Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
14. novembec 2018

Ekológia duše

Ekológia duše

V dnešnej dobre sa veľmi často hovorí o ekológií. Máme veľa informácií z tejto oblasti a snažíme sa aj pre to naše životné prostredie niečo robiť. Nedávno Europoslanci  schválili celoeurópsku stratégiu pre plasty; zákaz jednorazových príborov, slamiek a pohárov. Do množstva informácií som sa dostala k jednej stati zo sv. Písma (Mk 9, 38-43. 45. 47-48),  stručne zhrnutý obsah: Kto nie je proti nám, je za nás; ak by ťa zvádzala na hriech tvoja ruka, odtni ju! Keď sa tak staráme o ekológiu, myslíme aj na ekológiu našej duše? Práve táto stať sa tak trefne „stará“ aj práve o ekológiu našej duše, na ktorú častokrát zabúdame. A preto je dôležité starať sa, aby do človeka nevchádzalo nič, čo ho pokazí. Ak z továrne vytekajú do rieky nejaké škodlivé látky, tak sa musí postaviť čistička. Špina sa musí zastaviť, aby rieka bola čistá. A podobne, kto vpustí do svojho života, do svojho srdca zlo, sebectvo, hriech, ničí si vnútorné prostredie a ocitne sa v smútku. Hoci určite pred tisíc rokmi neexistovalo ministerstvo životného prostredia ako dnes ale práve v tomto texte si môžeme všimnúť ako sa Ježiš z Nazareta už vtedy staral o ekológiu duše človeka, preto povedal: „Ak ťa zvádza na hriech tvoja noha, odtni ju! Ak ťa zvádza na hriech tvoje oko, vylúp ho! Je pre teba lepšie, keď vojdeš do nebeského kráľovstva s jedným okom ako keby ťa mali s obidvomi očami hodiť do pekla.“ (Porov. Mk 9, 45-47). Tieto Ježišové slová o „odtínaní“ nám znejú asi cudzo, pretože o Ježišovi vieme, že ruky uzdravoval. Veď chorému povedal: „Vystri ruku!“ a nie „Odtni ju!“. Rovnako tomu paralyzovanému povedal: „Vstaň, vezmi si lôžko a choď domov!“. No čím by vzal toto lôžko, ak nie rukami? Preto nám znie tento text sv. Písma trošku cudzo, a preto musíme tento text čítať symbolicky, básnicky. Ako vieme, funkciou ruky je konať dobro. Keby Ježiš súhlasil s fyzickým odtínaním rúk, ako by mohol človek potom niekoho pohladiť, zobrať do náručia alebo objať. Funkciou ruky nie je konať zlo a preto je Ježiš proti tomu, aby ruky kradla, bila sa, dávala zauchá a podobne. Áno, Ježiš tieto ostré slová povedal proti zneužívaniu rúk, nôh a očí. Zneužitie ruky je potom výsledkom vnútorného sebeckého postoja. Človek sa učí, rozhoduje vtedy pre zlo. A tu je Ježiš potom kategorický. Ježiš sa preto staral, aby vnútorné prostredie človeka bolo plné lásky a múdrosti. Môžeme si položiť otázku: „Čo je vlastne narušená ekológia duše?“. Stačí si predstaviť človeka, ktorý je na penzii, býva v dome sám a vidíte tam u neho riad neumytý, veci na kope, podlaha špinavá. Odvrátili by sme tvár, keby sme videli, čo ide jesť a z akého taniera alebo hrnca. Otvorili by sme asi peňaženku, aby sme mu prispeli na zmiernenie jeho biedy. Povedzme, že ten človek zomrie a po smrti vyjde najavo, že ten človek mal našetrených  stotisíc eur. V akom vonkajšom a vnútornom prostredí žil tento človek? Lebo vnútorným prostredím u neho bola chamtivosť a lakomstvo. A Ježiš by mu asi povedal na základe tohto textu: „Odtni tú chamtivosť tvoju, lebo ti komplikuje život! Si bez úsmevu, bez radosti a tvoje konanie má následky na večný život.“. Je preto dôležité kontrolovať, čo nami hýbe. Čo máme odťať a čo má v nás rásť, o čo sa máme starať. Oproti kultúre mať a vlastniť Ježiš stavia kultúru dávania: „Kto by vám dal piť, čo i len pohár vody, nepríde o svoju odmenu.“ (Porov. Mk, 9,41). V Palestíne, kde je riadne horúco, pohár vody má úplne inú cenu ako u nás. Proti egoistickému inštitútu vlastniť, Ježiš stavia veľkodušnosť. Proti zameriavaniu sa na vlastné potreby, Ježiš žiada pozornosť voči druhým. Byť tvorivým a rozličným spôsobom prejavovať lásku voči druhým. Koľkokrát už len tým, že niekoho vypočujeme, darujeme svoj čas, úsmev alebo sme pozorní voči druhým doma, pri cestovaní, v práci, v škole, či v obchode. V kultúre dávania sa, teda v kultúre, ktorú priniesol Ježiš, naše životné prostredie bude správne formované.

 Zaujímavo sa k tejto téme môže viazať skúsenosť jedného vodiča, ktorý o sebe vraví takto. „V pondelok ráno, keď som cestoval do práce, som sa na diaľnici dostal do zápchy. Zastavovanie a opätovné štartovanie mi dvíhalo adrenalín, môjho rozospatého krvného obehu a zrazu sa šofér z vedľajšieho pruhu začal tlačiť do môjho jazdného pruhu. Pravdepodobne cítil moju opatrnosť a stále sa tlačil viac a viac. Ten za mnou spomalil lebo si všimol naše manévrovanie ale ja som dupol na plynový pedál „ty sa predo mňa nedostaneš!“. Medzera za mnou sa zväčšila ale v agresivite voči tomu „drzáňovi“ som si nestihol uvedomiť náraz do predchádzajúceho auta. Vodič, ktorý preskakoval z jedného pruhu do druhého sa vopchal do medzery a zmizol. A ja som do toho vrazil predo mnou. Prišiel policajt, ktorému som vysvetlil okolnosti. On to začal zapisovať, písať hlásenie o nehode a nakoniec vyhlásil: „Iné vozidlo vás predsa nemôže rozptyľovať. Vy ste sa nemali sústreďovať na neho ale na svoju cestu.“. Zvyšok  dňa som strávil s tým, že som sa snažil racionálne nájsť vysvetlenie pre moje konanie. Priveľmi som sa rozptyľoval, prechovával som agresivitu  a nepozeral som sa dopredu. Večer som si čítal v Biblii v liste Filipanom tieto slová: „Nehľadajte každý len svoj prospech ale aj prospech iných.“ (Fil 2,4) A vtedy som si zaumienil, že svoju pozornosť upriamim na dôležité veci a nie na nepodstatné, ktoré človeka rozptyľujú.

Vieme, že láska človeka koncentruje na dobrá. Sústredí sa na dobro. Sebectvo a hriech opačne človeka rozptyľuje. V tejto situácií sa to nakoniec potvrdilo. S hnevom stúpa agresivita a následne nehoda. Keby bol požehnal tomu človeku : „Ponáhľaj sa pomalšie.“, bol by možno reagoval inakšie. A tak ďakujme za takúto ekologickú výzvu, ktorú môžeme nájsť aj v tomto texte sv. Písma, aby sme si chránili životné prostredie našej duše. Odtnime to, čo narúša našu vnútornú ekológiu.

Inzercia

Odporúčame

Blog
Môj názor na Godzone

Môj názor na Godzone

Dovolil som si napísať krátku úvahu čo si myslím o tomto evanjelizačnom koncerte. Prezentujem svoj osobný a potencionálne omylný názor :)

Blog
Diabol jestvuje, ale pozor na duchovné napodobeniny

Diabol jestvuje, ale pozor na duchovné napodobeniny

Varuje pred škodlivým vplyvom sledovania filmov, ktoré sa venujú mimoriadnému pôsobeniu zlých duchov v živote človeka. Ich škodlivosť spočíva v tom, že v nich nestretávame základné pravdy Cirkvi, nič sa nehovorí o nádhernej prítomnosti Boha, o jeho mocnom víťazstve nad zlom. Naopak, obsahujú prvky ezoteriky, hovoria o tajných posolstvách, ktoré sú určené len pre zasvätených, ktorým je vyhradené odhalenie nejakého tajomstva a skrytého významu veci. Neraz sa stáva, že Cirkev býva v týchto filmoch vykresľovaná ako tá, ktorá bráni poznaniu tohto tajomstva.