Liek na Obžerstvo Podľa Púštneho Otca Kasiána

Liek na Obžerstvo Podľa Púštneho Otca Kasiána

Ak sme sa rozhodli vydať sa na cestu cnostného života zameraného na zmysluplný cieľ, jednou z prvých zastávok bude očistenie nášho života od osobnostných čŕt a návykov, ktoré nám ubližujú. Nazývajú sa aj neresti. Prvou z nich je obžerstvo. A Ján Kasián, púštny otec 4. storočia po Kristovi, nám radí, ako sa z neho vymaniť a nie, nie pôstom.

Ak ste mali v živote depresiu a náhodou patríte medzi tých "šťastlivcov", ktorým sa zvykne vracať každý rok ako mne, pravdepodobne premýšľate, ako predísť ďalšej "epizóde", ako sa rekurencia depresie nazýva v odborných kruhoch. Možnosti prevencie sú rôzne. Mnohým ľuďom s menej komplikovanou osobnosťou (ako moja INFJ) veľmi dobre funguje kombinácia dlhodobého užívania antidepresív, uplatňovania techník, ktoré sa naučili na Kognitívno-Behaviorálnej Terapii (KBT), MBCT, pravidelných lekárskych kontrol a stretnutí s terapeutom, vyváženej životosprávy, zdravých, podporujúcich vzťahov a fyzického cvičenia. Podobne to fungovalo aj mne. Až pokým to fungovať neprestalo.

Tento rok som sa rozhodol pomoc vyhľadať aj u kňaza, ktorý slúži ako farár v našej farnosti a už dlhšie obdivujem jeho múdrosť, rozvahu, vyváženosť a rozhľad. Dohodli sme sa na duchovnom sprevádzaní formou osobných stretnutí.

O depresii zvyknem uvažovať aj ako o stave chaosu v mysli a v srdci. Stave keď stratíte pôdu pod nohami a veci, ktoré zmysel dávali, už ho nedávajú. Ste dezorientovaní, prežívate temnotu, existenciálnu úzkosť, strach zo smrti. Čo vám fungovať zvyklo, už nepomáha a vaša myseľ sa snaží získať odpoveď na otázky:

  • ako to je a čo mám teda robiť?

  • Prečo je lepšie byť a nechať pokračovať túto agóniu ako nebyť?

  • Čo je dostatočne zmysluplné a hodnotné, aby vyvážilo toľko utrpenia, ktoré zažívam a ako sa k tomu nasmerovať?

Ako aj po iné roky, aj tento rok som si na tieto otázky odpovedal (našťastie skôr ako som stihol vyhodnotiť, že je definitívne lepšie nebyť), svoje poslanie a životný cieľ prekopal a svoj život znovu zameral. Pomohlo to a na svoj prvý duchovný rozhovor som vykročil s depresiou len v spomienkach (a v neaktívnych synapsiách v mozgu).

S otcom Jurajom sme debatovali o filozofii, antropológii, terapii zmyslom (logo-terapii) a riešeniach na depresiu z hĺbky studnice kresťanskej spirituality.

Ako Jordan Peterson učí vo svojich univerzitných prednáškach a knihách, liekom na chaos, ktorým depresia skutočne je, je poriadok. Slovo hriech, pri ktorom sa ľuďom dnes pre svoju nevedomosť robí husia koža, znamená "netrafiť cieľ". Katolícki teológovia hovoria o “nezriadenom skutku”. Nezriadené, chaotické skutky sú ovocím nezriadených, teda chaotických myšlienok a emócií. Chaotické emócie sú všetky emócie, ktoré nepomáhajú a neplnia svoj účel. Ako emócie, ktoré prežíva depresívny človek.

Už pred naším stretnutím som vedel, že liekom na moje depresie je usporiadaný, zmysluplný život, kde všetko, čo robím, bude smerovať k oslave Boha a naplneniu môjho životného poslania a budem prežívať životný "Flow". Osobne som si myslel, že žijem už beztak skvelý, usporiadaný život, kde prvé veci robím ako prvé a "najmä oproti iným som na tom celkom dobre"... Avšak zistil som, že mám ešte pár medzier. Teda celkom dosť. Ako prvú úlohu som dostal čítať súbor kníh od púštneho otca Jána Kasiána o ôsmich nerestiach a liekoch proti nim. Pravdepodobne z dôvodu, že ak chcem žiť cnostný život, kde neubližujem svojej duši a telu a som zameraný skutočne len na to najdôležitejšie, potrebujem najprv očistiť svoj život od zlých návykov. Aby som si pre cnostné návyky vytvoril miesto? Možno. Faktom je, že moja pýcha dostala nakladačku už pri prvej knihe - O duchu obžerstva.

Prečo obžerstvo?

Kasián píše pre mníchov žijúcich na púšti v 4. storočí po Kristovi. Po tom, ako sa dovenuje základom mníšskeho života od obuvi po predpísané modlitby počas dňa, pokračuje knihami venujúcimi sa ôsmim principiálnym nerestiam, ich povahe, pôvodom v našich životoch a liekom, ktoré nám pomôžu nad nimi zvíťaziť.

Prečo sa potrebujeme očistiť od týchto nerestí? A čo vlastne neresti sú? Výkladový slovník SJ hovorí o neresti ako o nízkej vášni, necnosti. Anglický slovník ju synonimizuje so zlozvykom, zlou vlastnosťou. Inými slovami neresť je vlastnosť, osobnostná črta alebo návyk, ktorý nám ubližuje, zotročuje nás a bráni nám nasledovať Krista, žiť celistvý, cnostný, pokojný, vyrovnaný, dokonale slobodný život v dokonalej láske.

Ak teda chceme byť celistvé, nie popraskané a deravé nádoby, do ktorých sa môže ako olej vliať Duch Boží, ak túžime byť Kristova nevesta bez poškvrny a hany, ktorá čaká na svojho ženícha, ak chceme žiť v Kristovom svetle a v jednote s Ním, spolupracovať s Božou milosťou na očistení svojho života, môže byť logicky vhodná vec.

Aké miesto tu má obžerstvo a čo obžerstvo znamená? Kasián vysvetľuje, že “stav, keď je brucho naplnené všemožnými jedlami, dáva možnosť zrodu bezuzdnosti/samopaši. Rovnako ani myseľ pridusená váhou mnohého jedla nedokáže udržať a viesť myšlienky.” Čiže Kasián píše o stave, ktorý všetci poznáme. Napcháme sa na obed knedľou alebo hranolkami, prídeme do kancelárie a robiť sa nám nechce, myseľ je zastretá, otupená, tak si zapneme Facebook, správy alebo Youtube.

Kasián ďalej píše, že nadbytok jedla okráda myseľ o silu a schopnosť čistého a jasného rozjímania. Teda našimi slovami, spôsobuje útlm. Obžerstvo by sme jeho slovami mohli definovať ako “bezbrehá účasť na mäse a víne, nejeme to, čo telo potrebuje, ale to, čo dychtivá (žiadostivá) myseľ podsúva.” Slovami 21. storočia: nejeme racionálne a nedodávame telu potrebné živiny pre jeho zdravý chod a jasnú myseľ, ale poddávame sa dopamínovým impulzom jesť všetko mastné, slané a sladké alebo si jedlom a pitím kompenzujeme nepríjemné vnútorné pocity.

Kasián teda hovorí, že potrebujeme očistiť náš život od obžerstva, pretože:

  • Umožňuje zrod ďalších seba-deštruktívnych žiadostí

  • Okráda myseľ o schopnosť čistej a jasnej kontemplácie

  • Stáva sa falošným útočiskom, kde hľadáme vnútorné naplnenie v prízemnej telesnosti, nie vo vyšších veciach

  • Nedokážeme bojovať víťazný boj vnútorného človeka, ak nie sme vytrénovaní v boji s týmito nižšími, prízemnejšími pudmi (“Nemá trvácu čistotu a cnosť ten, kto odmieta dodržovať vyvážený spôsob stravovania s miernosťou.”) Ďalej prirovnáva náš duchovný život k olympijským hrám, podobne ako Pavol píše na sklonku svojho života: “Dobrý boj som bojoval, beh som dokončil vieru som zachoval. Už mám pripravený veniec…” Ak chceme pokročiť na svojej duchovnej ceste a súťažiť na olympijských hrách, potrebujeme najprv zvládnuť detské disciplíny – žiadostivosť hrdla.

  • Nedokážeme mať pod kontrolou ostatné druhý zväzujúcej žiadostivosti, ak nedokážeme skrotiť túžby nášho apetítu.

  • Nemôžeme sa pokúšať o duchovný boj, ak sme zmietaní a prehrávame v telesných skúškach, ak sme zrazení na kolená v boji s vlastným bruchom

Kasián v stravovaní odporúča

  • Jesť to, čo telo potrebuje pre svoj nerušený chod a čo pomáha udržať myseľ bdelú a jasnú. Potrebujeme jesť dostatočne na to, aby sme mohli svoje duchovné a svetské povinnosti a neublížili svojmu telu, ktoré je darom od Boha.

  • Postiť sa s mierou. Je to lepšie ako excesívne, dlhotrvajúce pôsty, ktorý podkopávajú stálosť mysle, oslabujú telo a schopnosť modliť sa a plniť si povinnosti.

  • Za pokrm si vyberať jedlo, ktoré zmierňuje žiadostivosť po jedle (menej cukru a viac vlákniny a bielkovín?), čo sa ľahko pripravuje, nie je príliš drahé a je vhodné pre život bratov a všeobecný osoh (čo necháva mnoho priestoru na interpretáciu na dnešné podmienky. Vďaka Bohu za Lidl!)

  • Keďže povaha obžerstva je trojaká – jesť mimo stanovený čas (pod chvíľou niečo zobkať, že?), mať pôžitok z prepchávania sa a hnanie sa za špecialitami – Kasián odporúča mníchom, aby počkali s jedlom na predpísaný čas, aby sa neprepchávali, že im bude zle a aby boli spokojní aj s bežnými jedlami.

Liek na obžerstvo

Táto časť knihy sa volá osem nerestí a osem liekov. Takže Kasián píše aj o tom, ako prekonať túto našu túžbu napchať sa všetkým, čo nie je zdravé a urobiť si pred zimou poriadnu tukovú zásobu. Tiež si myslíte, že odporúča pôst?

Nie.

O pôste som už písal vyššie. Pôst to nie je. Kasián píše:

“Toto je naša prvá skúška, náš vstupný test na Olympijské hry – uhasiť žiadostivosť hrdla a brucha túžbou po dokonalosti. …potrebujeme nie len udupať všetku nie nevyhnutnú túžbu po jedle rozjímaním o cnostiach, ale zároveň jesť dostatočne na podporu telesnej prirodzenosti… …a tak človek bude opovrhovať všetkými súčasnými vecami ako pominuteľnými, keď pohľad svojej mysle bezpečne a pevne upriami na veci, ktoré sú večné a nemenné a rozjíma vo svojom srdci – hoci je stále v tele – o požehnaní svojho budúceho života. Nemusíme sa báť nijakého vonkajšieho nepriateľa, ak to, čo je vo vnútri, je premožené a podriadené duchu”

Tu by som len napísal, že ja som človek prízemný a veľmi ťažko sa mi rozjíma o požehnaní budúceho života. Potrebujem rozjímať o slobode a láske, radosti a pokoji, harmónii a jednote s Bohom už v tomto živote, pretože rozjímanie o budúcom živote je pre mňa tak abstraktné, že ma to absolútne nijako nemotivuje.

Kasián ďalej píše, že nie je dostatočné postiť a krotiť sa len v jedle, pretože aj duša má svoj pokrm, ktorým sa otravuje – hnevy, zvady, rozbroje, ohováranie, osočovanie… Ak sa postíme telesne, potrebujeme sa zdržiavať aj od tohto duševného obžerstva.

Na konci knihy o obžerstve hovorí, že mních by sa mal postiť telesne, akoby mal ostať v tele ďalších 100 rokov, zároveň však brzdiť turbulencie a vášne duše, akoby mohol umrieť každý deň. Tieto dve veci udržiavajú mnícha v rovnováhe, aby nespadol z dôvodu oslabeného tela z duchovných výšok a zároveň, aby si zachoval veľkodušnosť (opak malomyseľnosti), ktorá mu pomáha opovrhovať bohatstvami tohto sveta a udržiavať zameranosť na veci trváce.

Ako toto všetko aplikovať?

Kasiána čítam v anglickom preklade, ktorý je nanešťastie plný chýb a kostrbatý. Počas celého čítania som bol nesmierne žravý, akoby som sa chcel podvedome najesť a dopriať si všetky pôžitky pred tým, ako sa s jedlom nadobro rozlúčim.

Myslím si, že kľúčové je vedieť, prečo potrebujem robiť niečo so svojou stravou a každý deň si pripomenúť, že to nerobím, aby som schudol, ale aby som mohol žiť cnostne a pozdvihnúť svoj duchovný život niekam vyššie. A aby som neubližoval svojmu telu a duši, ale staral sa o ne.

Osobne sa najprv budem pokúšať jesť 3x denne – raňajky, obed, večera. Mimo to nič. Ak toto zvládnem, budem sa učiť jesť 3x denne s mierou. Tak, aby som sa necítil ťažko, čo je problém najmä na obed a večer. A ak toto zvládnem, budem riešiť oblasť racionality stravy – dávať telu to, čo potrebuje a nehnať sa za burgrami. Aby mi to telo vydržalo. Čítal som, že “meditarrean food” je celkom dobrá a vyvážená kuchyňa a ľudia, ktorí sa stravujú týmto spôsobom žijú dlhšie.

Nabudúce budem písať o lieku na smilstvo, kde anglické preklady majú len:

We have thought best to omit altogether the translation of this book.

Budem teda vychádzať z českého prekladu, kde si mysleli, že ešte lepšie bude tú knihu preložiť a publikovať :)

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo