Všemocný „Systém“

Všemocný „Systém“

Stalo sa vám už niekedy, že ste od úradníka požadovali jednoduchú a podľa vás logickú vec, ale neuspeli ste, pretože Systém to nedovolí? Alebo ste dostali telefonát z neznámeho čísla, kde vám agent ponúkal nejaký úžasný produkt? A na otázku, odkiaľ majú vaše telefónne číslo, ste dostali odpoveď: „Vygeneroval ho Systém.“

Dnes je Systém všemocný a vševedúci (preto ho, ak dovolíte, ironicky budem písať s veľkým „S“). Samozrejme, mám na mysli ten počítačový Systém, ktorý je dnes dobrou a univerzálnou výhovorkou v najrozličnejších situáciách.

Vrátim sa teraz pár rokov dozadu k svojím učiteľským začiatkom. Hodiny informatiky na strednej škole som začínala u prvákov definíciou samotnej informatiky: „Informatika je veda o zbere, spracovaní, prenose a uchovávaní informácií.“ Potom nasledovalo: „Pri tom všetkom nám pomáhajú počítače.“ No a pokračovali sme vo výuke venujúc sa už len tým počítačom, aplikáciám a programovaniu.

Asi som vtedy mala viac zdôrazniť slovko „POMÁHAJÚ“ a vysvetliť všetkým tým budúcim programátorom, manažérom či úradníkom, čo znamená slovo „pomoc“. I dnes je veľkou výzvou pre všetkých súčasných vývojárov, analytikov, agentov, riaditeľov a mnohých iných zamyslieť sa nad tým, čo znamená pomoc počítača. Či počítač slúži človeku alebo človek slúži počítaču.

Sťaby správny pedagóg (aj keď už len bývalý) to budem ilustrovať na konkrétnom príklade. Ako zákazník – odberateľ elektrickej energie platím každý mesiac zálohu dodávateľskej spoločnosti prostredníctvom inkasa z môjho bankového účtu. Je to jednoduché, nemusím sa o nič starať – len aby bolo dosť peňazí na účte :-).

Jedného dňa sa moja banka – ako to už banky občas zvyknú robiť – rozhodla opäť zvýšiť poplatky za vedenie účtov, čo ma ako dlhoročnú a vernú klientku trochu zamrzelo, lebo toto už fakt bolo dosť. Ale zase ma to až tak nerozhádzalo, pretože mám účet aj v inej banke a tá si za to skoro nič nepýta. Nuž previedla som všetko do inej banky a starý účet zrušila. To, že si pri zrušení účtu banka zinkasovala poplatky za všetko možné i nemožné, tu písať nebudem, pretože téma môjho blogu je iná – ale utvrdilo ma to v správnosti rozhodnutia.

Zostalo ešte previesť inkaso na účet v inej banke. Presnejšie povedané, poslať mandát na inkaso nemenovanej elektrárenskej spoločnosti, aby vedela, že si má platby sťahovať už z iného účtu. Okrem dôležitých údajov, ako je meno a číslo zákazníka, číslo účtu a pod. je na danom tlačive ešte jeden – najdôležitejší údaj – a to je číslo mandátu.

Nuž, zavolala som na zákaznícku linku, ako to mám vyplniť – dostala som presné inštrukcie, vyplnila som a poslala na zadanú adresu doporučene. Po nejakom čase prišla odpoveď – mandát na inkaso nemôžu akceptovať, je tam nesprávne číslo mandátu (?!?!). Ako je to možné? Všetko som spravila tak, ako mi bolo povedané...

Skúsim to skrátiť: číslo mandátu nemôže byť XY02, ako mi povedala agentka na zákazníckej linke, ale musí byť XY01, lebo tak to vygeneroval Systém. Za chybu sa mi ospravedlnili, musela som poslať nový mandát so správnym číslom. Medzitým uplynul nejaký čas a bolo treba platiť ďalšiu mesačnú platbu. Zo starého účtu sa inkaso nezrealizovalo (keďže už bol zrušený) a na nový účet ešte nebol mandát. Prosila som, nech mi pošlú aspoň základné fakturačné údaje, aby som to mohla zaplatiť prevodom – nijako som to však tej druhej strane nevedela vysvetliť (či už po telefóne alebo mailom). Vždy mi tvrdili, že faktúra v Systéme ešte nie je po dátume splatnosti a že bude uhradená inkasom.

Tak sa zo mňa stal neplatič. Ja – starý poctivec, ktorý vždy všetko platil načas, som musela zaplatiť ešte aj penále za omeškanie platby. Bolo to pár centov a tak som nad tým mávla rukou a rezignovala.

Teraz to tak možno nevyzerá, ale verte, že som sa domáhala ústretovejšieho riešenia voči mne ako zákazníkovi. Pýtala som sa, prečo sa číslo XY01 v Systéme nedá zmeniť na XY02. Systém je predsa program, ktorý vyvinuli ľudia, prevádzkujú ho ľudia, obsluhujú ho ľudia a hlavne – slúži ľuďom. Nech mi nikto netvrdí, že Systém je nedotknuteľné božstvo a že sa to nedá. A ak už je to naozaj taký veľký technický problém, existujú aj iné spôsoby, ako vyjsť v ústrety zákazníkovi a kompenzovať mu problémy zavinené zástupcom danej spoločnosti. Napríklad miesto vyrubenia penále poskytnúť zľavu na faktúru.

Inak, ja mám celkom kladný vzťah k počítačom. Len si to, prosím, neinterpretujte tak, že celé hodiny presedím za počítačom, sledujem všetky novinky a inštalujem všetky možné i nemožné aplikácie. Že sa so známymi stretávam len cez monitor počítača, nakupujem len cez internet a neuznávam papierové knihy či časopisy. Tak to teda vôbec nie. Skôr naopak – čo možno v prípade vyštudovaného IT-čkára, ako som ja, vyznieva trochu čudne :-).

Pamätám si časy, keď sa osobné počítače pomaly dostávali do domácností, do úradov a na rôzne pracoviská a tešila som sa, aké skvelé zajtrajšky nás čakajú. Ako nám počítače budú pomáhať, že budeme môcť menej pracovať, lebo počítače prevezmú časť práce za nás, že nebudeme musieť behať po úradoch, keď budeme potrebovať niečo vybaviť, že nebudeme musieť tráviť hodiny u lekára v čakárni, že budeme mať viac času pre rodinu... Asi som bola dosť naivná.

Niekedy mám pociť, že je tomu presne naopak, akokeby nám počítače život komplikovali. Ale – môžu za to naozaj počítače? Môže za to Systém? Možno by len stačilo, keby slečna na druhej strane zákazníckej linky pri svojej úvodnej vete „Dobrý deň, ako vám môžem pomôct?“  to s tou POMOCOU myslela naozaj vážne.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo