Kto nepochopil kresťanstvo – Mikloško, arcibiskup či Kuffa?

Kto nepochopil kresťanstvo – Mikloško, arcibiskup či Kuffa?

Voliči Harabina i Kotlebu mi vyčítajú, ako som mohla voliť Mikloška, veď sa vraj vyjadroval ako slobodomurár. Po oznámení volebného výsledku sa naňho spustila spŕška kritiky, no jeho spôsob komunikácie kresťanských postojov vo mne doteraz pozitívne rezonuje.

Čo podstatné by sme si mali z jeho kampane odniesť? Niekto to nazve kultivované komunikovanie tém, niekto kompromisný postoj k potratom a homosexuálnym partnerstvám. Pozrime sa na jeho vyjadrenia. Viackrát jasne povedal, že ako prezident by nepodpísal zákon o registrovaných partnerstvách. V diskusii s Čaputovou na TA3 po tom, čo povedal nie homopartnerstvám dodal: "Nechcem sa miešať do intímneho vzťahu dvoch ľudí, tam stojím s rešpektom a s naprostou bázňou pred intimitou dvoch ľudí."  To mi trochu pripomenulo pápežovo, kto som ja, aby som ich súdil…

Samozrejme, ide o to, aby kresťan neodobroval hriech a tak nepomýlil ľudí. Mikloško tu vystúpil, ako kresťanský politik, nie spovedník. Nie každý hriech musí byť v zákonoch zakázaný. Napokon nedožadujeme sa ani zákazov cudzoložstva či antikoncepčného sexu, ani kresťanskej totality. Jednoducho sa ohradil, že nikomu sa nechce pchať do spálne. Pritom galantne, čo je jemu typické, vyjadril nesúhlas s homopartnerstvami. Ak by ma niekto poprosil o niečo, čo je proti môjmu svedomiu, vysvetlím mu, prečo to neurobím, ale zároveň nechcem takého človek úplne stratiť. Kresťan sa pokúsi aj naznačiť, že tento človek má svoju hodnotu napriek tomu, že jeho požiadavke hovorí nie. Mikloško to urobil tak jemne, aby týchto ľudí nepopudil proti kresťanstvu, lebo práve oni najviac potrebujú uzdravenie a odpustenie od Krista a cez Cirkev.

A že nech si upravia svoj vzťah právne – je aj trochu také diplomatické, ako bolo to Kristovo ohľadom platenia daní. Každý si to môže síce vysvetľovať ako chce, pravda je však taká, ktorú tu už roky opakujeme, že tieto páry majú už dnes právne možnosti ako si svoje vzťahy upraviť. No a potom tu bolo ešte jeho vyjadrenie k potratom – že je za ich postupnú reštrikciu. Toto sa niekomu nezdá dosť radikálne? Prečo by musel zbytočne budovať obrovský odpor v spoločnosti, ktorá už 60 rokov toto financuje a schvaľuje? Cesta menšieho odporu je istejšia. Povedal, že je za ich zákaz, len dodal, že ako na to. A že sa mu nepozdáva výraz vražda?

Tak uznajte, potrat je aj genocída. Nebudem však nikomu z politikov upierať, že nepreberá presne môj názor, môj výraz, že sa mu nezdá použitie až takého silného slova. Jednoducho ako proliferi musíme mať pochopenie a rešpekt jeden k druhému, že máme trochu iné argumenty, iné aktivity, iné pohľady. No v podstatnom sa zhodneme. A ak príde na to, čo je skutočnou definíciou vraždy, je pravda, že aj zabitiu novorodca sa hovorí infanticída, nie vražda. Niekedy sa používa výraz zabitie, inokedy vražda. Ide o rôzne motívy a okolnosti a tých je v súvislosti s potratom naozaj veľmi veľa.

Jednoducho mu tento pohľad vôbec neupieram a nechápem, ako toto môže vadiť niekomu. Azda len pravovernejšiemu kresťanovi. A prečo arcibiskup vidí za jeho jasne kresťanskými postojmi, skutkami a životným príbehom len to najhoršie namiesto toho, aby predpokladal dobrý úmysel? Niečo prekrúti, niečo bezvýznamné dodá, pridá... Také ohováranie je škandál pre mnohých kresťanov i nekresťanov. Takto si kopnúť do nášho človeka?! Nie, ani Mikloško nie je svätý, ani bez chyby, ale aby biskup rozkrikoval niečie chyby z kazateľnice?!

Ak pre nič iné mala Mikloškova kandidatúra význam, tak preto, že kresťanom otvoril oči lepšie spoznať kandidáta Štefana Harabina – teda pre tých, ktorí ho nepoznali, resp. nechceli vidieť jeho charakter, ktorý sa už v minulosti prejavil. Ukázalo sa, že jeho minulosť neostala len v minulosti. Najväčším prekvapením však bolo, keď sa za jeho slová postavil farár zo Žákoviec, Maroš Kuffa. Išiel nám nahovoriť, že verejná ľútosť za verejné hriechy nie je potrebná, že ani sv. Pavol nemusel nič ľutovať po svojom obrátení. No je to dosť v rozpore s tým, čo vieme o sv. Pavlovi, ktorý sa tri a pol roka po svojom obrátení pripravoval na to, aby mohol ísť do apoštolskej služby. Nijako ináč, ale s pokorou poukazuje na svoju temnú minulosť. V Liste Galaťanom (1, 13-16) priznáva: „Veď ste počuli, ako som si kedysi počínal v židovstve: že som veľmi prenasledoval Božiu Cirkev a nivočil som ju.“

Kuffa použil tvrdé prirovnanie – že prezident má byť ako buldozér, ktorý tu vykydá hnoj genderizmu – čím myslí Harabina, no hneď na to počujeme Kotlebu, ktorý nepochybne má ambíciu byť týmto Kuffovým buldozérom, že on by ako prezident prišiel na Dúhový pochod len na vodnom dele. Čo si majú títo spoluobčania s príťažlivosťou k tomu istému pohlaviu, pomýlení LGBT propagandou, predstaviť? Ak sa Kuffovci a Kotlebovci dostanú k moci, znova budú kriminalizovať homosexuálne praktiky? Možno títo tradiční kresťania mali na mysli len zastaviť LGBT propagandu, no „Stop LGBT“ vyvolá strach dotyčných, že ich budú chcieť nasilu liečiť, či zatvárať.

Niežeby kresťania mali takúto agendu, vôbec nie. Lenže tak ako sa kresťania boja prenasledovania, ktoré reálne hrozí, ako to vidíme na Západe, tak rovnako sú tzv. LGBT ľudia ohromení strachom z prenasledovania, ktoré tu mali v minulosti a ešte stále je prítomné v niektorých krajinách zakazujúcich homosexuálne aktivity. Nečudujme sa potom, prečo sú vo svojej ideológii takí agresívni. Snažme sa pochopiť aj druhú stranu. Skutočná kresťanská láska nemusí byť slabošská, ani násilná.

Ak máme pevnosť zásad, potrebujeme ešte pochopenie s ľudskou slabosťou a priateľskosť, ktorá bude ľudí priťahovať. Je to jednoduchšie, ak takých ľudí poznáme. No keď príde na náš postoj ku vlastným kohabitujúcim deťom, či vnúčatám, tak sme namäkko a prví, ktorí robia kompromisy. Majme na pamäti, že práve ľudia s príťažlivosťou k tomu istému pohlaviu sú obete často nefungujúcich, chorých tradičných rodín, ktorí potrebujú sa zo svojich tráum uzdraviť a nie prepadnúť životnému štýlu LGBT. Lenže keď my kresťania staviame proti ním vysoký múr, tak sa ľahšie chytia do siete LGBT ideológov.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo