Pakistan: tri mesiace väzenia za jedenie a pitie na verejnosti počas ramadánu

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Pakistan: tri mesiace väzenia za jedenie a pitie na verejnosti počas ramadánu

Vzhľadom k tomu, že  začína moslimský svätý mesiac ramadán, náboženské menšiny vo  väčšinovo moslimských krajinách, ako je Pakistan musia dávať väčší pozor na jedlo a pitie na verejnosti. Môže sa im stať, že budú vystavení fyzickému násiliu a v niektorých krajinách ich čaká vysoká pokuta a väzenie.

Zákon "Úcta k ramadánu" (Ehtram-e-Ramazan) bol predstavený v Pakistane v roku 1981 vojenským diktátorom General Zia-ul-Haq; Od tej doby sa počas pôstu (ktorý beží od úsvitu do západu slnka) žiadne jedlo ani nápoj počas dňa verejne nemôže predávať.

Začiatkom tohto mesiaca, Senát stáleho výboru pre náboženské záležitosti schválil zmenu v  tomto zákone, ktorý teraz umožňuje trojmesačné väzenie za jedenie alebo fajčenie na verejnosti. Reštaurácii má byť uložená pokuta zhruba 250 $ za poskytnutie jedla počas pôstnych hodín ( 4-19 hodina ). Trest pre hotely, ktoré toto porušia sa zvýšil z približne 5 $ na $ 250. Otvoreným kinám počas pôstnych hodín hrozia pokuty až do 5.000 $.

Toto postihuje najmä nemoslimských Pakistancov, ktorí nenasledujú islamskú tradíciu ramadánu.

Bakhtawar Bhutto, sestra predsedu opozičnej Pakistanskej ľudovej strany to nazývala v svojom tweete "absurdným". Niečo, nie je v súlade s islamom.

Na základe tohto zákona boli dvaja kresťanskí bratia zatknutí  v auguste 2009, a minulý rok pakistanský osemdesiatnik - hinduista Gokal Das v odľahlej časti provincie Sindh bol bitý do krvi policajtom na verejnosti. Fotografie toho obiehali na sociálnych médiách. On uvádza, že je diabetik a že začal jesť ryžu na verejnosti krátko pred ukončením pôstu.

Pakistanské ceny potravín stúpajú obvykle so začiatkom ramadánu. Ľudia majú vtedy tendenciu byť viac letargickí na pracovisku,  prestanú počúvať hudbu. Jeden autor, Komal Ali, uvádza, že moderátorky v televízii majú viac "islamský" vzhľad a nepozývajú mužov na ich show, ktorí sú na-mehram (muži, ktorí nie sú v príbuzenskom vzťahu s nimi podľa islamského práva). On píše:

"Zistil som, že tento zákon je nesmierne pokrytecký a zaujatý - a to nielen na sociálnej úrovni, ale aj na náboženskej úrovni ... Môj vodič, ktorý je kresťanom, mi nedávno povedal, že nemal obed, pretože všetky reštaurácie boli zatvorené."

Doprava sa stáva krátko pred prerušením pôstu preťažená, ale cesty sú potom rýchlo vyprázdnené, pretože ľudia musia ísť domov k svojim rodinám. Práce v nemocniciach, či policajných staniciach sa zvyčajne zastavia.

Anglikánsky biskup Peter Humphrey z Pešávaru, tvrdí, že menšiny sa stali opatrnejšími  počas ramadánu.

"V Pešávare oznámili, že akékoľvek porušenie zákona bude mať za následok odňatie slobody, čo je znepokojujúce," hovorí.

Shams Shamaun, ľudsko-právny aktivista z Hyderabadu v južnom Pakistane, tvrdí, že zákon diskriminuje náboženské menšiny. Hovorí, že by mal byť štát viac citlivejší voči nim počas ramadánu, aby sa necítili bez pomoci.

V Pandžábe, pakistanskej najľudnatejšej provincii - kde žije väčšina kresťanov - Gujrat okresný policajný dôstojník Sohail Zafar chatty, moslim, napísal na Facebooku: "kresťania sa postia štyridsať dní. Čo tak rešpektovať aj ich pocity? "

Preklad z World watch monitor

Foto:wikimedia

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo