Masívna explózia náloží bola jednoznačnou príčinou smrti prezidenta Kaczyńského

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
 Masívna explózia náloží bola jednoznačnou príčinou smrti prezidenta Kaczyńského

Titulný obrázok symbolicky znázorňuje, ako "precízne" pracovali ruskí "kriminalisti" a "forénzni laboranti" - oceľové tyče, kotúčové píly na kov, bagre a pod....

10. apríla 2010 došlo pri ruskom meste Smolensk k neslýchanej tragédii v novodobých európskych dejinách. Pri havárii poľského vojenského lietadla TU 154M zahynulo 96 osôb, medzi nimi prezident Lech Kaczyński s manželkou, posledný poľský prezident v exile Ryszard Kaczorowski, podpredsedovia sejmu a senátu, skupina poslancov, velitelia všetkých druhov ozbrojených síl, pracovníci kancelárie prezidenta, náboženskí predstavitelia a iné významné osobnosti spoločenského a politického života. Nikto z cestujúcich ani z posádky neprežil. 

V Poľsku sa od toho dňa vedie ostrá polemika o príčinách havárie. Pôvodná poľská vyšetrovacia komisia ("Millerova komisia", Jerzy Miller, býv. min. vnútra) ako aj civilná a vojenská prokuratúra sa ešte počas vláy D. Tuska a Ewy Kopacz v podstate zhodli s výsledkami vyšetrovania ruskej strany (komisia MAK) a ako príčinu uvádzali chyby posádky a chyby ruských letových dispečerov.

Medzičasom došlo k vzniku veľkého počtu hypotéz a viac či menej odborných analýz či dokumentárnych filmov. Poľská strana spustila aj vyšetrovanie nezávislé od uvedených oficiálnych inštitúcií a po zmene vlády v r. 2015 sa práve táto komisia stala oficiálnou poľskou vyšetrovacou komisiou ("pre opätovné vyšetrenie príčin havárie"). Dôvodom paralelného skúmania dôvodov havárie boli stovky nezrovnalostí v oficiálnych materiáloch ako aj napr. škandál, ktorý prepukol po zverejnení nahrávok zo zasadnutia Millerovej komisie, ktoré svedčili o hrubej manipulácii výsledkov vyšetrovania a ich "prispôsobovaní" ruským expertízam.

Zatiaľ posledným významným krokom k ukončeniu vyšetrovania bolo verejné vyhlásenie britského experta na letecké havárie Franka Taylora, ktorý sa vyjadril, že bez akýchkoľvek pochybností môže jednoznačne potvrdiť, že existovalo niekoľko zdrojov explózií v ľavom krídle - v slotoch krídla ako aj v tele krídla a v trupe lietadla. Okrem iného túto skutočnosť potvrdzuje aj odtrhnutie sa dverí lietadla a spôsob ich zaborenia sa do pôdy. Vo vysielaní Televízie republika to uviedol člen komisie americký profesor Binienda. Okrem iného Frank Taylor povedal, že zlomená breza, náraz do ktorej mal byť príčinou odlomenia krídla podľa ruského vyšetrovania, nemala žiaden vplyv na poškodenie krídla. (pozn. autora: je známych mnoho prípadov núdzového pristátia podobných i oveľa menších strojov v lese, výsledkom je "skosenie" stoviek stromov bez odlomenia krídla, rozpadnutie lietadla na niekoľko veľkých častí - v Smolensku ide o tisíce drobných úlomkov - a často mnoho preživších pasažierov)

Prof. Binienda uviedol, že Frank Taylor má obrovské skúsenosti zo skúmania leteckých katastrof vrátane takých, ktoré boli dôsledkom teroristických útokov s použitím výbušnín. Po dôkladnom preštudovaní záverov komisií ruskej - MAK i poľskej - Millerovej, po posúdení metód použitých pri trojrozmernej rekonštrukcii krídla na základe tisícok fotografií (ruská strana naďalej odmieta vydať vrak), sa Frank Taylor rozhodol bez nejmenších pochybností zverejniť svoje zistenia. Povedal, že v tomto prípade ide o absolútne evidentný fakt, že došlo k "masívnej explózii v mnohých miestach, nielen v strede krídla, ale aj v slotoch a "nose" krídla a v trupe lietadla." Povedal, že dvere, ktoré výbuch vytrhol, keby hoci len zostali ležať voľne na zemi, boli by dôkazom explózie, pretože ich vytrhnutiu smerom von by pri bežnej havárii zabránil bezpečnostný mechanizmus. Skutočnosť, že dvere sa zaborili do hĺbky 1 m, umožnila úplne presne stanoviť čas explózie. K rovnakým výsledkom došli okrem F. Taylora ďalšie laboratóriá vo Veľkej Británii, USA a vo Francúzsku. Komisia má k dispozícii štyri od seba nezávislé expertízy.

Prof. Binienda uviedol, že teraz niet žiadnych pochybností o tom, že išlo o atentát a spôsob umiestnenia výbušnín svedčí aj o tom, že nemohli byť inštalované v Poľsku, pretože do slotov bolo možné výbušninu uložiť jedine po demontáži krídla. (Lietadlo sa vrátilo z generálnej opravy v ruskej Samare necelé 4 mesiace pred haváriou.)  „Lietadlo explodovalo, lebo niekto nastražil bombu a spôsobil explóziu tej bomby. To je najzreteľnejšia interpretácia toho, čo pán Taylor povedal", uviedol.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo