Ohliadnutie za opičím procesom

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Ohliadnutie za opičím procesom

Článok o jednom z najznámejších súdnych procesov v dejinách USA.

Cesta k procesu

Na začiatku 20. storočia vznikol v protestanskej Amerike nový náboženský smer - fundamentalizmus. Výraz fundamentalista však nebol v pôvodnom zmysle slova hanlivé označenie pre nevzdelaného a fanatického človeka. Názov hnutia je odvodený od ich programového spisu The Fundamentals (Základy). Cieľom fundamentalizmu bol návrat k pravej viere ale v skutočnosti sa ich presvedčenie rodilo z pocitu ohrozenia. Fundamentalisti reagovali na spoločensko-kultúrne zmeny. A z veľkej časti aj oprávnene. V tom období sa v USA rozmáhal konzumný spôsob života, zadlžovanie a rozvodovosť. Tradičné hodnoty boli spochybňované. Vzmáhal sa ateizmus. Fundamentalisti si zobrali na paškál evolučnú teóriu. V evolúcii videli spochybnenie doslovnej pravdivosti Biblie. Fundamentalisti kritizovali aj tých veriacich, ktorí uznali fakt, že Biblia je nielen Božie slovo ale aj ľudské slovo. Začali vyvíjať značné úsilie proti výučbe evolúcie na školách. Konflikt s evolucionistami tak nenechal na seba dlho čakať ... 

Mapka zobrazuje tzv. Bible belt (biblický pás) - štáty v USA (červene vyznačené), v ktorých je silne zakorenený konzervatívny protestantizmus. Rovnako tu nájdeme aj spomínané fundamentalistické odnože. (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Belt)

Ostro sledovaný zápas

Rok 1925, štát Tennessee, USA. Poslanci miestneho parlamentu bez väčších námietok schválili antievolučný zákon. Odteraz mal byť každý učiteľ verejnej školy potrestaný 500 dolárovou pokutou za vyučovanie evolúcie a spochybňovanie biblického opisu stvorenia. Aj v iných štátoch sa objavovali návrhy zákonov proti evolúcii, ktoré boli presadzované viac-menej úspešne. Texaská guvernérka Miriam Fergusonová: „Som kresťanská matka a nedovolím, aby táto hniloba prenikla do texaských učebníc.“ „Neverím tej starej bastardskej teórii evolúcie ... Verím, že som presne taký, akého ma stvoril Všemohúci. Keď Božie slovo hovorí jednu vec a učenci hovoria druhú, môžu ísť učenci do pekla!“ Toto vyhlasoval na margo evolúcie kazateľ Billy Sunday.

John T. Scopes bol učiteľom na strednej škole v mestečku Dayton, štát Tennessee. Scopes vyučoval o evolúcii z učebnice Civic Biology. Porušil tak zákon a zrejme vtedy ani netušil, čo bude nasledovať. Jeho obhajobu v súdnom procese zabezpečoval Americký zväz pre občianske slobody (ACLU). Na druhej strane Scopes nebol žiaden mučeník vedy ako sa ho niektorí snažili vykresliť. V skutočnosti nebol ani vo väzení a ani nebol nijak zvlášť obmedzovaný. Práve naopak, mnohé prestížne americké inštitúcie ho zvelebovali a pozývali na rôzne podujatia. Keď vyšlo na svetlo sveta, že ACLU sa snaží prostredníctvom Scopesa potopiť antievolučný zákon, obžaloby Scopesa sa ujal William Jennings Bryan. Bryan bol zaujímavá postava. Pochádzal z Nebrasky a trikrát neúspešne kandidoval na post prezidenta. Vo vláde prezidenta Woodrowa Wilsona (1913-1921) bol ministrom zahraničných vecí. Tento výborný rečník sa stal hlasom náboženskej pravice. Bryan do sveta vytruboval, že daytonský proces je „smrteľný zápas medzi kresťanstvom a ateizmom.“ Prípravy na proces pripomínali šou. Už pred prvým pojednávaním mu prischol zaujímavý názov – opičí proces.  Do Daytonu prišlo okrem vyše 200 novinárov aj množstvo zvedavcov. Malé mestečko sa na čas stalo stredobodom pozornosti. 

Protagonisti procesu: Clarence Darrow (vľavo) a William Jennings Bryan (zdroj: http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/tch_wjec/usa19101929/1immigration7.shtml)

Súd sa začal 10. júla. Obhajoby Scopesa sa ujal právnik Clarence Darrow, agnostik, ktorý pohŕdal fundamentalistickým výkladom Biblie. Historik vedy Edward Larson uvádza: „Jeho opozícia proti náboženskému zákonodarstvu pramenila z presvedčenia, že zjavené náboženstvo, najmä kresťanstvo, členilo ľudí na rôzne sekty a predstavovalo iracionálnu bázu pre konanie vo veku modernej vedy.“ Scopesova obhajoba sa snažila napadnúť antievolučný zákon a argumentovať tým, že porušuje práva a slobody učiteľov. Žaloba na oplátku tvrdila, že Scopes porušil zákon a predniesla dôkazy o tom, že to tak naozaj urobil. Veď jeho žiaci svedčili o tom, že vyučoval evolúciu! Na druhej strane obhajoba predložila názory skupiny teológov, ktorí nevideli medzi vierou a evolúciou rozpor. Napriek urputnej snahe obhajcov ukázať, že zákon porušuje slobody sa sudca priklonil na stranu žalobcov. Darrow však chcel aby žalobcovia obhájili svoje protievolučné postoje. Bryan zapálene vyhlasoval: „Prišli sme súdiť zjavené náboženstvo. Ja som tu na to, aby som ho bránil, a môžu mi položiť akúkoľvek otázku, aká sa im bude ráčiť.

Proces sa po poškodení stropu a neúnosnej horúčave v súdnej sieni presunul vonku. Zvedavcov pribúdalo. Darrow sa pustil do ofenzívy a začal klásť Bryanovi otázky: „Žil naozaj Jonáš tri dni v bruchu veľryby? Ako mohol Jozue predĺžiť deň tak, že znehybnil Slnko? Odkiaľ vzal Kain svoju manželku?“ Tieto otázky mali s podstatou prejednávanej veci len málo spoločné, ale Bryana úplne vyviedli z miery. Bryan musel obhajovať striktne doslovný výklad Biblie, no zamotal sa do vlastnej siete. Vyšlo najavo, že nemá veľké znalosti nielen z oblasti prírodných vied ale ani z náboženstva. Bryan vyhlásil, že svet bol stvorený v roku 4004 pred Kristom. Darrow na to reagoval, že sú to „bláznivé predstavy, v ktoré neverí žiaden inteligentný kresťan na svete.“ Diskusia bola skutočne vypätá až do samotného konca.

Na záver

Súdny proces sa napokon po 11 dňoch skončil. Scopes bol vyhlásený za vinného a musel zaplatiť pokutu sto dolárov za to že vyučoval evolučnú teóriu. Najvyšší súd štátu Tennessee potvrdil platnosť protievolučného zákona, ktorý bol účinný až do roku 1967. Proces sa stal námetom aj pre film Kto seje vietor z roku 1960. Fundamentalistické hnutie však nepredstavuje hlas kresťanstva ako takého. Katolícka Cirkev nikdy oficiálne Darwina ani evolúciu neodsúdila. Práve naopak, poslední pápeži uznali že pravda evolúcie neodporuje pravde viery. (pozri môj blog https://blog.postoj.sk/27801/evolucna-teoria-a-postoj-katolickej-cirkvi) Mnohí protestanti sa k tomu priklonili. Už v 19. storočí Benjamin Warfield, významný protestanský teológ hovoril o evolúcii ako o nástroji Stvoriteľskej moci. Nemálo evolučných biológov bolo zároveň praktizujúcimi kresťanmi (napr. Asa Gray, Theodosius Dobransky, Francis Collins). Spochybniť sa dá dokonca aj tvrdenie, že samotný Charles Darwin bol zarytý neverec. (pozri môj blog https://blog.postoj.sk/31377/viera-a-neviera-charlesa-darwina)

Použitá literatúra

Dějiny Spojených státu amerických – George B Tindall, 1996

Evolúcia – neobyčajná história jednej vedeckej teórie - Larson, Edward, 2006

Titulný obrázok - https://www.whaleoil.co.nz/2017/03/photo-of-the-day-992/scopes-monkey-trial-cartoon/

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo