Hodnota krásy v umení

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Hodnota krásy v umení

​Krása odjakživa inšpiruje a priťahuje; človek sa jej výzvou k tajomstvu nechá slobodne a rád očariť. Ak sa hodnota krásy vloží do služieb evanjelizácie a vyzdvihne pravú Krásu, ktorou je Boh sám, odleskom Ducha otvorí vnútru človeka zmysel pre večnosť, čím splní svoj účel.

Vhodným i keď stále nedokonalým spôsobom poukázania na Boha ako prapôvodcu krásy (porov. Múd 13,3), je umenie. Duša človeka inklinujúca k obdivu jeho tajuplného bohatstva, vie oceniť nádheru umeleckých diel, ktoré v službách novej evanjelizácie majú jedinečnú schopnosť: zaujať pohľad, dotknúť sa ducha a v mysli vyvolať otázky o Bohu a celkovej existencii. ...týmto nezabudnuteľným rezonujúcim dotykom dokáže príjemne a nevtieravo preniknúť cez zmysly až k podstate človečenstva. Jej nežné planutie pomaličky a postupne otvára srdce človeka, čím ho tak svojsky pôvabne privádza k stále hlbším tajomstvám Pravdy.

Žiačka Viktora E. Frankla - Elisabeth Lucas, potvrdzuje túto pravdu vo svojej logoterapii. Podľa nej svedomie, láska a umenie sú dvere k "nevedomému Bohu" a intuícia, imaginácia a inšpirácia sú cesty, ktoré pomáhajú prekročiť cez tieto dvere (E. L., Kľúč k zmysluplnému životu, s. 298.).

Už za cisára Konštantína bolo umenie uprednostňovanou cestou hlásania viery.

Cisár Konštantín dal postaviť mnohé impozantné baziliky s úžasnými umeleckými skvostami, ktoré privádzali ľudí k návšteve týchto svätýň a teda i tajuplne k Bohu. Tí, plní bázne a uchvátenia krásou umeleckých diel, sa na vlastné oči presvedčili, že mystérium umenia ich vovádza do hlbšej dimenzie tajuplnej návštevy a príťažlivého kontaktu s jej Prapôvodcom.

Umelecké dielo pomáha vnímať hlbší zmysel existencie v spojení s historickým Ježišom - kerygmatickým Kristom.

Otcovia biskupi na záver Druhého vatikánskeho koncilu vyslovili pozdrav a výzvu umelcom, keď povedali, že svet v ktorom žijeme, potrebuje krásu, aby neprepadol zúfalstvu. Ján Pavol II. k tomu pridáva rovnako cennú myšlienku, že krása, rovnako ako pravda, vkladá do srdca človeka radosť a je drahocenným plodom, ktorý odoláva vplyvu času, spája generácie a umožňuje im vstupovať do vzájomnej komunikácie.

Priam mystická nádhera sálajúca z výtvorov umelcov, ktoré zdobia nielen slovenské chrámy, je jasným dôkazom toho, že Katolícka cirkev sa vždy uchádzala o vznešenú službu umenia a sama vychovávala a dodnes vychováva mnohých svätých umelcov. Hodnotu krásy zahrnula i do Kódexu kánonického práva. V kánonoch 1186 - 1190 nariaďuje spôsob kultu, posvätných obrazov a relikvií; a v kánonoch 1205 - 1239, v rámci ktorých sú zahrnuté kostoly, kaplnky, svätyne a oltáre, pojednáva o posvätných miestach. Teda je evidentné, že vždy bola a stále je veľkou priateľkou, podporovateľkou a ochrankyňou výtvarného umenia.

Pôvab krásy má veľký vplyv na výchovu

Všetkým, čo sa vášnivo oddávajú hľadaniu nových „epifánií“ krásy, aby z nej, prostredníctvom umeleckej tvorby, urobili dar pre svet, pápež Ján Pavol II. dňa 4. apríla 1999 napísal list. O tvorbe v umení hovorí ako o dialógu, v ktorom sa človek, odovzdanou iskrou Božej nadzemskej múdrosti, prejavuje viac než v čomkoľvek inom ako obraz Boží. Krása je akoby výrazom dobra, ako aj dobro je predpokladom krásy; lebo moc dobra sa ukryla do prirodzenosti krásy. Umením jej výchovy je rast osoby a rozvoj spoločenstva.

Foto: Piaristický kostol sv. Františka Xaverského v Trenčíne.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo