Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
06. marec 2018

Sú predčasné parlamentné voľby liek na naše neduhy ?

Súčasná situácia vyvoláva mnoho otázok. Pokúsme sa nad niektorými z nich zamyslieť.

Súčasné otrasy politickej scény vyvolané vraždou novinára a jeho partnerky vyprodukovali niektoré návrhy riešení, nad ktorými by bolo potrebné sa zamyslieť, či naozaj budú viesť k pozitívnej zmene. Jedny volajú po odstúpení ministra vnútra, policajného prezidenta a generálneho prokurátora, druhý za odstúpenie celej vlády a za vytvorenie úradníckej vlády a ďalší za vypísanie nových parlamentných volieb.

V prvom rade k čomu smerujú tieto návrhy ?  Majú pomôcť vyšetriť vraždu a potrestať vinníkov, alebo ide o požiadavku na zmenu v spravovaní štátu ?

Z toho, čo sme boli svedkami z výpovedí zúčastnených, riešenie tohto kriminálneho činu je pod takým drobnohľadom, že vedúci predstavitelia ministerstva vnútra, polície a prokuratúry nemôžu priebeh vyšetrovania negatívne ovplyvniť. Každý kto takúto riadiacu funkciu vykonával, vie čo zmena vyvolá. Príchod nových funkcionárov, ktorým by chvíľu trvalo kým by sa vo funkcii aklimatizovali, by neprinieslo nič pozitívneho.  Konkrétnu prácu robia výkonní pracovníci, o ktorých kvalite nemajú pochybnosti ani novinári. Ináč by sa už o tom písalo. Politickú zodpovednosť je možné voči uvedeným funkcionárom riešiť aj neskoršie.

Tí čo požadujú odstúpenie celej vlády, zrejme očakávajú, že tá, ktorá by ju nahradila, by mala byť lepšia. Je to však v súčasnej situácii možné ?

Aby sme si mohli na to odpovedať je potrebné vidieť ako sa v súčasnom systéme tvoria vlády. Predseda víťaznej strany je spravidla predsedom vlády bez ohľadu na vzdelanie a prax a ten si vyberie nominantov na posty ministrov zo svojej strany a ďalších mu navrhnú koaličné strany. Aké sú kritéria ich výberu ? Je to ich vzdelanie, riadiaca prax v odbore, morálna výbava ? Pýta sa dezignovaný predseda vlády odbornej verejnosti na ich kvalitu a autoritu pri riadení príslušného odvetvia ? Ako je možné, že niekto bez príslušného vzdelania a praxe v odbore zrazu riadi celé odvetvie ? Takže nerobme si ilúzie, ak sa nevytvoria systémové predpoklady pre zmenu kvality, tak aj ďalšie vlády budú na tom podobne ako doterajšie.

Publikované návrhy boli aj na vytvorenie úradníckej vlády s tým, že by to mala byť úloha pre prezidenta republiky. Prezidentský úrad však okrem prezidenta pozostáva z ľudí, ktorých nik nevolil. Čiže z hľadiska demokracie je to ešte horšie, ako v prvom prípade. Napríklad v čase kedy v ČR bol predsedom úradníckej vlády dovtedajší guvernér národnej banky Tošovský sa predalo z jej rezerv do zahraničia 60 tom zlata, čo mnohí českí ekonómovia považujú za zradu národných záujmoch. Aké záruky by sme mali u nás, že podobná úradnícka vláda by hájila slovenské národnoštátne záujmy ?

Najradikálnejším návrhom je, tak ako to navrhuje prezident republiky, usporiadať v čase komunálnych volieb, aj mimoriadne parlamentné voľby.

Súčasné parlamentné voľby však majú niekoľko zásadných diskriminačných charakteristík, ktoré sú prekážkou kvalitatívnej zmeny, ktorá by sa od nich očakávala. 

Po prvé, ak vo voľbách je jedna celoštátna kandidátka, tak je to súťaž predsedov politických strán a nie kandidátov na poslancov. Ak sa pozrieme čo to spôsobilo, tak vidíme, že sa stratila osobná zodpovednosť poslancov voličom a tí sú podriadení len vedeniam svojich strán. Preto aj klesá volebná účasť a do samospráv sú volení namiesto straníkov nezávislí kandidáti. Do parlamentu nie sú volení nezávislí kandidáti iba preto, lebo to súčasný zákon neumožňuje.

Po druhé volebná súťaž je v podstate súťažou reklamných agentúr. Nezvíťazí ten kto je lepší, ale ten kto si vie zaplatiť lepšiu reklamu. Na dôvažok je táto súťaž v podstate neregulárna a protiústavná, lebo je porušený princíp rovnakého prístupu k zvoleniu. Časť politických strán totiž dostáva od štátu z daní všetkých občanov obrovský finančný príspevok a tým strany, ktoré ho nedostanú v podstate nemajú šancu na úspech. Čiže občania, ktorí chcú zmenu za takýchto podmienok vlastne financujú strany, ktoré sú proti zmene, lebo im súčasný systém vyhovuje.

Inzercia

Po tretie v súčasnom systéme sú zvolení poslanci parlamentu pri neplnení svojho volebného programu neodvolateľní. Dokonca počas volebného obdobia môžu v parlamente meniť politické strany, prípadne z nich vystupovať a vytvárať nové strany, alebo sa stať nezávislými. A to všetko bez straty mandátu. Z toho zrejme vyplýva, že programy strán sú iba divadlo. Ich vymožiteľnosť v priebehu volebného obdobia nie je možná.

Parlamentné voľby takto organizované nie sú teda ani o výbere kvalitných poslancov a ani o schválení programu, ktorý by boli povinné zvolené strany  zrealizovať pre zabezpečenie potrieb nášho štátu a jeho obyvateľstva.

Aké je z toho východisko.

Súčasné parlamentné strany vo veľkej miere stratili dôveru občanov. Ako sa hovorí oni si sami svoj korupčný a protekcionársky rybník dobrovoľne nevypustia. Občania budú musieť na nich zatlačiť a keď neustúpia tak vo voľbách voliť strany, ktoré sa zaviažu k systémovým zmenám, ktoré odstránia prekážky zabezpečenia kvality od výberu poslancov až po zábezpeku plnenia volebných programov schválených voličmi.

Prvou previerkou zodpovedného prístupu k voľbám môžu byť blížiace sa komunálne voľby. Tam môžu politické strany ukázať, ktoré z nich sú schopný vsadiť na kvalitu. Uvidíme ako obstoja v súťaži s nestraníkmi.

Pre parlamentné voľby je treba zmeniť volebný systém vytvorením 150-tich jednomandátových volebných obvodov. Jeden poslanec by takto mal svojich cca 30 tisíc voličov, ktorým by skladal účty zo svojho konania. Tým by sa vytvoril systém osobnej zodpovednosti za plnenie programu. Strana, ktorá to príjme to môže urobiť aj bez zmeny zákona. Jednoducho svoju volebnú kandidátku vytvorí tak, aby rešpektovala princíp 150 volebných obvodov a svojich poslancov zaviaže k tomu, že v prípade neplnenia programu sa sami vzdajú svojho mandátu.

Programové ciele by takáto strana mala garantovať uznávanými odborníkmi schopnými ich realizovať. Tí nemusia byť členmi strany, ale musia byť stotožnení s predkladaným programom. Voliči by mali podporovať strany, ktoré sa zaviažu takto postupovať pri obsadzovaní všetkých odborných funkcií v štáte.

Vo volebnej súťaži by mali mať zúčastnené politické strany transparentné volebné účty. Použitie štátnych príspevkov na volebnú kampaň by malo byť zakázané. V reklamnej volebnej súťaži by mali byť vytvorené rovnaké podmienky pre všetky zúčastnené strany. Znamená to zákaz reklamy v komerčných médiách a vytvorenie rovnakých podmienok vo verejnoprávnych médiách. V prípade, že by komerčné médiá poskytli priestor pre volebnú kampaň, museli by to robiť bezplatne ako službu štátu za poskytnutie licencie a rovnako pre všetky strany zúčastnené vo voľbách.

Na podporu zásadných zmien by sa mali zjednotiť všetky občianske združenia a iniciatívy, ktorým záleží na budúcnosti Slovenska. Parlamentné politické strany, ktoré o nich môžu rozhodnúť zmenou príslušných zákonov, to sami dobrovoľne neurobia.

Odporúčame

Blog
Kauza Pietruchová: „Skutok sa nestal“

Kauza Pietruchová: „Skutok sa nestal“

V októbri sme upozornili na podozrenie zo závažného porušenia zákona zo strany vysokej štátnej úradníčky a prominentnej feministky Oľgy Pietruchovej. Po tom, ako sa následne udiali záhadné zmeny v živnostenskom registri, sme v tejto veci podali aj trestné oznámenie. Orgány činné v trestnom konaní však nezostali nič dlžné svojej povesti. Vyšetrovateľ ho odmietol s odôvodnením, že skutok údajne nie je trestný činom a stotožnila sa s ním aj prokuratúra. Stačil im na to jeden rozhovor s vedúcou odboru živnostenského podnikania.

Blog
Zastavme ich, bratia!

Zastavme ich, bratia!

Boh koná veľké veci. Dáva požehnanie, ktoré je určené pre celé spoločenstvo národa. Slovensko ho dostalo neúrekom. Niekedy však prichádza od neho moment, ktorý vyzýva konať. V prvom rade pokánie. Aj v udalostiach posledných dní vidíme výzvu Boha.