Mytológia zdravých potravín, 2. časť

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Mytológia zdravých potravín, 2. časť

Všetky dlhoveké kultúry, ktoré nemajú civilizačné choroby, a preto sa logicky radia medzi dlhoveké kultúry, si rady doprajú spánok. V noci, prekvapivo, spia. Poobede, keď na každého doľahne útlm, oni si poslušne doprajú siestu. Pozor, objav: Nemôžeme naraz spať a konzumovať potravu. Dlhoveké kultúry naozaj jedia menej – na naše rozčarovanie, a tiež dlhovekí ľudia nepoznajú veľký, neúnosný hlad. Prečo by aj mali? Keď jeme normálnu potravu, mozog ani črevá nekričia, že potrebujú viac.

Dlhoveké kultúry majú predovšetkým spoločnú nízku konzumáciu živočíšnych bielkovín. Áno, červené mäso obsahuje látky, ktoré sú potravou rakovinových buniek v našom tele. Eliminovaním tohto mäsa si tak dramaticky znížite pravdepodobnosť ochorenia na akúkoľvek formu rakoviny. Má to porovnateľne silný účinok, akoby ste prestali fajčiť. Záhada, prečo len fajčiari netrpia rakovinou, je tým pádom vyriešená. Radšej jedzme menej rezňov a viac zeleniny! (Hoci to autora článkov bolí, jeho stará filozofia totiž bola postavená na kresťanstve a rezňoch).

Hm, dajme si trochu rýb, raz začas zdravé červené mäsko, olivy, veľa olivového oleja, celé kopy zeleniny, avokádo, nejaké orechy a, paradoxne, zložené sacharidy (napríklad bataty)... Výber je stále bohatý. Zložené sacharidy totiž podporujú dobré črevné baktérie, kým tie jednoduché sa postarajú, aby dobré baktérie hladovali. Prevahu získajú tie zlé. A potom?

Pri ideálnych podmienkach a fungujúcich črevách a tiež plnom zdraví si môžeme zahrať kraty s jednoduchými sacharidmi. V malej miere ich naše telo zvládne, no kto tú "malú" mieru reálne odhadne?

Použitie tlakového hrnca či talianske odstraňovanie šupiek z rajčín sú presne tie prístupy, ktoré zachránia našu tráviacu sústavu. Ľudia už dávno vynašli spôsoby, vďaka ktorým je konzumovanie bezpečné.

Americké plodiny sú v našom tráviacom trakte stále novátorské koncepty a bezbožné experimenty. Naše črevné baktérie, ktoré sú kľúčom pri trávení, sú v poriadnom šoku, keď sa musia zoberať niečím, čo pravekí lovci a zberači skrátka nejedli. Ide o naše zlatisté zemiaky, kukuricu, fazuľu, papriku a rajčiny, dokonca aj chilli, kakao a tabak. S týmto všetkým sa Európania dlho predtým nestretli a je len pochopiteľné, že sú to zväčša problémové potraviny. Nie bezdôvodne.

A čo nám, pre Boha živého, spôsobili obilniny po poľnohospodárskej revolúcii? Konzumácia obilnín je príčinou evolučného scvrknutia mozgu, malej telesnej výšky aj štíhlejších svalov. A k tomu choroby od výmyslu sveta. Ludia sa už dávno necítia ako mohutné gorily plné tučných zelených listov. Všetky tieto tri parametre sme mali pred érou obilia a kukurice lepšie.

Preto boli ľudia v stredoveku menší, aj preto si počas návštevy hradu môžete rozbiť čelo hneď v prvých dverách za bránou. Naši prastarí predkovia, naopak, dosahovali výšku 180 centimetrov a viac. Ak sa cítite byť vysokí, ešte nejasajte, lebo hoci ste dobehli centimetre, pravdepodobne máte menší mozog a chudšie svaly. Ergo, výhra to príliš nie je. A ste viac-menej chorľavý živočích.

Rastliny pred vami nemôžu utekať, nemôžu vás pohrýzť (aspoň niektoré), ale povedzme si úprimne – kto si myslí, že sa niekto nechá zožrať bez boja? Rastliny sú miniatúrne chemické továrne a ich obranou je práve chémia. Lektíny, medzi ktoré patrí aj lepok, sú presne tie látky, ktoré, ak sa vám dostanú do krvného obehu, robia vážne problémy – vyvolávajú alergie a pod.

Človek má štvorstupňový obranný systém proti lektínom, počnúc slinami a končiac baktériami v črevách. Ale keby to bolo také ľahké, tak neexistuje cukrovka ani infarkt. Baktérie v črevách sú ako dažďový prales. Ak ho zlikvidujeme antibiotikami, koľko dní, mesiacov a rokov bude trvať, kým sa vráti do pôvodného stavu? Odpoveďou je, že veľa a mnoho, aj to pri konzumácii spránych potravín.

Je to fascinujúce, že si likvidujeme dažďové pralesy vonku aj vnútri, v našich orgánoch! Keď už, tak už.

Obilniny obsahujú vysoké dávky lektínov a ich modifikáciou sa tieto lektíny ešte umocňujú. Priamym dôsledkom ich konzumácie je teda vyradenie tráviacej sústavy z normálu. V tele vypukne vojna a zápaly a dodávky živín uviaznu v tuneloch, ktoré končia slepou uličkou tvorenou šikovnými lektínmi. Tieto látky sa totiž nápadne podobajú na tie, ktoré telo existenčne potrebuje. Ak je rozdiel medzi priateľom a nepriateľom príliš malý, len na úrovni niekoľkých atómov, naše telo nemá dostatočné skúsenosti, aby vedelo tento rozdiel odhaliť včas.

Dávam teda do pozornosti bestseller The Plant Paradox, na ktorom práve pracujem ako redaktor a ktorý vyjde v slovenskom jazyku pod názvom Skryté nebezpečenstvo zdravých potravín približne o mesiac. Tu je odkaz na rozhovor s autorom knihy (v angličtine).

https://www.youtube.com/watch?v=GL6dasaA9e0

V knihe nájdete veľa receptov a odporúčaných potravín. Čo je však dôležitejšie, v knihe nájdete potraviny, ktoré je nutné obchádzať či aspoň radikálne obmedziť.

Desiatky rôznych diét a stravovacích štýlov kombinujú lektínové potraviny s tými zdravými. Preto sú ich výsledky kontraproduktívne a výsostne krátkodobé.

Niekoľko výstrah podložených výskumom: Arašidový lektín spôsobuje srdcovo-cievne ochorenia u opíc. Chcete sa vsadiť, že u vás nie? Ďalej, 5 surových fazúľ človeka zabije do 5 minút. Naozaj ich chcete jesť bez použitia tlakového hrnca? Obaly kešu orieškov sú také jedovaté, že ich ľudia musia strhávať rukavicami...

Cena za exotiku je vskutku exotická smrť.

 

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo