Blog 16. február 2017

Zvrátená diskusia o poplatkoch za termín u lekára

Benedikt Trnovec
Benedikt Trnovec
Do kategórie nadštandardu by mali spadať záležitosti ako lepšie vybavenie izby, nadštandardné jedlo, prednostné termíny plánovaných zákrokov, ale nie to, čo navrhuje ministerstvo.
Do kategórie nadštandardu by mali spadať záležitosti ako lepšie vybavenie izby, nadštandardné jedlo, prednostné termíny plánovaných zákrokov, ale nie to, čo navrhuje ministerstvo.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Benedikt Trnovec

Zvrátená diskusia o poplatkoch za termín u lekára

Začnem osobne. V minulom roku porodili moje tri švagriné tri zdravé deti. Potiaľ všetko v poriadku. Všetky tri žijú v Bratislave, moji dvaja noví synovci sú však narodení v Trenčíne a neterka v Starej Ľubovni.

Náhoda? Nie, všetky sa celkom plánovane rozhodli, že porodia svoje deti v nemocnici, ktorá viacej spĺňa ich predstavy. Prípady známych, ktorí sa pololegálne rozhodli rodiť doma, radšej vynechám. Pri porovnaní skúseností so stážami na Slovensku, Nemecku a v Keni som nemal pocit, že by medicínska pôrodná starostlivosť napríklad v Bratislave zaostávala za okolitým svetom, a preto som sa ich snažil od tohto kroku odhovoriť.

Ach, to čakanie

Predstava, že obyvatelia hlavného mesta krajiny, ktorá sa svojho času titulovala sloganom európsky tiger, si nevedia vybrať z ponuky minimálne piatich pôrodníc a riskujú pôrod na diaľnici z Bratislavy, mi prišla celkom absurdná.

Hlbšie som pochopil situáciu a zároveň aj stratil ďalšie argumenty až pri ilustrácii organizácie (rutinných!) predpôrodných vyšetrení v bratislavskom Ružinove. Pre úplnosť treba dodať, že v tom čase bola vyradená z činnosti pôrodnica v nemocnici Sv. Cyrila a Metoda na Antolskej.

Manžel tehotnej D. spomína: „Prišli sme už o 6:17 a od panej na vrátnici sme o 6.30 dostali číslo 8 v poradovníku na lekársku prehliadku. Už tu sa vytvoril prvý rad. Potom D. utekala na druhý koniec budovy k dverám, kde čochvíľa mala vyjsť sestrička a už zoskupeným „tehuľkám“ mala priniesť knihu, do ktorej sa majú zapísať do poradovníka na CTG vyšetrenie – to prebieha nezávisle od lekárskej prehliadky. Sestrička (čas 6.38) položila knihu na stolík do iného kúta miestnosti a tak úplne zmenila poradie. Ak sa niektorá z dám chcela dopracovať k svojmu nároku, musela sa fyzicky predrať medzi ostatné. Všetky očakávajúce mamičky sa totiž vrhli na knihu viac-menej nehľadiac na poradie, v akom pôvodne vstúpili do čakárne. D. sa to, našťastie, akosi podarilo, a tak vyfasovala znovu číslo 8, totožné s poradím na lekársku prehliadku. Potom sme čakali a čakali. Chodba bola plná mamičiek, o 7.28 ich bolo 30-35. Tento deň sme vyviazli dobre, s číslom osem sme boli hotoví už po deviatej. Predošlé vyšetrenia sme prišli na siedmu a odišli sme vždy až okolo pol dvanástej. Pre mňa je veľmi alarmujúca skutočnosť, že v električkách, obchodoch, úradoch a celkovo v spoločnosti sa kladie dôraz na zaobchádzanie s tehotnými ženami, no v nemocnici, kde by tomu mali rozumieť najlepšie, to akosi nefičí. Nechajú tam viac ako 30 tehotných veľrýb 3, 4, alebo 5 hodín naraz fučať na jednej chodbe. Sestrička im tam raz vypne, potom zas zapne ventilátor, pretože jednej sa točí hlava, inej je teplo, ďalšej zas zima a iná nedýcha.“

Riešenie dlhých čakacích dôb u lekára z pohľadu reformných vlád mali riešiť zavedené poplatky. Počas druhej vlády Roberta Fica ich zasa vehementne zrušili. Všetci sme si predsa rovní; poplatky v zdravotníctve, ktoré je, samozrejme, zadarmo, sú neetické, a preto budeme radšej všetci čakať spolu.

Vec sa teda nepohla nijakým spôsobom dopredu a kultúra návštev u lekára je stále mizerná. Zdá sa, že tí, ktorí o tom doteraz rozhodovali, nemajú s čakaním u lekára žiadne skúsenosti.

Za samozrejmosti sa nemá platiť

Príplatkové služby v zdravotníctve majú svoje opodstatnenie, dokonca môžu pri správnom nastavení pomôcť aj tomuto inak veľmi nákladnému systému ekonomicky prežiť. Táto téma by však mala byť riešená komplexne cez jasnú definíciu toho, čo je štandard pre všetkých hradený zákonnou poisťovnou a čo sa má definovať ako nadštandard hradený formou príplatkov, respektíve pripoistením za nadštandardné služby.

Do kategórie nadštandardu by mali spadať záležitosti ako lepšie vybavenie izby, ubytovaný rodinný prislušník (nie rodič v prípade detských hospitalizácií, tam by to malo byť samozrejmé), nadštandardné jedlo, prednostné termíny plánovaných (nie urgentných) vyšetrení a zákrokov, výber konkrétneho operatéra, pôrodníka a tak ďalej. Doplňte si ďalej prípadne donášku novín do nemocničnej izby alebo lepší výber televíznych kanálov na plazme pri vašom lôžku; zoznam sa dá dopracovať a rozširovať.

V prípade komplexného nastavenia systému by mohli mať zdravotnícke zariadenia, alebo dokonca konkrétni zdravotníci, finančný prospech z toho, že liečia nadštandardne poistených pacientov. Vytváral by sa tak priestor pre motiváciu a adresnejšie ohodnotenie.

Ale späť k poplatkom za termíny. Doterajšie medializované výstupy rokovaní medzi ministerstvom zdravotníctva a lekármi riešia v podstate len otázku mechanizmu spoplatnenia presne terminovaných návštev lekára, pričom na samotnom spoplatnení sa zrejme obe strany zhodujú. Tým však nedávajú nádej, že sa celkovo zlepší charakter lekárskych vyšetrení, ktoré sú dnes veľakrát pre obe strany veľmi nepríjemné.

Ak sa chce Slovensko hlásiť k vyspelým krajinám, musí byť možnosť objednať sa k lekárovi špecialistovi na konkrétny termín a presnú hodinu úplnou samozrejmosťou.

Samozrejmosťou pre všetkých pacientov bez akéhokoľvek poplatku. Ak toto má byť definované ako nadštandard, tak sa kultúra slovenského zdravotníctva nepohne dopredu.

V predstave o lepšom zdravotníctve by predsa možnosť nestráviť pol dňa v plnej čakárni pri plánovaných vyšetreniach nemala byť definovaná ako príplatková služba. Okrem zvýšenia komfortu pacientov to zvýši aj pracovnú atmosféru lekárov a sestier.

Vedia, koľko pacientov a na kedy majú objednaných, môžu lepšie plánovať prestávky a nemusia tajne zadnými dverami utekať na obed. Isteže, aj pri objednaných pacientoch môže prísť k nepredvídanému časovému sklzu.

Ale výnimky by tu mali potvrdzovať pravidlo, že výkony a vyšetrenia sa dajú časovo odhadnúť a naplánovať. Argument prípadných komplikácií a časového sklzu v priebehu pracovného dňa nemôže byt dôvodom na kompletnú rezignáciu plánovania. V súčasnosti predsa už aj tak veľa lekárov a drvivá väčšina zubárov objednáva na konkrétny čas aj bez poplatku. V krajine, kde žijem teraz, si to nikto inak ani nevie predstaviť.
 

 

FOTO TASR – Dano Veselský

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0

Najčítanejšie

Deň Týždeň

Najčítanejšie

Deň Týždeň
Diskusia 0