Má štát zakázať Kotlebovu ĽSNS a Cirkev trestať kňazov ktorí ju podporujú?

Generálny prokurátor navrhol Najvyššiemu súdu zrušiť Kotlebovu ĽSNS. Hovorca Konferencie biskupov Slovenska na kritiku médií, že Cirkev toleruje kňazov podporujúcich túto stranu dobre odpovedal, že Cirkev nemôže diktovať politické presvedčenie komukoľvek, vrátane vlastných členov. O pár dní týchto kňazov predsa potrestali. Takto však hrozbu extrémizmu na Slovensku neodstránime.

Omyl prokuratúry

Podľa prokuratúry „Vyhodnotenie rozsiahlych zadovážených podkladov ukázalo, že politická strana Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko ako extrémistická politická strana s fašistickými tendenciami svojím programom a činnosťou porušuje Ústavu Slovenskej republiky, zákony a medzinárodné zmluvy. Podľa názoru prokuratúry, cieľom tejto politickej strany je odstránenie súčasného demokratického systému v Slovenskej republike."

Označenie Kotlebovej strany "extrémisti" je podobne zavádzajúco nepresné ako "fašisti". Podstatné je, že oživujú ideolóogiu, ktorá v mene nacionalistického socializmu ospravedlňovala násilie, a oslavujú štát, ktorý v jej mene porušoval základné ľudské práva.

Hitlerov režim, ktorého zločiny niektorí Kotlebovci popierajú, a ktorého symboliku propagujú nebol fašistický, ale nacionálno-socialistický. Slovenský štát, ktorý nekriticky obdivujú Kotlebovci, aj s nimi spriaznení kňazi a historici, sa hlásil k ideológii nacionálneho socializmu. Jej argumentami odôvodňoval aj Dr. Tiso protižidovské zákony, na základe ktorých konala aj Kotlebovcami obdivovaná Hlinkova Garda. ( https://blog.postoj.sk/13501/slovensky-stat-nebol-klerofasisticky-ale-narodno-socialisticky ) Ak použijeme slovo "fašizmus" v rozšírenom zmysle ako synonymum pre totalitnú diktatúru hrubo porušujúcu základné ľudské práva, tak bola "fašistická" aj komunistická diktatúra, ktorej protagonisti za Mečiara formovali aj podobu našej prokuratúry. A hlavným ohrozením demokracie na Slovensku nie je Kotleba, ale iné problémy, ktoré prokuratúra nerieši.

Exkomunisti a neonacisti

Stalin bol rovnaký zločinec ako Hitler. Komunizmus likvidoval demokraciu, slobodu a milióny nevinných rovnako ako nacizmus. Tvrdenie že za komunistického socializmu sme sa mali dobre je rovnako demagogické ako tvrdenie že tu bolo dobre za Slovenského štátu. Komunistická ŠtB bola početnejšia a brutálnejšia než tajná polícia SŠ. Popieranie zločinov komunizmu je rovnako nepravdivé a škodlivé ako popieranie Holokaustu.

Slovenskú vládu vedie exkomunista. Bývalí komunisti sú vo vedúcich funkciách v mnohých štátnych úradoch a inštitúciách. Na súdoch bývalí eštebáci vyhrávajú spory proti svojim obetiam, aj keď proti nim svedčia nimi podpísané dokumenty. Komunistom sme dovolili rozkradnúť a sprivatizovať miliardové majetky. Ex-eštebák dostáva najlukratívnejšie štátne zákazky, aj keď okráda svojich drobných dodávateľov. Keď sme toto dovolili, tak je zákaz strany za slovný obdiv nacizmu prejavom nedemokratickej nerovnosti. Bolo by zaujímavé, keby sa HSĽS po prípadnom zákaze s takýmito argumentami obrátila na Ústavný súd.

Ak platí demokratická rovnosť občanov, tak si po úradnom zrušení HSĽS môžu jej členovia rovnako ako bývalí komunisti založiť novú stranu, vyhrať voľby, utvoriť vládu a získať biznis najväčších štátnych zákaziek. Ich nevýhodou je iba to, že nestihli preniknúť do štruktúr štátu tak ako komunisti. K úspechu im pomôže to, že ich viacerí budú považovať za obete systému, s ktorým sú mnohí oprávnene nespokojní.

Justícia pomáha extrémizmu

Hlavným motívom väčšiny voličov Koltebovej ĽSNS nie je obdiv k Tisovi, jeho štátu či Hitlerovi, ale nespokojnosť s fungovaním nášho štátu, a protest proti súčasnej politike a nespravodlivému a skorumpovanému systému. K hlavným príčinám patrí popri politike hrubých čiar za minulosťou aj naša justícia, ktorá je najmenej zreformovanou oblasťou štátu, a patrí k najhorším v Európe.

Našej demokracii, o ktorú má Generálny prokurátor zrazu také obavy, škodí omnoho viac a dlhšie než Kotleba obrovská korupcia a biedna vymožiteľnosť práva. Keby prokuratúra posunula pred súd čo len polovicu z takýchto káuz, ktoré za 15 rokov pomohla ututlať, a súdy by zobrali na zodpovednosť ich politických a podnikateľských činiteľov, Kotleba by mal o polovicu menej voličov a zostal by aj bez zákazu na okraji politickej scény.

Bude horšie

V tomto však máme nové signály že sa nič nezlepší, a preto bude ochota voličov počúvať extrémistov rásť. Nielen tým, že pokračuje ututlávanie ďalších korupčných káuz.

23.5.2017 volilo 1195 slovenských sudcov nových členov Súdnej rady. Uspelo všetkých 8 kandidátov Združenia sudcov Slovenska, ktorí patria k pro-Harabínovskej časti, a ani jeden kandidát navrhnutý združením sudcov „Za otvorenú justíciu". Právnik VIA IURIS vyjadril prekvapenie, že neboli zvolení zástupcovia rôznych názorových prúdov: „Veríme totiž, že rozmanitosť názorov prispieva k lepšiemu fungovaniu Súdnej rady a súdnictva. Slovenskí sudcovia vyslali signál, ktorý treba dôkladne analyzovať a zamyslieť sa nad ním."

Podstata je v odpovedi na otázku, ktorú položil v 60-tych rokoch Jevgenij Jevtušenko: „Vyniesli ste Stalina z mauzólea. Ako ale vyniesť Stalina z dedičov po Stalinovi?" Voľba súdnej rady ukázala, že naša justícia je zvnútra nereformovateľná. Vláda Ficovho Smeru a ním ovládaný parlament to nespraví. Dokazuje to aj ich návrh na zmenu Ústavu pamäti národa na politickou väčšinou ovládanú formálnu a nefunkčnú inštitúciu. Situáciu dokresľuje návrh generálneho prokurátora Čižnára zrušiť imunitu poslancov na výroky prednesené v parlamente. (denníkN, 30.5.2017)

Cirkev je škodca alebo obeť?

Väčšina médií, vrátane niektorých teológov však tieto skutočnosti neberie do úvahy, a ako jedného z hlavných vinníkov Kotlebovej popularity uvádza kresťanstvo a Cirkev. Fakty však svedčia o inom.

Podľa prieskumu agentúry Focus z marca 2017 je medzi voličmi ĽSNS najmenej hlboko veriacich kresťanov zo všetkých strán, a ĽSNS patrí k stranám s najväčším podielom ateistov a "nenábožensky založených" voličov. ( https://www.postoj.sk/23295/ako-padla-velka-teoria-o-kotlebovych-volicoch ) To dokazuje tri dôležité skutočnosti: 1. nacionálny socializmus, podobne ako komunizmus, pre mnohých plní psychologicky a sociálne funkciu ateistického náboženstva. 2. Cirkev má na voličov M. Kotlebu len malý vplyv, 3. spájanie Kotlebovej ĽSNS s kresťanstvom a Cirkvou je omyl a škodí hlavne Cirkvi.

To dobre formuloval I. Gazda v článku „Kotleba ako obušok na cirkev", kde objasnil niektoré mediálne nepravdy, aj chyby nedostatočnej komunikácie zo strany cirkvi. (postoj, 30.5. 2017) Použitie Kotlebu ako "obušku na cirkev" však nie je novinkou z r. 2015-17. Je to pokračovanie používania Tisa a jeho "klérofašistického" štátu ako „obušku na Cirkev", ktoré niektorí predvídali už cez vojnu, po vojne robili komunisti, a po Novembri 1989 prevzali ďalší. Aj pri tom spolupôsobia mediálne nepravdy, zavádzajúce polopravdy, zlá komunikácia cirkevných predstaviteľov, a aktivity uctievačov štátu a J. Tisa.

Čo má korene v kresťanskej teológii

„Dnešný antisemitizmus má korene v kresťanskej teológii" (Sme 19.5. 2017 ) Tvrdia to M. Havran, M. Kocúr, a O. Prostredník v článku k 75. výročiu pastierskych listov katolíckych ( 21.3. 1942) a evanjelických ( 20.5.1942) biskupov o riešení židovskej otázky. To platí len pri veľmi voľnom chápaní pojmu „teológia“.

Je fakt, že antisemitizmus podporovali aj niektorí kresťanskí teológovia, a argumenty J. Tisa i vtedajších Katolíckych Novín, o tom že Židia doplácajú na ukrižovanie Krista, sa objavovali už pred stáročiami. Iné protižidovské argumenty predstaviteľov Slovenského štátu sú však propagandou nacionálneho socializmu, ktorý pápež v duchu kresťanskej teológie odsúdil.

Základom kresťanskej teológie je už 2000 rokov učenie, že všetci ľudia sú si pred Bohom rovní, Ježiš Kristus sa nechal dobrovoľne ukrižovať za hriechy všetkých ľudí, každý nesie osobnú zodpovednosť za svoje skutky, a k hlavným úlohám štátu a vlády patrí presadzovanie spravodlivosti. Ostatné je ovplyvnené aj dobovým kultúrnym prostredím a názormi jednotlivcov.

Podľa kresťanskej teológie konal aj biskup P. Gojdič, ktorý ideológiu nacionálneho socializmu a protižidovskú politiku kritizoval už v r. 1939, a ktorého zabili komunisti. V nej má korene aj pastiersky list katolíckych biskupov z 8.3.1943, ktorý odmieta postihovanie Židov na základe kolektívnej viny a rasových zákonov ako neprijateľné z hľadiska prirodzeného zákona i katolíckej náuky: „Vedomí svojej zodpovednosti pred Bohom a svojej povinnosti chrániť prirodzené a zjavené normy Božie, musíme pozdvihnúť svoj rozhodný a varovný hlas proti opatreniam, ktorými sa masove, bez náležitého zistenia viny každého jednotlivca, postihujú naši spoluveriaci a iní naši spoluobčania na ich osobnej, rodinnej a majetkovej slobode.“

Táto kresťanská teológia ovplyvnila aj základy modernej demokracie a Deklaráciu ľudských práv, ktorú prijala OSN v r. 1948.

Tresty a prevencia

Hovorca KBS už vo februári 2016 reagoval na kritiku podpory Kotlebu niektorými kňazmi, že „KBS nemá kompetenciu diktovať jednotlivým katolíckym kňazom alebo veriacim ich politické názory." Trochu inými slovami to zopakoval v máji 2017. To je pravda. Cirkev však má demokratické právo a "prorockú" povinnosť učiť veriacich hodnotiť a konať aj v politike podľa kresťanských zásad, a brániť tomu, aby niekto v jej mene hlásal niečo, čo je v rozpore s jej učením. To platí rovnako pre podporu strán propagujúcich násilie či proticirkevnú ideológiu, ako pri téme ochrany života či manželstva.

Štátny sekretár Svätej stolice kardinál D. Tardini cez vojnu o Tisovi: „Je to veľké nešťastie, že prezidentom Slovenska je kňaz. Každý chápe, že Svätá stolica nemôže zastaviť Hitlera. Ale kto pochopí, že nevie udržať na uzde kňaza?“

Potom však Cirkev kňazov ktorí verejne podporovali Kotlebu potrestala. Diecézneho kňaza preradili z pastorácie, rehoľnému prikázali stiahnuť videá podporujúce ĽSNS. Aj I. Gazda dobre napísal, že k tomu malo prísť skôr než to začali riešiť médiá. O. Prostredník zas tvrdí, že trest bol príliš slabý. (Sme, 30.5.2017 ) Vadí mu že „Všetci traja potrestaní zostávajú kňazmi. ... A to je problém." Nevie že v zmysle katolíckej teológie je kňazská vysviacka nezrušiteľná a platí do smrti? Menia sa len úrady a funkcie. Politické postoje týchto kňazov označuje za teologické, a ani len nespomína hlavné príčiny problematickej podpory ĽSNS od niektorých cirkevníkov.

Vrchol ľadovca

Väčšina komentárov označuje za fašistov Kotlebu, jeho stranu i voličov, aj každého, kto sa pozitívne vyjadrí o Tisovi a Slovenskom štáte. To je povrchné, ideologické a kontraproduktívne.

Jeden z najlepších článkov k téme - „Klérofašizmus alebo keď sa rúbe les...“ napísal Miloslav Szabó z historického ústavu SAV ( DenníkN, 29.5.2017 https://dennikn.sk/778752/klerofasizmus-alebo-ked-sa-rube-les ) Opisuje vývoj kresťanského antisemitizmu, i nie jednoduché vzťahy kresťanov s Mussoliniho fašistickým a Hitlerovým nacistickým režimom. Ukazuje, že postoj kresťanských cirkví k fašizmu a zvlášť k nacizmu nebol ústretový „ako sa nám to snažili vsugerovať ideológovia komunistického režimu.“ Pripomína že nacistická ideológia bola protikresťanská a ich režim prenasledoval kňazov.

Napriek tomu, a kritike nacizmu pápežom, Tisov režim podporovali aj viacerí kňazi. „Dokonca aj prominentný teológ a hlásateľ kresťanského humanizmu Ladislav Hanus si v prvých rokoch slovenského štátu nacizmus idealizoval. … ako prirodzenú reakciu na kapitalizmus, boľševizmus a údajný nacionálny šovinizmus liberálnej demokracie.“ (Szabó) „Stará Európa sa už rúca, čakáme teda lepšiu a spravodlivejšiu Európu. Podľa Führerových slov má sa uskutočniť organický poriadok, má sa budovať na prirodzenom zákone, má byť v službe božieho poriadku. Týmto slovám, za ktorými stojí Adolf Hitler, načim nám veriť.“ (Hanus, november 1941) Szabó sa pýta: „Hanus je len povestnou špičkou ľadovca. Bol aj on klérofašistom?“ (po vojne už Hitlera nechválil, a rovnako aj slušní ľudia uverili komunistickým heslám o sociálnej spravodlivosti)

Keď poznáme jasne kritický postoj a činnosť biskupa Gojdiča, alebo ľudí okolo T. Kolakoviča, vidíme že už vtedy bola Slovenská cirkev v tomto rozdelená.

Poznal som aj iných kňazov, ktorí hrdinsky prežili komunistické väzenie, a J. Tisa si vážili. Za totality sme však nemali dosť informácií, a riešili sme praktické problémy a aktivity „podzemnej“ cirkvi. Táto téma bola v pozadí a nespýtali sme sa ako po desaťročiach hodnotia Tisove protižidovské aktivity a opakovanú verejnú podporu Hitlera. Ako mohol kňaz, ktorý pozná biblické „miluj blížneho ako seba samého“ podpísať zákony, ktoré tisícom nevinných zobrali slobodu, majetok, domov a rodiny? Nebolo to víťazstvo politickej ideológie nad kresťanskou teológiou? To by bola téma na skutočne obohacujúci a oslobodzujúci seminár či diskusiu.

Základy a šírka Kotlebovej podpory

I. Gazda dobre napísal, že uvedení traja kňazi nepredstavujú ani pol percenta slovenských kňazov, a aj preto obviňovanie Cirkvi z podpory extrémizmu nesedí. Ani títo však nie sú osamelí bojovníci aktívni od r. 2015, ale vrchol ľadovca, ktorý pôsobí už mnoho rokov.

Ideologické základy dávajú Kotlebovcom všetci, ktorí nekriticky oslavujú vojnový Slovenský štát a uctievajú J. Tisa ako nášho najlepšieho a bezchybného prezidenta. To robí od pádu diktatúry až po dnes väčšina Slovákov, čo sa vrátili z emigrácie, duchovných i historikov. Aj niektorí "domáci" biskupi, a laickí aktivisti. Pomáha im Matica Slovenská aj "Magnificat Slovakia" A. Seleckého a jeho manipulačné video.

Ukážková je stránka alianciazanedelu.sk. Tam sa miešajú náboženské texty s útokmi proti KDH a prezidentovi Kiskovi, propaganda Kotlebovej ĽSNS s oslavou J. Tisa. Exposlankyňa za Mečiarovo HZDS Zelenayová tam písala že snaha zrušiť Mečiarove amnestie má pod vplyvom čechoslovakistov a USA zničiť Slovensko, podobne JUDr. Harabín. F. Vnuk, ktorý v r. 1992 napísal, že Beneš bol väčším nepriateľom Slovenska ako Stalin, tam kritizoval kardinála Vlka za stretnutie arcibiskupa Bezáka s pápežom Františkom. Na mojom článku https://blog.postoj.sk/23477/seminar-o-tisovi-a-kauza-bezak-co-viac-skodi-cirkvi-a-slovensku odsudzuje, že som spomenul súvislosti arcibiskupa Bezáka a názor T. Kolakoviča na Slovenský štát. Spochybňuje tam prieskum o religióznosti voličov ĽSNS, ktorý cituje aj I. Gazda.

Nenávisť v mene Slovenska šírili Mečiarove mítingy, babky demokratky aj Slotove výzvy „do tankoch na Budapešť“. Okrem biskupa Baláža takmer nikto z cirkevníkov neoponoval. Keď ho začala šikanovať Mečiarova a Lexova SIS, kto z hierarchie sa ho zastal? Aj na to nadväzuje Kotleba.

Chýba jasné vyjadrenie

Jasné kritické vyjadrenia pápežov, Svätej stolice i biskupov k nacizmu, Tisovi a židovskej politike Slovenského štátu zamlčiavajú ľavicové a liberálne médiá, lebo vyvracajú ich propagandu o cirkvi spriaznenej s fašizmom, a "proslovenskí" historici a duchovní lebo vyvracajú ich mýtus o skvelom Tsovi a jeho kresťanskom štáte. Výsledkom je mediálny úspech stotožňovania Cirkvi s klérofašizmom.

Arcibiskup Zvolenský a málo iných cirkevných predstaviteľov sa za 20 rokov sotva 5 krát dobre vyjadrili k tejto téme. Proti týmto vyjadreniam, ktoré takmer nikým nepoznané odpočívajú na stránke KBS, sústavne pôsobia vyššie uvedené webstránky a názory aktívne šírené uctievačmi J. Tisa a Koltebovým fanklubom. Títo aj v r. 2017 šírili agitáciu proti zrušeniu Mečiarových amnestií a protikorupčnému pochodu spolu s propagáciou Kotlebu a jeho oslavnej spomienky na J. Tisa. Prílohou bol list z 15.5.1996 podporujúci oslavy „kňaza Jozefa Tisu, ktorý bol verným synom nášho národa, vynikajúcim štátnikom...." podpis - Mons. Peter Dubovský, generálny sekretár KBS.

Cirkev "upratala" troch kňazov - Koltebovcov, ale usporiadala seminár, ktorý nekriticky chváli Tisa, ktorý je idolom týchto kňazov i členov Kotlebovej ĽSNS, ktorí sa na seminári hojne zúčastnili. A na bohosloveckej fakulte naďalej učia takto chápať a hodnotiť naše dejiny.

Zatiaľ čo podľa Jána Pavla II. aj v cirkvi „vedomie minulých previnení má byť veľmi silným motívom pokánia a očisťovanie súčasnej generácie“, v slovenskej Cirkvi tvrdo prevažuje spochybňovanie, ututlávanie a ospravedlňovanie všetkých chýb J. Tisa a Slovenského štátu. Túto nekritizovateľnosť v postojoch nacionalistov zdedil Mečiar a jeho partia „zakladateľov slovenskej štátnosti". Pokračovaním tohto morálneho relativizmu je aj podpora Kotlebovej ĽSNS. Benedikt XVI. napísal, a aj v nemeckom parlamente jasne povedal, že nacionálny socializmus (a rovnako komunizmus) bol zločinecký režim, ktorý prekrútil právny systém tak, že namiesto spravodlivosti organizoval bezprávie.

Pokiaľ zostanú takto jasné vyjadrenia v slovenskej cirkvi iba zriedkavým tichým "hlasom na púšti", bude mať spoluzodpovednosť za nacionalistický extrémizmus, a bude trpieť obvineniami z "klérofašizmu".

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo