Čo ma zaráža na pro-choice postojoch

Vraj sme tmári a fanatici. A žijeme v stredoveku. Tak som sa zamyslel nad pár pro-choice postojmi, aby som napokon spísal, čo ma na nich zaráža. A teraz už naozaj neviem kto je väčši fanatik a či by sme my pro-liferi na ten stredovek nemali byť vlastne aj tak trochu hrdí.

stredovek

1. Nekonzistentnosť
Pro-choice hnutie má problém jednoducho priznať, že ide o zmarenie ľudského života. Nič iné ako človek sa totiž z oplodneného vajíčka za žiadnych podmienok nevyvinie. Ak teda zástancov pro-life postoja označujú za tmárov, čo osvietené je na tomto? Ak navyše vezmeme do úvahy rozdiely v interrupčných zákonoch medzi krajinami, nejednoznačnosť a nejednotnosť zadefinovania "vzniku ľudského života" zo strany tohto tábora, nie je azda nič fanatickejšie ako trvanie na tom, že ľudský plod je "telom ženy" a nie jedinečným človekom hodným ochrany.

Kým teda pro-life tábor je vo svojich tvrdeniach o ľudskom živote jednotný a konzistentný, pro-choice sa v tomto líši od krajiny po krajinu a nikoho to medzi nimi nevyrušuje.
Ešte dodám, že dokonca tí, ktorí obhajujú interrupcie do, povedzme, 24. týždňa tehotenstva, sú absolútne ticho v prípade krajín, kde sa táto hranica posúva až k pôrodu. Ja by som to nazval selektívnou slepotou.

2. Ideológia, ktorá má v sebe rozpor
Jedným zo základov, na ktorých stojí pro-choice je v samotnom názve - možnosť voľby. V praxi to však vyzerá asi takto: ak žena čaká dieťa, ktorému diagnostikujú nejaké postihnutie, "lekár" odporučí interrupciu. Niekto by namietal - ale veď žena sa musí rozhodnúť. No ja namietam: akú vnútornú silu, presvedčenie a najmä lásku musí v sebe niesť človek, ktorý odmietne pozíciu, do ktorej ho okrem "lekára" tlačí takmer celý okolitý svet hovoriac, čo by si mal vybrať ak si nechce zruinovať život?

Áno, jedna zo základných premís pro-choice ideológie je eugenická - mali by ste mať "možnosť voľby": zbaviť sa detí s postihnutím, ktoré vám zruinujú život. Táto premisa však nedokáže odpovedať na príbehy ako je napríklad ten, o ktorom písal M. Hanus v krátkej správe alebo ten, ktorý sa mal premietať v priestoroch VŠMU.

3. Ignorácia iných možností
O tom som už raz písal, žiaľ stále sa nič nezmenilo. Ide o to, že pre pro-choice hnutie je interrupcia akoby jedinou možnosťou a nič iné neexistuje. Považujem sa za sčítaného človeka a napriek tomu si nespomínam, žeby niektoré z pro-choice aktivistických médií aspoň spolovice tak propagovalo a podporovalo združenia na pomoc tehotným ženám, slobodným matkám a pod.

Zaráža ma teda, ako môžu ľudia z tohto tábora brániť "status quo" argumentami o znižovaní počtu interrupcií, ale najmä variáciami vety "najlepšie by samozrejme bolo, keby sa žiadne potraty nevykonávali, ale niekedy nie je iná možnosť." Boli by ste prekvapení, koľko ich je. Reči o tom, že "nikto predsa nie je za potraty" sú teda iba prázdnou floskulou.

4. Keď sa cisár vyzlečie
Verím, že medzi pro-choice zástancami sa nájdu takí, ktorí úprimne veria, že "život sa nezačína počatím", "treba mať možnosť potratiť postihnuté deti" a azda aj že "potrat je tým najlepším riešením a ostatné sú len stratou času a peňazí". Týchto možno môj text aspoň trošku podnietil k uvažovaniu. Som však presvedčený, že oveľa väčšiu skupinu tieto tri argumenty zaujímajú iba keď sa potrebujú hádať s pro-life táborom.

Skutočný dôvod pre interrupcie sme mali možnosť vidieť na nedávnom proteste "za reprodukčné práva". Cisár sa tam pred nami vyzliekol úplne do naha. Pretože, inak povedané, hlavným dôvodom pre potraty nie je "nedôstojný život postihnutých detí a ich rodín", nie je ním ani "trauma znásilnených žien". Nie, nie. V skutočnosti ide o toto: ochrániť výdobytok sexuálnej revolúcie, ktorým je "sex bez zábran a bez následkov". Na predošlé argumenty totiž pro-life hnutie prináša jasnú odpoveď aj ochotné ruky. Voči tomuto sa však môže iba vymedziť. Nič viac. No zároveň nič prevratné. Kedysi sa takto bolo potrebné vymedziť voči nacizmu či komunizmu, od základu zlými ideológiami. Dnes je to "kultúra smrti", čo je ten najvýstižnejší pojem pre "reprodukčné práva", či "právo na dôstojnú smrť", nové omyly ľudstva. (Aby som nedával príliš veľa vody na mlyn niektorým ľuďom dodám, že aj pri tomto "vymedzení" treba zachovať prikázanie lásky a pri diskusii používať viac rozum ako intonáciu v hlase či silu.)

Záver, z ktorého napína
Nedá mi v závere nespomenúť jeden Instagramový "príbeh", ktorý zdieľal fotograf Denníka N a člen PS na svojom profile a z ktorého je mi na zvracanie zakaždým, keď si naň spomeniem. Podstatou "príbehu" bolo video zo spomínaného protestu, na ktorom sa dieťa na malom bicykli (ak si dobre pamätám) púšťalo po ulici smerom nadol. Text k tomuto znel asi takto: "S tými reprodukčnými právami to ide dole kopcom". Je mi jasné, že istej skupine "nezapne", čo je na tomto také zlé a tak stručne vysvetlím: Označiť už aj narodené dieťa pojmom "reprodukčné práva", akákoľvek nadsázka v tom je, je hrubosť porovnateľná s označením Rómov alebo Židov za "parazitov". Navyše je z toho jasné vnímanie dieťaťa ako "majetku", s ktorým mám právo nakladať podľa vlastného uváženia.

Aby som to uzavrel, pro-choice postoj pri prvých troch bodoch v skutočnosti prináša viac otázok/námietok ako odpovedí. Štvrtý bod zasa vyžaduje veľmi silnú dávku egoizmu, ktorého vedľajším účinkom je zatemnenie mozgu. Potom sa už s prvými troma bodmi (ani s ďalšími, ktoré som tu nemenoval) nemusíte príliš obťažovať.

------

Fanatizmus (definícia prevzatá z Wikipédie) je krajný stupeň oddanosti nejakej myšlienke alebo veci, založený na slepej viere v správnosť svojich názorov a činov. Sprevádza ho neznášanlivosť voči inému presvedčeniu a názorom, neschopnosť zaujať kritický postoj k sebe a svojim skutkom.

Obrázok prevzatý z pexels.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo