Prečo chcú štrajkovať zamestnanci bratislavského dopravného podniku

Prečo chcú štrajkovať zamestnanci bratislavského dopravného podniku

Odpoveď, ako vždy jednoduchá - pre katastrofálne pracovné podmienky a slušného človeka urážajúce mzdy. Mzdy, ktoré ani zďaleka nekopírujú to, aké fejkové príspevky pravidelne uverejňuje jedna mestská poslankyňa, ktorá v dozornej rade dopravného podniku bačovala osem rokov za niekoľkonásobne vyššie odmeny, ako dostávajú vodiči, ktorí nás denne vozia do práce. Už nebačuje. Našťastie. Ale netešte sa, vďaka primátorovi Vallovi teraz rozprestiera svoje siete v ďalšej, podobnej mestskej akciovej spoločnosti.

Takže aké platy majú vodiči vozidiel mestskej hromadnej dopravy? Vybral som tú najlepšie platenú skupinu-vodičov trolejbusov. Ak nastúpite ako zamestnanec čaká vás toto: hodinová čistá mzdy 4,40 eura za odpracovanú hodinu (podotýkam, keď si zavoláte pomocných robotníkov na brigádu do záhrady tak pod 5 eur za hodinu sa ani nenamáhajú), takže ak by štandartne odpracovali 170 hodín mesačne dostanú 748 eur čistého. Ak ste zamestnanec viac ako 15 rokov narastie vám hodinová mzda na 4,69 eura. Posun o 29 centov, naozaj obrovské uznanie akciovej spoločnosti a jej manažementu.

Pozor, sú tu však aj určité bonusy. Ak odpracujete v priebehu troch mesiacov 90 hodín nadčasov dostanete 130 eur, mesačne to vychádza 43 eur, a ak počas troch mesiacov nemáte ani jeden deň dovolenky, nie ste ani jeden deň práceneschopný alebo neošetrujete dieťa, dostanete 160 eur, mesačne 53 eur. Tieto položky sa vám však zdania v jednej výplate, kde vám narastie daň aj odvody, takže výsledná suma vyjde tak na 80 eur.

Samozrejme výplaty zamestnacov sú vo viacerých prípadoch vyššie, ale to vodiči, aby sa vôbec dostali na slušnú úroveň, najazdia častokrát aj 250 hodín mesačne. Jazdia počas štátnych sviatkov, sobôt a nediel. A situácia sa každým dňom zhoršuje, pretože šoférov je akútny nedostatok. Dovoz vodičov z iných krajín zlyhal, využívajú už ich len na vyťažovacie a obslužné linky.

Napriek tomuto všetkému malo vedenie dopravného podniku toľlo drzosti, že ponúklo zvýšenie hodinovej mzdy vodičom vo výške 8 centov čistého. Odborové zväzy trvajú na zvýšení hrubej hodinovej mzde o 1,2 eur, čo je v čistom necelé euro.

Bratislavský dopravný podnik pod vedením magistrátu a mestských poslancov mal v roku 2017 (teda za bývalého vedenia) tržby 45 miliónov 904 024 eur a celkové výnosy 117 miliónov 786 394 eur. Napriek tomu skončil v strate 2 milióny 48874 eur. Jeho bankové úvery sú vo výške 43,8 milióna eur, dlhodobé záväzky 23,2 milióna eur a krátkodobé záväzky 249 milióna eur!!!! To je snáď viac, ako celý majetok mesta. Zadĺženosť tejto nepodarenej spoločnosti je 92,18 percent.

Stále tu máme tú istú otazku? Pokým budú existovať mestské akciové spoločnosti, kde sa budú tunelovať ročne desiatky miliónov eur vďaka manažementu (ktoré dosadzuje výlučne vedenie magistrátu) a niekorými mestskými poslancami, pokiaľ sa protikoručný mestský poslanec nedostane k dokumentom a nemá tak možnosť dokázať, čo sa vo vnútri deje, väčšina rozpočtu mesta sa opäť "roztopí" medzi pár tunelármi.

Riešenie? Pretrasformovať mestské akciové spoločnosti na rozpočtové s jasnými pravidlami. V tomto prípade sa nebudú môcť presúvať financie z položky na položku, spoločnosti nebúbu môcť predávať majetok nás Bratislavčanov, medzi ktoré patria okrem iného aj rozsiahle, častokrát lukratívne pozemky. Neviete si predstaviť, koľko lukratívnych pozemkov v minulosti popredával manažement bratislavských akciových spoločností. A neviete si predstaviť koľko miliónových bankových úverov sa doslova roztopilo v kalužiach nenásytných zlodejov. Na druhej strane, memežementy mestských akciových spoločností sa krásne obohatili o niekoľko lukratívnych nehnuteľností v tých najlukratívnejších častiach Bratislavy.

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo