Väčší vplyv štátu - menší vplyv rodiny.
Neprekáža kresťanským politikom povinné školské vzdelávanie od 5 rokov?
V NR SR je poslanecký návrh zákona, ktorým sa má zaviesť povinné školské vzdelávanie od 5 rokov. Inými slovami predprimárne vzdelávanie (medzinárodná klasifikácia ISCED 0) v škôlke by bolo povinné pre všetky 5 ročné deti. Pripúšťa sa možnosť posunutia takejto povinnosti obdobne ako to je aj dnes pre 6 ročné deti. Súčasný stav je taký, že štát plne garantuje možnosť predprimárneho vzdelávania pre 5 ročné deti (škôlka musí prijať 5 ročné dieťa). Fundovanú kritiku tohto návrhu urobil pán Pupala vo svojom príspevku. Preto sa k podrobnostiam návrhu zákona nemienim vracať. Venujme sa samotnej podstate návrhu a jeho dôvodom. Treba povedať, že pokusy zaviesť takúto povinnosť tu jestvujú už 20 rokov. Aké sú dôvody pre uloženie tejto zákonnej povinnosti? Jeden z dôvodov, ktorý však oficiálne nezaznel, bol poistiť a zabezpečiť pracovné miesta. Ten dôvod bol cítiť najmä v období, keď na Slovensku bola vysoká nezamestnanosť. Najčastejšie však zaznieval dôvod, že to pomôže marginalizovaným skupinám – najmä Rómom - prekonať zaostávanie následkom nepodnetného prostredia a získať potrebné sociálne návyky. Je to argument, ktorý zaznieva aj dnes. Je neuveriteľné, že chceme ukladať povinnosť všetkým, aby sme riešili problém (uznávam, že vážny problém) relatívne nepočetnej skupiny obyvateľstva! Navyše je to značne sporné riešenie vzhľadom na to, že štát dnes nevie vymôcť ani plnenie povinnej školskej dochádzky. Pritom takéto neplnenie školskej dochádzky je zákonom sankcionované. Vysvedčenia s 500 - 600 vymeškanými a neospravedlnenými hodinami nie sú až takou raritou.
Aký je súčasný stav zaškolenia 5 ročných detí? Sme na tom naozaj tak zle v porovnaní s inými krajinami?. Najnovšia dostupná publikácia OECD o vzdelávaní Education at a Glance 2018 uvádza pre SR 82 percentnú účasť 5 ročných detí v predprimárnom vzdelávaní. Priemer krajín OECD je rovnako 82%. Je to málo? Riešenie, ktoré sme v KDH v minulosti presadzovali, ktoré funguje a o ktorom píše aj pán Pupala, je takéto: štát plne garantuje a financuje predprimárne vzdelávanie 5 ročných detí. Domnievam sa, že to je dobré a primerané riešenie.
„Rodina je základ spoločnosti. Rodina má rozhodujúci vplyv na formovanie mladého človeka. Chceme robiť prorodinnú politiku.“ To sú tvrdenia kresťanských politikov a kresťanských strán, ktoré sa v ostatnom čase vyrojili ako huby po daždi. No tento návrh vzďaľuje deti od rodiny a znižuje jej vplyv na ich formovanie. To „staré a skostnatené KDH“ malo v tejto veci jasný postoj. A vedelo zaň aj bojovať. (Keď KDH bolo vo vláde s takýmto riešením prišla za mnou aj premiérka Radičová. V mene KDH som ho odmietol.) V tejto veci som nezaznamenal jediný hlas od nových kresťanských politikov. Očakával som aspoň polemiku, názorový zápas. Nič. Zrejme spia a snívajú svoj sen o poslaneckých a europoslaneckých kreslách. No politika je o zápasoch a ochote znášať údery za veci, o ktorých sme presvedčení, že sú správne. Na záver upozornenie na to, kde sa svet posúva pri znižovaní vplyvu rodiny. Vo Francúzsku už je uzákonené povinné predškolské vzdelávanie od 5 rokov. V súčasnosti prezident Macron navrhuje, aby takáto povinnosť bola zavedená zákonom od 3 rokov. Nemyslím si, že mu to pomôže pri riešení narastajúceho analfabetizmu, tak ako návrh povinného predškolského vzdelávania od 5 rokov nevyrieši problém rómskych detí.