Kto nám nanútil korupciu - teológ Carlotti versus arcibiskup Zvolenský

Niektorí kresťania tvrdia že cirkev nemá riešiť korupciu, ale morálne témy ako potraty a genderizmus. Arcibiskup Zvolenský povedal, že tému korupcie ako najväčšieho hriechu sme si nechali vnútiť, aj keď je často len nedodržiavaním ľudských zákonov, ale „zabíjanie života je vždy nedodržiavanie Božieho zákona“. Taliansky profesor morálnej teológie Paolo Carlotti naopak tvrdí, že korupcia je veľké morálne i ekonomické zlo a treba proti nej bojovať.

Predseda KBS arcibiskup Zvolenský povedal na BHD 2019: „Nechali sme si vnútiť tému korupcie, ako najväčšieho hriechu. Korupcia je hriech, ale často to, čo nazývame korupcia, je postavené na ľudských zákonoch a na nedodržiavaní ľudských zákonov. Zabíjanie života je vždy nedodržiavanie Božieho zákona.“

V diskusii na to nadviazal slovami „Cirkev vo svojej optike voči politike je veľmi skeptická voči výmene politických reprezentácií. Lebo víťazstvo nad korupciou sa nedeje výmenou politických reprezentácií, ale zmenou ľudských sŕdc“. To možno chápať ako vysvetelnie, prečo vedenie našej cirkvi takmer nikdy nekritizuje náš korupčný systém, a aj v prezidentských voľbách podporilo exkomunistu a kandidáta vládneho SMERu Šefčoviča. Pozoruhodne sa to dopĺňa s tvrdením kňaza Kuffu, ktorý vo voľbách podporil exkomunistu a mečiarovca Harabina, a o protikorupčných protestoch Za slušné Slovensko po vražde novinára a jeho snúbenice na BHD povedal, že to bol „krásne zorganizovaný puč, našťastie, nepodarený. Tak to máte na plnú hubu!“ 

Kto nám nanútil korupciu

Tému korupcie spoločnosti nanútil veľký a reálny problém korupcie, na ktorú dopláca väčšina ľudí a zvlášť tí najchudobnejší. V zdravotníctve, školstve, sociálnom zabezpečení aj rodinnom živote.

Korupcia je síce v každej dobe a krajine, ale vo veľmi rôznej miere. Najväčšia je v diktatúrach, a v Európe v postkomunistických štátoch. To dokazuje, že nám ho v tejto miere nanútila komunistická diktatúra. Do základov súčasenj SR ju zabetónovala Mečiarova koalícia, ktorej súčasťou bol aj Harabin, a ktorej pokračovateľom sú už vyše 10 rokov vlády Ficovho SMERu.

Neviem o nikom, kto by hlásal, že korupcia je najväčší hriech, ako to tvrdil pán arcibiskup. Viacerí však najmä po vražde novinára Kuciaka a jeho snúbenice, ktorú zavinil náš koručný a nespravodlivý systém hovoria, že korupcia je v súčasnosti náš najaktuálnejší spoločensko-politický problém. Skutočnosť, že od pádu komunistickej diktatúry klesla miera potratov na menej než polovicu, a „korupčné“ fakty, ktoré od vraždy vyšli najavo dokazujú, že majú pravdu.

Fakty tiež dokazujú, že najväčšiu zodpovednosť za to že podnes platí komunistický potratový zákon majú tí istí, ktorí ju majú aj za obrovskú mieru korupcie a biednu vymožiteľnosť práva. (viac tu: https://www.postoj.sk/36532/najvaznejsie-zistenie-prieskumu-o-potratoch-priciny-a-pokracovanie )

Tému korupcie „núti“ aj pápež

Z toho, že väčšina našich duchovných pastierov problém korupcie prakticky ignoruje sa zdá, že oni si ju ako dôležitú tému „nanútiť“ nenechali. Napriek tomu, že korupcia je hrubým porušením spravodlivosti, ktorú už Biblia uvádza ako „základ božieho trónu“, a Cirkev ako prameň pokoja a základnú požiadavku na politiku, vládu a štát. (viac tu https://www.postoj.sk/39671/papez-frantisek-o-politike-aj-k-volbe-slovenskeho-prezidenta

V tomto odolávajú nielen názorom mnohých občanov, ale aj opakovaným výzvam pápeža Františka na aktívny boj proti korupcii. Napríklad 3 týždne pred Kuciakovou vraždou zverejnili Vatikán videoposolstvo pápeža Františka s názvom „Povedzme nie korupcii“, ktorým podporil Úmysel Apoštolátu modlitby na mesiac február 2018, ktorým bola podpora boja proti korupcii. „Čo je koreňom zotročovania, nezamestnanosti, neúcty k spoločnému dobru a k prírode? Korupcia, ten smrtiaci proces, ktorý živí kultúru smrti. Pretože honba za mocou a majetkom nepozná medze. Proti korupcii sa nebojuje mlčaním. Musíme o nej hovoriť, verejne odsúdiť prejavy jej zla, porozumieť, o čo tu ide, aby sme sa mohli s rozhodnosťou zasadiť za to, aby milosrdenstvo prevážilo nad podlosťou, krása nad ničomnosťou.“ Slovenskí biskupi ani Katolícke noviny o tom ani len neinformovali. (Viac vrátane iných vyjadrení pápeža o korupcii tu: https://www.postoj.sk/30857/papez-frantisek-korupcia-je-ruhanie-na-slovensku-aj-tradicia

Rôzny meter na srdcia a politiku

Veta mons. Zvolenského, že „víťazstvo nad korupciou sa nedeje výmenou politických reprezentácií, ale zmenou ľudských sŕdc“ je polo-pravdivá a zavádzajúca. Je pravda, že základom je zmena „ľudských sŕdc“, nie je pravda, že to nezávisí od toho kto a ako vládne. Dokazuje to rôzna miera korupcie v rôznych štátoch a za rôznych vlád. Koľko krát ste zažili, ako naša cirkev učí a vychováva ľudí na zmenu sŕdc v oblasti korupcie, ktorá je krádežou, klamaním a podvádzaním? 

Problém je aj v tom, že v otázke potratov a „genderizmu“ už naši cirekvní predstavitelia od Kuffu až po Oroscha a Zvolenského konajú ináč, a podporujú tých politikov, ktorí im sľúbia zastaviť Istanbulský dohovor, alebo presadzujú zákonný zákaz potratov. A to napriek tomu, že títo predtým roky v politike a verejnej funkcii hrubo porušovali spravodlivosť a kresťanské hodnoty, vrátane tých, ktoré pred voľbami sľubujú presadiť. Tam už nestačí zmena sŕdc?

Kuffa a buldozér Harabin

Kňaz Kuffa na BHD povedal „Ja som sa zahryzol len do jedného chápadla chobotnice kultúry smrti. Ale vy choďte a riešte aj korupciu, potraty. Ja držím džender. Keby som sa rozbehol za piatimi zajacmi, všetky mi ujdú.“ To je dobrý argument, aj odpoveď tým, ktorí mne vyčítajú že príliš píšem o korupcii. (O genderizme a ochrane rodiny som napísal asi 8 textov, zvlášť okolo r. 2015, keď Harabin nekresťansky zarábal počas deštrukcie justície a o genderizme či potratoch nepovedal ani slovo, a Ficov Smer genderizmus podporoval)

Kuffovi však nikto nevyčíta, že nerieši korupciu, ale že v mene boja proti dženderizmu podporuje politikov, ktorí roky vo verejnej funkcii konali nespravodlivo a budovali náš bezprávny korupčný systém. A to len na základe ich niekoľkých vyhlásení a predvolebných sľubov.

Tých, ktorí usilujú o spravodlivosť a protestujú proti korupcii osočuje ako pučistov. (Ježiš však povedal, že blahoslavení sú tí, ktorí usilujú a trpia pre spravodlivosť. To platí aj na Kuciaka.) Kuffova politická aktivita na rozdiel od záslužnej sociálnej činnosti často nie je snahou presvedčiť hľadajúcich a ináč zmýšľajúcich o úcte k životu, rodine a kresťanským hodnotám. Polarizuje spoločnosť aj cirkev. Jeho politická aktivita a prívrženci silno pripomína Mečiarove mítingy šíriace nenávisť proti „nepriateľom Slovenska“, a s exmečiarovcami sa najviac podporuje. Svedčí o tom podpora Harabinovi, aj výrok na kázni, že budúci prezident „nesmie byť len diplomat, ale buldozér, čo sa otočí a radlicou a vytlačí ten hnoj liberálny. Von zo Slovenska, my toto nechceme!“

Korupcia a morálka

Kritiku slovenskej cirkvi, že až na nepatrné výnimky ignoruje problém korupcie, niektorí odmietajú tvrdením, že Cirkev má riešiť hlavne morálne témy a nie korupciu, a zabiť niekoho je horšie ako okradnúť. Je smutné že aj predseada KBS sa vyjadril ako tí, ktorí sa tvária akoby korupcia nebola morálny problém a porušenie viacerých príkazov Desatora, a nechápu alebo nechcú uznať, že niekoho život a rodinu možno zničiť aj krádežou potravy, bývania, vzdelania či zdravotnej starostlivosti, a ignorujú všetko, čo o korupcii povedali pápeži, a zvlášť František.

Jasne to povedal aj taliansky profesor morálnej teológie, a konzultor Apoštolskej penitenciárie Svätej stolice Paolo Carlotti, v rozhovore o korupcii v spoločnosti a cirkvi na TA3 dňa 1.5.2019:

Tu je mierne skrátený prepis väčšej časti rozhovoru:

Redaktor: Prečo o korupcii hovoríme práve teraz?

Carlotti: Téma korupcie sa dotýka celej histórie ľudstva... téma je priťahovaná terajším pontifikátom pápeža Františka, tento sa k problematike opakovane vracia. V občianskej spoločnosti aj v cirkvi sa môžu objavovať otázky, ktoré majú prednostný záujem.

Skúsme si definovať z hľadiska morálky čo to je korupcia. Je rozdiel ak dá subjekt lekárovi nejakú drobnosť a iné ak dá úradníkovi väčšiu sumu peňazí. Kde je hranica medzi korupciou a pozornosťou priateľskou?

Korupcia je zlo. Predovšetkým je to zlo, lebo je to mravné zlo. … je to zlo ako také. Pre to aby sme zabezpečili spravodlivú spoločnosť, treba vychádzať z osoby, treba formovať osoby solidárne, osoby spravodlivé. Toto môže byť také najúčinnejšie pre zmenu spoločnosti. Nie je to iba mravné zlo, ale je to aj ekonomické zlo a spoločenské zlo na tej istej rovine.

Môžme rozlišovať medzi tým, čo je dar, a čo je korupcia. Dar je prejavom dobra, naopak korupcia je prejavom zla, deformácie. Teda to, čo rozhoduje je perspetktíva. Dar upevňuje priateľstvo, korupcia je pozvaním ku konaniu zla.

Prišli ste z Ríme, kde pôsobíte na univerzite, prednášate morálku. Ako vníma talianska spoločnosť korupciu. Vieme, že má dlhoročnú kúsenosť s mafiou, a bojuje proti nej veľmi intenzívne.

Korupcia je pozvaním k zlu,... Korupcia môže byť určitým nátlakom pre spoločnosť alebo pre určité skupiny ... môže to byť jeden zo spôsobov ako ovplyvňovať spoločenský život. Štrukturalizácia korupcie môže mať rôzne podoby. Je vhodné zopakovať slová pápeža Franntiška ohľadom tejto veci, ktoré boli veľmi jasné.

Keď ste spomenuli pápeža Františka, prichádza mi na um jeho pomerne trvrdé vyjadrenie v tom zmysle, že mafiáni a korupčníci by mali byť exkomunikovaní z cirkvi. Exkomunikácia je jeden z najvyšších cirkevných trestov. Nejde o nejaké prehnané vyjadrenie?

Povedal by som že nie. Naopak, postoje pápeža Františka sú ešte aj silnejšie, pretože tí, ktorí podplácajú, mafiáni, ktorí sa s týmto stotožňujú, samozrejme že sa vylučujú sami zo spoločenstva Cirkvi. … ohľadom tejto skutočnosti cirkev chce byť veľmi jasná, veľmi zreteľná a prísna, pretože mafiózna skúsenosť nemôže byť príspevkom pre občianske spolužitie.

Aj slovenskou spoločnosťou rezonovalo prepojenie medzi vrcholovými politikmi a talianskou mafiou. Mnohí občania sú znechutení. Ako obnoviť dôveru v spoločenské a politické inštitúcie?

Zaiste môžu byť skúsenosti zla, ktoré prechádzajú občianskou spoločnosťou alebo cirkvou, napríklad sexuálne zneužívania mladistvých. To naštrbuje dôveryhodnosť, ale je to výzva k tomu, aby sa prehlbovali motivácie ako výzvy pre dobro. Dobro treba konať, pretože dobro je príklad, povzbudenie pre iných. Solidarita v konaní dobra pomáha. Dobro je vždy výsledkom rozhodovania, a toto charakterizuje a má charakterizovať dobrých ľudí a hlavne veriacich. Skúsenosť nás pozýva k tomu, aby sme boli optimistami a zo svojej strany prispeli k občianskemu dobru a vzájomnému spoločnému dobru.

Ako konkrétne cirkev bojuje proti korupcii vo vlastných radoch? Môžme spomenúť aj kroky, ktoré pápež František v tejto oblasti urobil.

Áno, cirkev prirodzene bojuje proti akejkoľvek forme korupcie. Isteže to je proti viere v Ježiša Krista a kresťanskej skúsenosti. V spoločnosti žijú mnohí ľudia dobrej vôle, ktorí sa snažia pracovať pre dobro spoločnosti. Korupcia je poškodenie spoločného dobra, a treba proti nej bojovať. Je to vlastne zneužitie spolubrata ako takého. Čiže treba si osvojiť opačnú logiku než prijíma logika korupcie. Korupcia narušuje, ničí ľudskú dôstojnosť, pretože brat, v dôsledku schopností, ktoré má, zneužíva svoju moc v neprospech spolubrata. A hlavne tí, ktorí nemajú žiadnu moc nemôžu sa nijako brániť, a preto takáto negatívna moc musí sa oslabovať a vytláčať zo spoločenského života.

Mnohí sa pýtajú: ak je cirkev poškvrnená podozreniami ohľadne Vatikánskej banky alebo zneužívaniami … má morálnu autoritu hovoriť o korupcii a vstupovať ľuďom do svedomia, keď vo vlastných radoch má čierne ovce?

Cirkev intenzívne pracuje na tomto poli a snaží sa byť vierohodná. Veľká história charity, ktorá patrí k histórii cirkvi je výrazným dôkazom toho čo cirkev robila, a čo je schopná urobiť v zmysle pozitívnom. …. Keď človek koná dobro, to ho najlepšie reprezentuje

Korupcia je do istej miery dôsledkom nefungujúcej morálky. Dá sa v dnešnej postmodernej spoločnosti nájsť spoločný étos, hodnoty na ktorýhc by sa vedeli zhodnúť veriaci a neveriaci, konzervatívci a liberáli?

Áno, myslím že je možné nájsť spoločný étos pre veriacich a neveriacich … je to typické pre kresťanskú morálku ktorá hľadá spoločné postoje pre veriacich i neveriacich čo je motivované svedomím a rozumovým poznaním.

Celý rozhovor tu: https://www.ta3.com/clanok/1153986/studio-ta3-p-carlotti-o-korupcii-v-spolocnosti-a-v-cirkvi.html

Poznámka na záver: Koľkí na Slovensku sú schopní a ochotní verejne a zvlášť v politike usilovať o postoje motivované svedomím a rozumovým poznaním, ako žiada sociálna náuka Katolíckej cirkvi? O spoločný étos pre veriacich a neveriacich pri prezidentských voľbách 2019 usiloval Fero Mikloško. Harbin a jeho podporovatelia konali opačne. Kto z nich a prečo dostal viac podpory od cirkevných predstaviteľov i hlasov voličov?

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo