S krížom na funuse - Cirkev, vláda a korupcia

Ján Kuciak a Martina Kušnírová nemuseli zomrieť, keby premiér Fico splnil svoj sľub do troch dní odvolať každého ministra podozrivého z korupcie, a keby polícia a prokuratúra ktorú 10 rokov viedol multimilionár Kaliňák, neututlávala väčšinu korupčných káuz. Nemuseli zomrieť, keby náš (post)komunistický kapitalizmus už roky nefungoval ako mafiánsky. Rozkvet tohto korupčného systému uľahčilo aj mlčanie cirkví k tomuto problému.

Slovensko patrí v korupcii a vymožiteľnosti práva k najhorším na svete. Množstvo ututlaných korupčných káuz, a nové, ktoré sa od vraždy takmer denne objavujú, dokazujú, že to nie je len chyba jednotlivcov, ale choroba celého politického a právneho systému. Po 27 rokoch slobody a 25 rokoch štátnej samostatnosti je to možné len preto, lebo väčšina občanov to vládam a štátnym úradníkom dlho tolerovala, alebo na tom v nejakej miere spolupracovala. V krajine, kde sa 75% obyvateľov hlási ku kresťanstvu to dokazuje, že naše cirkvi v niečom dostatočne neplnia svoju prorockú a učiteľskú úlohu.

Pastierske listy a výzvy biskupov

Počas prvých 5 rokov samostatnej SR sa biskupi 3 krát jasným vyhlásením vyjadrili k spoločensko-politickej situácii v SR. V r. 1993 KBS kritizovala rozvrat a úpadok základných hodnôt, prepúšťanie kvalifikovaných pracovníkov, sociálne problémy, politickú nekultúrnosť. V máji 1995 biskupi a rehoľní predstavitelia kritizovali kampaň vládnych strán proti prezidentovi Kováčovi, ktorému vyslovili plnú podporu a dôveru. V marci 1996 KBS kritizovala zákon Mečiarovej vlády „o ochrane republiky“, ktorého paragrafy o „rozvracaní ústavného zriadenia“ pripomínajú tie, ktoré komunistický totalitný režim zneužíval v politických procesoch.

Za posledných 20 rokov sa KBS takto jasne a konkrétne vyjadrila už len k otázkam ochrany života a rodiny, a vyjadrenia na tému korupcie boli len krátke a všeobecné.

V liste o spoločensko-politickej situácii v r. 2001 to bola jedna veta: „Neraz sa zdá, akoby zákony platili iba pre bežných ľudí." (2001 https://www.kbs.sk/obsah/sekcia/c/pl-o-spolocensko-socialnej-situacii-na-slovensku) Najviac v liste k parlamentným voľbám v r. 2002 : „Nášmu rozvoju prekáža klientelizmus, korupcia a rozšírená zločinnosť. ... Máme obavy, že do vedenia našej krajiny sa môžu dostať ľudia, ktorí si nevážia pravé ľudské ani kresťanské hodnoty. Ľudia, ktorí v mene slobody umožnia a dokonca sami podporia šírenie zla v mnohorakej forme. Takto sa v našej spoločnosti môže zakoreniť agresivita, vulgárnosť, nemorálnosť, bezbožnosť.“

V r. 2006 citujúc Jána Pavla II. vyzvali veriacich k účasti na voľbách a politike, pričom medzi kritériami jedným slovom spomenuli spravodlivosť.

K voľbám 2010 citujú „žalosti a úzkosti dnešnej doby podľa konštitúcie „Gaudium et Spes“ ku ktorým pridali „klientelizmus, defraudácie spoločného majetku, korupcie a mnohé iné zlá, ktoré sťažujú život a zneisťujú existenciu mnohých ľudí." https://www.kbs.sk/obsah/sekcia/c/pastiersky-list-kbs-k-volbam-do-parlamentu-2010 (plus výzva z r. 2012, ktorú spomínam nižšie)

To je všetko za 20 rokov. Proti týmto všeobecným vyjadreniam pôsobia nielen pravidelné priateľské stretnutia pri cirkevno-štátnych slávnostiach, ale aj správy o „pracovných“ stretnutiach doplnené takými udalosťami ako keď si premiér Fico po straníckej oslave 1. mája odskočil navštíviť emeritného kardinála Korca.

Dopĺňa to cirkevná politika hrubých čiar za minulosťou, mlčanie k vyjadreniam, že je možné byť dobrým kresťanom aj komunistickým funkcionárom, že v mene národa možno desaťtisíce občanov obrať o slobodu a majetok, v mene štátnosti možno pri privatizácii rabovať milióny, ničiť demokraciu a šíriť nenávisť voči ináč zmýšľajúcim. Aj kauzy, v ktorých cirkev nešla dobrým príkladom, ako napríklad odmeny a čestný doktorát kontroverznému podnikateľovi na KU, alebo hospodárenie Trnavskej arcidiecézy za predchádzajúceho vedenia.

Zriedkavé výnimky

Jedinou výnimkou kde sa jasne spomenul náš zlý a nespravodlivý politický a právny systém, a jeho dôsledky, sú 2 kázne arcibiskupa Vasiľa, ktorý pôsobí vo Vatikáne, a výzva biskupa Lacha, ktorého potom KBS poslala pôsobiť do USA.

Cyril Vasiľ na sviatok sv. Cyrila a Metoda v r. 2013 v Terchovej povedal, že kvalita našej viery sa prejaví aj v tom, ako dôsledne ju vieme žiť a presadzovať vo verejnom a spoločenskom živote. Že s učením sv. Cyrila a Metoda je nerozlučne spojená oblasť práva, spravodlivosti a pravdy. Pripomenul že prvé príčiny toho, že dnes na Slovensku „spravodlivosť po žobrote chodí" sú v tom, ako sa princípy úcty k majetku, slobode, osobe, životu spoluobčanov porušovali počas vojnového Slovenského štátu a komunistickej diktatúry. „Potom sme si povedali, že za minulosťou urobíme hrubú čiaru. A tak … pribúdali hrubé čiary a rovnomerne s nimi hrubli aj naše mravy.“ V Šaštíne 15.9.2015 pripomenul, že korupcia a zlá vymožiteľnosť práva patria k najväčším bolestiam Slovenska.

Biskup Lach v januári 2016 vyzval k náprave predsedu vlády Fica a „predstaviteľov finančných a iných štruktúr skrytej, ale reálnej moci, ktoré sú pravými pôvodcami súčasných problémov" lebo „rastúca morálna aj materiálna bieda, zapríčinená bezohľadným drancovaním zo strany mocných; ... dosiahli neúnosné rozmery."

Dobré vyjadrenia k tejto téme iných biskupov nasledovali až na pohrebe zavraždených a po ňom.

Katolícke noviny a spoločenský zmätok

Katolícke noviny (KN) č. 15/2018 publikovali k aktuálnej situácii rozhovor „Prežívame veľký politický a spoločenský zmätok“. Ten je však dôsledkom zmätku v mysliach a hodnotách mnohých ľudí. Na Slovensku má dve hlavné príčiny: 1. nedostatok kultúrnej vzdelanosti, a prevahe emócii nad schopnosťou racionálne hodnotiť realitu, čo kritizoval už prof. L. Hanus v knižke Rozprava o kultúrnosti (1943,1991) 2. V myslení, cítení a správaní pretrvávajúce zvyky a dôsledky desaťročí totalitnej diktatúry.

Dôsledkom tohto zmätku je aj to, že na formálne kresťanskom Slovensku prevažuje komunisticko-mafiánska politika, riadenie a mafiánsko-korupčné rozkrádanie štátu. Aj preto, že cirkev a väčšina jej duchovných pastierov a médií neplnili prorockú a učiteľskú úlohu vzdelávať a vychovávať veriacich dobre a kriticky rozlišovať spoločensko-politické témy a hodnoty podľa kresťanského učenia. Aj Katolícke noviny mnoho rokov odmietali akékoľvek texty, analýzy, diskusie na túto tému.

Výsledok ukazuje aj e-mail, ktorý som dostal z východu, kde podľa súdruha predsedu Fica nič nie je: „...Možno by ste neverili, koľkých ľudí nezasiahla ani smrť mladých ľudí a absolútne nerozlišujú, že sa tak udialo kvôli nezdravým pomerom v spoločnosti, ba sú schopní cynicky či bohorovne povedať, že si to zaslúžili; na to, že v spoločnosti sa dejú nekalé veci, len povedia, že to bolo vždy tak a s tým neurobíme nič a je nám hanba vykrikovať na námestiach."

Korupcia a ignorovaný pápež František

Korupciu jasne odsúdil už Ján Pavol II. aj Benedikt XVI. Pápež František opakovane vyzýva na aktívny boj proti korupcii, Vatikán podporuje alebo organizuje konferencie a aktivity s týmto cieľom. Niektoré z týchto výziev som citoval už v septembri 2017: https://www.postoj.sk/26848/papez-frantisek-korupcia-zapacha-aj-na-slovensku Ďalšiu protikorupčnú výzvu dal František 1, februára 2017 aj na špeciálnom videu. Viac tu: https://www.postoj.sk/30857/papez-frantisek-korupcia-je-ruhanie-na-slovensku-aj-tradicia

Slovensko má relatívne dobré zastúpenie vo Vatikáne. Odvolanie arcibiskupa Bezáka iniciovali listy zo Slovenska a kontakty v Ríme. Povedal niekto pápežovi Františkovi o tom, že na skorumpovanom kresťanskom Slovensku o jeho opakovaných protikorupčných výzvach nikto ani len neinformoval? Ani o jeho výzve z 1.2. 2018, s ktorou dal ako svoj úmysel apoštolátu modlitby na február boj proti korupcii? Vie že o tri týždne po tom tu zavraždili novinára a jeho snúbenicu za to že prakticky robil to, k čomu pápež vyzýval?

O ničom z toho nepriniesli KN, ani iné kresťanské médium okrem vysielania Vatikánskeho rozhlasu ani len stručnú informáciu, nehovoriac o nejakom komentári či aktualizácii na slovenské pomery. Po mnohých rokoch mlčania k spoločensko-politickým témam až vražda a nasledujúce mnohotisícové manifestácie zobudili aj Katolícke noviny aby o tom v 2 číslach celkom dobre informovali.

Aj preto som špeciálne pre KN napísal článok ukazujúci, ako možno korupciu, jej dôsledky i súčasné udalosti hodnotiť z kresťanského hľadiska. Redakcii som ho poslal 20. 3. 2018, ale tá ho bez vysvetlenia odmietla uverejniť. Preto ho ponúkam tu:

Cirkev o korupcii a spravodlivosti

Pred 30 rokmi sme so sviečkou v ruke odolávajúc vodným delám manifestovali za občiansku a náboženskú slobodu. Po 28 slobodných rokoch desaťtisíce ľudí na námestiach znovu žiadajú aj zmenu vlády, podobne ako v Novembri 1989. Niektorí však pochybujú, či to prospieva Slovensku. Preto je dobré pozrieť sa na vec aj z hľadiska učenia Cirkvi.

Ján Kuciak a Martina Kušnírová boli dobrí ľudia, nemali osobných nepriateľov, a ich vražda nebola lúpežou. Je takmer isté, že zahynuli pre novinárske objasňovanie korupcie. Čiže pre hľadanie pravdy a úsilie o spravodlivosť, ktorú aj Biblia a učenie cirkvi označuje za základný princíp dobrej vlády a štátu. „Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť, lebo ich je nebeské kráľovstvo.“ (Mt 5,1-12) Benedikt XVI. v encyklike o láske: „Vytvorenie spravodlivého štátneho a spoločenského poriadku je základnou úlohou, ktorej musí znova čeliť každá generácia." Pri tom „Cirkev má povinnosť ponúknuť prostredníctvom očisty rozumu a etickej formácie svoj osobitný vklad, aby sa požiadavky spravodlivosti stali pochopiteľné a politicky realizovateľné.“

Pápeži o korupcii

Korupcia je hrubé porušenie spravodlivosti a okrádanie hlavne chudobných, ako povedal aj pápež František 16.6. 2014 v homílii na základe čítania z Prvej knihy kráľov (1 Kr 21, 1-16) „Korupcia je hriech... Ak hovoríme o skorumpovaných politikoch či skorumpovaných hospodárskych činiteľoch, kto za to platí? Platia nemocnice bez liekov, chorí bez starostlivosti, deti bez vzdelania. … A kto platí za korupciu nejakého cirkevného hodnostára? Za tú platia deti, ktoré sa ani nevedia prežehnať, ktoré nepoznajú katechizmus, ktoré nie sú vedené. Platia za ňu chorí, ktorých nikto nenavštívi. Platia chudobní. Na korupciu doplácajú chudobní, chudobní materiálne i duchovne.“

A Ján Pavol II. v sociálnej encyklike:„Nedostatok istoty sprevádzaný korupciou štátnych úradov, šírením nečestných prameňov obohacovania a ľahkého zisku spočívajúcich na ilegálnej a špekulatívnej činnosti, je jedna z hlavných bŕzd rozvoja a hospodárskeho poriadku.“ Nikde v Biblii ani učení cirkvi nie je napísané, že hriech korupcie je dovolený tým čo dávajú pronárodné, prosociálne či prorodinné vyhlásenia.

Bieda korupčného prostredia

KBS pre voľbami v r. 2012 adresovala politickým stranám požiadavku „Treba dôkladne vyšetriť všetky indície o korupčnom správaní, najmä v prípade verejných činiteľov, a vytvoriť také podmienky pre políciu, vyšetrovateľov, prokuratúru a súdy, aby skutoční vinníci boli potrestaní a vlastným majetkom nahradili škodu, ktorú spôsobili." Žiadna vláda to nesplnila. Arcibiskup Cyril Vasiľ na sviatok Sedembolestnej Panny Márie 15.9.2015 povedal, že jedna z hlavných bolestí Slovenska je korupcia a zlá vymožiteľnosť práva, v ktorých patríme k najhorším na svete.

Práve tento roky pretrvávajúci stav, množstvo ututlaných korupčných káuz, aj osočovanie novinárov niektorými politikmi vytvorili prostredie, ktoré prinieslo túto vraždu dvoch nevinných ľudí. Aj preto vyšli ľudia na námestia, a preto je oprávnená požiadavka nie len vyšetriť vraždu, ale aj zásadne zmeniť spôsob vlády.

Pokoj a stabilita

Tým, ktorí tvrdia, že cirkev sa nemá venovať politike a korupcii, ale morálnym a duchovným hodnotám, odpovedá pápež v homílii z 25. 11. 2016: „Korupcia je spôsob života v rúhaní, korupcia je forma rúhania,“... „jazyk tohto Babylonu, tejto svetskosti, je rúhanie: niet Boha, existuje iba boh peňazí, boh blahobytu, boh vykorisťovania.“

Niektorí kritizujú súčasné protesty, lebo vraj škodia stabilite Slovenska. Stotožňovanie vlády so štátom je však omyl a propaganda totalitných režimov. Vieme koľko zla, a aké ekonomické zaostávanie za demokratickými krajinami nám prinieslo 40 rokov stabilnej komunistickej vlády, ktorá začala pred 70 rokmi. Korupcia a zlá justícia škodí ekonomike, verejnej morálke, vzdelaniu i zdravotníctvu. Ničí dôveru ľudí vo vlastný štát.

Cirkev učí, že pokoj vychádza zo spravodlivosti. Arcibiskup Zvolenský k vražde a manifestáciám po nej: „Občianska angažovanosť, ktorá sa šíri po smrti dvoch mladých ľudí, je dôležitým prejavom spolupatričnosti. Objasnenie vraždy a nastolenie spravodlivosti sú teraz kľúčové. A potrebné sú aj otázky o budúcnosti našej krajiny.“

Korupcia proti rodine

O tom ako korupčný systém škodí rodine hovoril aj biskup Milan Lach: „Poznám mnoho otcov a mám, ktorí cestujú za prácou do zahraničia. A nevidia, ako im rastú či ako sa smejú ich deti. Toto je strašné. Ale čo im ostáva? Takto si finančne pomôžu, ale aké to ma dôsledky pre ich rodiny? Deti sa odcudzujú rodičom, medzi manželmi sa vytvára bariéra a odstup a tak sa mnoho rodín dostalo do situácie, kedy si už nevedia predstaviť, že budú opäť žiť spolu alebo sa aj rozvádzajú. A to je vo všetkých vzťahoch nezávislé na vierovyznaní. … Už dnes veľmi dobre vieme, že ak zlyháva väzba medzi rodičmi a deťmi v jeho prvých rokoch, poznačí to jeho osobnostný vývoj a zrelosť.“ (Postoj, 13.3.2018) Pápež František 1.2.2018 povedal, že korupcia smeruje ku kultúre smrti. O mesiac na Slovensku priniesla smrť dvom snúbencom, ktorí chceli v máji uzavrieť manželstvo. Tým Slovensko pripravila aj o jednu dobrú rodinu.

Pápež František: „nemlčať!“

Ján Kuciak robil, a ľudia na námestiach prakticky robia to, k čomu vyzval pápež František aj 9. decembra 2017, keď cez Twitter podporil Medzinárodný deň boja proti korupcii: „Proti korupcii treba razantne bojovať. Je to zlo založené na uctievaní peňazí, ktoré zraňuje ľudskú dôstojnosť.“ Zopakoval to vo videoposolstve s názvom „Povedzme nie korupcii“, ktoré vo Vatikáne zverejnili 1. februára 2018: „Čo je koreňom zotročovania, nezamestnanosti, neúcty k spoločnému dobru a k prírode? Korupcia, ten smrtiaci proces, ktorý živí kultúru smrti. Pretože honba za mocou a majetkom nepozná medze. Proti korupcii sa nebojuje mlčaním. Musíme o nej hovoriť, verejne odsúdiť prejavy jej zla, porozumieť, o čo tu ide, aby sme sa mohli s rozhodnosťou zasadiť za to, aby milosrdenstvo prevážilo nad podlosťou, krása nad ničomnosťou. Spoločne sa modlime, aby sa tí, ktorí majú politickú, ekonomickú alebo duchovnú moc nedali ovládať korupciou.” (so slovenskými titulkami je na facebooku BonDosco: https://www.facebook.com/iambondosco/videos/1848767078748030/.)

Tí ktorí sa snažia tieto protesty a požiadavky umlčať či znevážiť konšpiračnými teóriami, konajú proti spravodlivosti aj proti požiadavke pápeža. A z vyššie uvedeného vidno, že aj škodia Slovensku.

Záver

Toľko text odmietnutý KN. Podstatné kritériá na základe ktorých som to písal je spravodlivosť, pravda, obecné dobro a učenie cirkvi. Napíše nejaký teológ alebo diskutujúci prečo to podľa uvedených kritérií nebolo vhodné pre Katolícke noviny? Alebo sú iné dôvody? Aké? Keď sa na cirkevnej pôde o týchto problémoch vecne a kriticky nediskutuje, nevzdeláva, nemotivuje, môžeme sa diviť ako to na "kresťanskom" Slovensku vyzerá?

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo