Ako (ne)robiť novoročné predsavzatia

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Ako (ne)robiť novoročné predsavzatia

Je tu Nový rok 2018. Veľa z nás si robí novoročné predsavzatia. E. Morin na základe rôznych štúdií odhadla, že 88 až 92 percent ľudí svoje novoročné predsavzatia nedodrží. Ak tak robíme, je dobré to spraviť dôkladne; čísla totiž hrajú proti nám.

Na čo je teda dobré pamätať?
 
Na 3 veci: Dôkladná selekcia. Upriamená pozornosť. Jasné priority.
 
Predsavzatie musí byť: Realistické. Konkrétne. Dosiahnuteľné.
 
Pamätajme tiež na to, že mozog človeka je plastický – nové neurónové spojenia sa vytvárajú a spevňujú každou novou zručnosťou, ktorú sa naučíme a ktorú praktizujeme. Mozog sa doslova fyzicky mení tým, ako sa učíme – ale nie z večera do rána.
 
Majstrovstvo sa dosahuje vytrvalým a poctivým tréningom, silou vôle a osobným, úprimným zanietením. A. Ericsson vo svojej štúdií vyslovil myšlienku, že na dosiahnutie majstrovského levelu v čomkoľvek treba 10.000 hodín praxe. Nejde síce len o čas, ten samotný majstrovstvo nezaistí. Ide aj o spôsob, akým trénujeme. Začnite však odpočítavať z tých 10.000 hodín hneď.
 
Viaceré štúdie potvrdzujú, že je dôležité si zadávať ciele v oblastiach, ktoré Vám nie sú apriori proti srsti. Ak nenávidíte dvíhanie činiek, je skutočne nepravdepodobné, že sa prinútite chodievať posilňovať každý víkend, resp. že Vám to dlho vydrží.
 
Ideme ďalej. Sila vôle ako aj schopnosť sa efektívne rozhodovať a upriamovať pozornosť na niečo konkrétne sú u každého z nás limitované. Náš mozog sa prosto cez deň unaví, žiadna veľká veda. Čím viac toho robíme, čím viac sa rozhodujeme (o čomkoľvek), tým skôr vyčerpáme energiu.
 
/BTW, preto si Mark Zuckerberg každé ráno oblieka rovnaké tričko – jednoducho šetrí energiu, schopnosť sa sústrediť a efektívne sa rozhodovať v oveľa dôležitejších veciach, ako je výber oblečenia./
 
Rovnaké pravidlá platia aj pri určovaní si novoročných predsavzatí.
 
Ak sa, napríklad, rozhodnete bojovať proti svojej láske k čokoláde, odriekaním si jednoducho upriamujete veľkú porciu Vašej pozornosti na to si nedať (ďalší) čokoládový koláčik. Možno to je to, čo chcete. Ale je dobré na to pamätať.
 
Sústredenie sa, mentálnu energiu a silu vôle si možno predstaviť ako studňu naplnenú vodou, do ktorej je síce každý deň načerpaná nová voda, ale stále je jej len obmedzené množstvo. Na čo vodu zo studne spotrebujeme, je len a len na nás. Jednoduché. Overené. Podstatné. Po boji s čokoládovou tortičkou ostane na iné veci (pointa je v tom, že v skutočnosti možno dôležitejšie) menej sily, odhodlania a disciplíny.
 
Na čo zameriame svoju pozornosť je teda dôležité. Selektujme. Voľme si jasné priority.
 
Zbavme sa nepotrebného balastu, a konkretizujme ciele. „Viac šetriť“ je oveľa menej efektívne ako „Za január ušetriť na týchto 3 položkách 100 EUR“.
 
Človeku tiež pomáha, keď niečo vidí. Napíšte si Vaše ciele na papier. Pomáha to biologicky nastaviť myseľ na dosahovanie oných cieľov.
 
Najlepšie je sa nastaviť tak, že ciele na nasledujúci rok vnímame len ako súčasť väčšieho procesu – celoživotného učenia a zlepšovania sa.
 
Ešte k póze a pózovaniu. Tá totiž vyčerpáva rovnako, ak nie viac, než boj s čokoládovým koláčikom. Energia a pozornosť je upriamená a míňaná na to, aby sme dobre vyzerali pred druhými. Zamerajte sa na to, kým v skutočnosti ste, nie na to, ako chcete pôsobiť či vyzerať v spoločnosti. Keď investujete energiu do toho stávať sa a byť lepším, nebude treba sa hrať na lepšieho. Lepším skutočne budete. Autenticky.
 
Nakoniec len jeden konkrétny cieľ, ktorý by som odporúčal každému. Buďte v roku 2018 milší k druhým. Ja to skúsim.
 
 
 

/// odporúčam prečítať:
 
https://hbr.org/2016/12/stop-setting-goals-you-dont-actually-care-about
 
http://www.businessinsider.com/expert-rule-10000-hours-not-true-2017-8
 
https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201712/5-alternatives-traditional-new-years-resolutions
 
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/putting-lifelong-learning-on-the-ceo-agenda
 
https://hbr.org/2017/04/what-separates-goals-we-achieve-from-goals-we-dont
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo