Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
01. február 2018

REAKCIA: Ako vnímať postoj čínskeho kadinála Zena?

Poviete si, čo by som len ja mohol vedieť o Cirkvi v Číne. Iste, nič prevratné, ak by som osobne v Číne nebol. Ak by som nestretol kardinála Jozefa Zena osobne.
REAKCIA: Ako vnímať postoj čínskeho kadinála Zena?

Tento článok vzniká ako reakcia na tento článok. Nepáči sa mi následné zatracovanie pápeža Františka, no rovnako ani kardinála Zena.

"Daj mi duše!"

Včera na sviatok dona Bosca spomenul kazateľ, že don Bosco mal aj konflikty s biskupom. Tejto téme sa kazateľ nevenoval, len ju načrtol. Upriamil pozornosť na "ducha", "dušu" dona Bosca. Na konci svätej omše "zaklincoval" tento postoj jeden zo saleziánskych spolupracovníkov, ktorý povedal: "Na sviatok dona Bosca mi niekto ukradol auto... Vtedy som Bohu vravel: Zobral si až tak vážne to, čomu chcem žiť?! DAJ MI DUŠE, OSTATNÉ SI VEZMI!"

Prečo načrtávam tento príklad pri kardinálovi Zenovi a Číne? Možno je prirodzené, že aj salezián Zen ako syn svätého dona Bosca je otvorený aj pre kritický dialóg, nebráni sa mu. Podstatnejšie však je, že tak predstavitelia vo Vatikáne, ako aj kardinál Zen vo svojom srdci nosia túžbu: "Daj mi duše, ostatné si vezmi!" Ako to však vyzerá v praxi, môže byť rozličné.

Kardinál Zen na Slovensku

Ako vnímam kardinála Zena? Skromný, pokorný. Kráčali sme spolu od saleziánov na Ústav pamäti národa, kde kardinála Zena prijal vtedajší predseda Správnej rady ÚPN Ondrej Krajňák. Dlho spoločne diskutovali. Následne som premýšľal, kde ho pozvať na obed. Nakoľko som vedel, že má ešte dlhú cestu po strednej Európe, tak sme išli do ázijskej reštaurácie na Trhovisku. Skromne sa usadil, diskutoval. Pochvaľoval si jedlo, ktoré mu pripravili. Neskôr mal rozhovor pre postoj.sk a ešte ďalšie stretnutia.

Pamätám si, ako nám rozprával o rokovaniach s Vatikánom. Vnímal pozitívne situáciu v čase, keď bol na čele Kongregácie pre evanjelizáciu národov otec kardinál Jozef Tomko: "Ten vždy vedel, čo sa deje v Číne a zaujal jasné stanovisko. Prečo? Zavolal si stále všetkých na stretnutie, kde sme mu podali informácie o situácii u nás. Dnes sa to nedeje.." hovoril. Nepáčil sa mu prístup terajšej vatikánskej diplomacie. Hľadanie kompromisov.

Nie len v Číne

"Cirkev tu vo Francúzsku nepodporuje pochody za život," napísala mi kamarátka z Francúzska. Píše mi, že je z toho sklamaná. Dodáva: "Komunizmus a socializmus v medzi a povojnovom období neskutočne ovplyvnil chod a zmýšľanie aj v najvyšších radoch cirkvi tu vo Francúzsku." Následne mi poslala link na reportáž o dianí vo Francúzsku.

Vieme, že u nás je situácia iná. Vieme, že Pochod za život podporil aj Svätý Otec František. Teda postoj kompromisov je  oveľa pálčivejšou témou v niektorých "miestnych cirkvách" ako na pôde Vatikánu. Myslím si, že pápež František žije v duchu evanjelia. Vnímam jeho prvé slová v Ríme, i slová o tom, čo najviac ovplyvnilo jeho pontifikát. Rovnako vo mne rezonujú jeho príhovory v ženskej väznici v Čile a pod. Nemyslím si, že pápež František je pápežom kompromisov a už vôbec nie kompromisov "za každú cenu". Patrím k tým, ktorí sa zaň modlia a aj ľudsky mu fandia.

Vatikán a "komunistický režim"

K čomu prirovnať situáciu v Číne? Pred rokmi sme boli v podobnej situácii aj my na Slovensku. Bolo obdobie, keď tajný biskup Korec mal zakázané tajne svätiť kňazov. Vatikán hľadal kompromis s vládnou mocou. A iste, podzemnú cirkev to veľmi zabolelo... O pár rokov nato sa všetko zmenilo a dokonca pápež Ján Pavol II prikázal biskupom, ktorí ešte boli v ČSSR, aby odmietli akýkoľvek kompromis s komunistami. "Komunizmu nie je dobrá myšlienka, ktorá sa len zle zrealizovala, je to zlá myšlienka" - takéto stanovisko nemajú len historici, filozofi, ale ešte jasnejšie o tom písali pápeži.

Dnes sa zdá, že "politika" Vatikánu je podobná ako u nás pred rokmi. Hľadanie kompromisov. Keď som bol v Číne, tak som vnímal, aký je ten kompromis. Napr. v Pekingu dve sväté omše. Jedna o 6.30 a druhá o 7.00. Dve krátke, rýchle sväté omše v kostole sv. Jozefa v čínskom hlavnom meste. Aký je tam priestor na dialóg, a čo i len na zotrvanie v chráme?! Žiaden. Čo by sa malo zmeniť? Máme byť vďační aj za tak málo v tejto krajine? Spomeňme si, čo ako prvé urobila vláda Číny po abdikácii Benedikta XVI. Napísali: "Dúfame, že ďalší pápež sa nebude miešať do vnútorných záležitosti Číny.."

Špekulácia nad konaním Vatikánu...

Inzercia

Bohužiaľ, keď som bol v Číne, nemal som možnosť ísť medzi tých, ktorí tajne slávia sväté omše. Žijú v rôznych kútoch Číny. Nedozvedel som sa nič o nezvestných biskupoch a pod. Vatikán zrejme má informácie, pozná situáciu. Ja môžem len špekulovať: Vatikán otcovsky hľadí na "prenasledovaných" a hľadá ako dobrý stratég možnosti, ako vymeniť za "unesených" kompromis, ktorý by ho nestál "stratu tváre", ktorý by nebol o základnom imperatíve: "Daj mi duše..."

Ako uvažuje kardinál Zen? Vníma komunizmus inak. Tak ako sme ho tu vnímali my. V duchu slov: "So zlom sa nevyjednáva!" Počas homílie prednesenej na Slovensku povedal: "Kto by šiel vyjednávať s Herodesom! Myslíme si, že by Herodes ustúpil a nezabil deti v Betleheme?" Ani traja mudrci nešli vyjednávať so zlým Herodesom, so Zlom. So Zlom sa jednoducho nevyjednáva!

A tu je "kameň úrazu". Vatikán zrejme nevidí v predstaviteľoch komunistického režimu Zlého. Buď premýšľa strategicky ako pomôcť podzemnej cirkvi, alebo kompromisne, aby sa cirkev mohla nadýchnuť a byť blízko človeku aj vo verejnom priestore. Vieme dobre, že Čína je špecifická tým, že tam kompromis robí každý a Čína sa takto cíti silná a nebojácna. Robia ho Nemci, Američania, Rusi, všetci. Prečo? Lebo posvätili ekonomické záujmy nad ľudské práva a jasnú snahu o ich dodržiavanie. Že sa to raz vypomstí, je zrejmé.

A čo Vatikán? Diplomacia velí rokovať rovnako ako iní. Naviac, keď v predstaviteľoch režimu nevidia Diabla, ale "Gorbačova", s ktorým sa to dá... Tak je tu vyhliadka na zmenu, ktorá pomôže všetkým. Ak však platia slová kardinála Zena, že komunistická vláda vytvára nové tvrdšie predpisy, "...ktoré obmedzujú slobodu náboženského vyznania a teraz presadila nariadenia, ktoré až doteraz boli prakticky len na papieri (od 1. februára 2018 nebude účasť na omši v podzemnej Cirkvi už tolerovaná)," tak to nie sú (z môjho pohľadu) rokovania s Gorabčovom, ale so Stalinom.

Modliť sa je veľa!

Modliť sa o schopnosť rozlišovať a denne v modlitbe sprevádzať čínsky ľud na ich ceste k Bohu - to je výzva pre každého kresťana. Nakoniec, už samotný Silvester Krčméry sa vo väzení modlil za obrátenie Ruska a hneď sa mu pred očami objavoval aj čínsky národ. Čína to je budúcnosť... Nuž modlime sa za našich bratov a sestry v Číne. Za ich štátnych predstaviteľov. A aj za tých, ktorí sa modlia, slúžia, rokujú s Čínou.

Výzva pápeža Benedikta XVI. z roku 2012 je jasná: "Pozývam predovšetkým všetkých čínskych katolíkov k pokračovaniu a k zintenzívneniu svojich modlitieb, predovšetkým k Márii, mocnej Panne. No aj pre všetkých katolíkov sveta by modlitba za Cirkev v Číne mala byť priam povinnosťou: títo veriaci majú právo na naše modlitby, potrebujú naše modlitby.

Zo Skutkov apoštolov vieme, že keď bol Peter vo väzení, všetci sa neustále modlili a dosiahli, že ho anjel vyslobodil. Aj my robme to isté: intenzívne sa modlime všetci spolu za túto Cirkev s dôverou, že práve vďaka modlitbe môžeme pre ňu vykonať niečo skutočné. Čínski katolíci – ako sa mnohokrát vyjadrili – chcú jednotu s univerzálnou Cirkvou, s Najvyšším pastierom a Petrovým nástupcom. Modlitbou môžeme dosiahnuť, že Cirkev v Číne zostane jednou, svätou a katolíckou, vernou a stálou v učení a cirkevnej disciplíne. Ona si zaslúži všetku našu náklonnosť. Panna Mária, Pomocnica kresťanov, naša Pani zo Sheshanu, oroduj za nás!“

Ako sa modliť? Obetami, srdcom a možno.. aj po čínsky.  Modliť sa, to je veľa. Modliť sa, to je veľa...

František Neupauer

 

 

Odporúčame

Blog
Komunisti ho odsúdili na doživotie. Dnes má páter Akvinas 103 rokov

Komunisti ho odsúdili na doživotie. Dnes má páter Akvinas 103 rokov (výber z blogov)

Najstarší bývalý politický väzeň na Slovensku (a možno aj vo svete), najstarší slovenský rehoľník, otec slovenských dominikánov, „apoštol Bratislavy“, spolužiak Gustáva Husáka, príbuzný Oľgy Feldekovej, spovedník blahoslavených biskupov Gojdiča aj Hopku, priateľ kardinála Dominika Duku. To je len niekoľko „mien“ toho istého človeka: páter Akvinas Juraj Gabura OP.

Blog
Je liberálna demokracia garantom slobody?

Je liberálna demokracia garantom slobody?

Otázka, ktorá v súčasnosti hýbe svetom a mal by si ju položiť každý z nás. Sloboda (libertas) zvádza k mylnej predstave, že „vláda ľudu“ zaručuje slobodu. Nad tým, ako ľahko mienkotvorná diktatúra môže zohrať deštruktívnu rolu, sa zamýšľa poľský filozof a antikomunista Ryszard Legutko. Narodil sa v roku 1949 v Krakove. Je anglistom a univerzitným profesorom, ktorý sa špecializuje na Platona a politickú filozofiu. Je autorom knihy „Démon demokracie – totalitné prúdy v liberálnej spoločnosti“. Legutko sám zažil na vlastnej koži komunizmus proti ktorému bojoval v podzemnej cirkvi. Porovnáva liberálnu demokraciu vo svojej krajine a Európe a zisťuje, že obidva systémy preukazujú stále viac spoločné črty. Tak ako v marxizme tak aj v západnej demokracii narastá vládnuca ideológia umožňujúca pod rúškom tolerancie pripúšťať čo najmenej odchýlok. Legutko analyzuje históriu, utópiu, politiku, ideológiu a náboženstvo ako hlavné faktory vývoja.

Blog
Uzdravenie pre službu

Uzdravenie pre službu

Evanjeliový úryvok najbližšej nedele (Mk 1,29-39) je plynulým pokračovaním textu z minulej nedele. Je to Ježišovo pozvanie k službe, ktorá nehľadá vlastný prospech, ale dobro blížneho, pričom je potrebné čerpať silu v každodennej modlitbe.