Šavol a Pavol v politike
Šavol a Pavol v politike
Na politike je krásne to, že vždy ju zhodnotia až dejiny. Dejiny nepoznajú emócie, ktoré v politike prežívame denne a preto ju zaujímajú len výsledky. Bol som dlhé roky členom kresťanskej demokracie. Sledujem, ako sa debata vyvíja v otázkach, čo by malo charakterizovať kresťanského demokrata. V 90 rokoch sme v KDH boli pohltení bojom s mečiarizmom a tento spor zakryl veľa z nášho obzoru. KDH sa veľa podarilo, ale musíme priznať, že boli otázky, kde sme aj zlyhali. Slovensko vďačí predovšetkým KDH za porážku mečiarizmu a integrácii Slovenska do euroatlantických štruktúr. Politicky sme zlyhali pri nepodporení vzniku štátu a dnes čoraz viac silnejú hlasy, že aj v otázkach ochrany života. Kresťanstvo bolo tým faktorom, ktorý dopomohol prežiť tomuto národu. Dnes sa krajina v mnohých veciach môže slobodnejšie rozhodovať a uprednostňovať priority, ktoré by mali byť pre kresťanskú politiku bytostné. Moja cesta sa s KDH rozišla v čase, keď vznikala strana Sieť. Bolo to dôležité poznanie, že liberalizmus a kresťanstvo dokážu koexistovať len vtedy, ak kresťania budú do počtu a zostanú pri politike deklarácií. Ak má liberálna politika pred niečím rešpekt, tak je to konfrontácia s odhodlaním presadzovať hodnotovú politiku v jasne stanovených bodoch. Len vtedy je vidieť, že ten súzvuk medzi oboma svetmi nie je skutočný. Ak je harmónia, svedčí to skôr o tom, že kresťania sú do počtu. Liberalizmus deklaruje slobodu slova a pluralitu do tej miery, do akej kresťanskí politici rešpektujú, že v otázkach kľúčových pre liberálov, nepríde k požiadavkám po zmene. Vydávam to ako námet na úvahu aj po prečítaní si blogu 28 rokov taktizovania kresťanskej demokracie. Každý sme povolaní, aby sme sa zo Šavla stali Pavlom a tieto debaty by nás mali všetkých primäť redefinovať priestor, v ktorom sa budeme pohybovať s hodnotovou politikou. Hovorím to ako svedectvo v čase, kedy silnejú úvahy, ako dopomôcť tomu, aby kresťanská demokracia bola sebavedomou politickou silou, ktorá nebude do počtu, ale na osoh tým, ktorí na jej činy sú odkázaní najviac.