech. Teda ak budem rozjímať nad tým, čomu sa chcem vyhnúť a kam chcem miesto toho ísť.

Aké lieky na chamtivosť ponúka súčasná psychologická veda? V čom sa zhoduje poznanie psychológov 21. storočia s púštnymi otcami 4. storočia? Možno v samostatnom blogu?

Povzbudenie na záver

Bez cnosti trpezlivosti, ktorá pramení z pokory a je pevne zakorenená v našom charaktere, to nedáme.

Aké otázky ohľadom chamtivosti ostali nezodpovedané v tomto blogu? Čo vás na téme ešte zaujíma?

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo