Ani ja nechcem mať postihnuté dieťa!

Ani ja nechcem mať postihnuté dieťa!

Ako predchádzať Downovmu syndrómu a ďalším poruchám dieťatka. Umelý potrat nie je prevencia, lebo už dieťa máte.

Už mám za sebou dve tehotenstvá nad 35 rokov, od kedy gynekológ začína pripomínať, že riziko Downovho syndrómu u dieťaťa sa zvyšuje a tak sú aj vyhodnocované krvné testy, na základe ktorých môže byť žena posielaná na ďalšie vyšetrenia ako napr. amniocentézu. Doteraz som to odmietala a budem aj naďalej, keď znova otehotniem. Uvedomujem si však, že každé moje ďalšie tehotenstvo môže znamenať riziko väčšieho či menšieho postihnutia u dieťaťa. Toto riziko sa však dá v mnohom eliminovať stravou.

 

Výživa matky má veľký vplyv na to, či sa u dieťaťa vyvinie alebo nie abnormalita počas tehotenstva, čo je hlavný faktorom úmrtia detí do jedného roka. Existuje veľa postihnutí, ale dnes aj vedomostí, ktoré sú spôsobené nedostatkom ktorého vitamínu. Najznámejší je azda vitamín B9, teda kyselina listová, ktorej deficit spôsobuje nervové defekty, ako spina bifida, anencefália, alebo iné poruchy mozgu a miechy, ktoré sa vyvíjajú už v prvom trimestri, vrátane Downovho syndrómu. Keďže syntetický vitamín negarantuje absorbciu, najlepšie je konzumovať ho v zelenine, ktorá má zelené listy (kel, špenát, listy z brokolice, kalerábu, cvikly), fazuľa a hrášok, ale aj v ovocí ako pomaranče. Ak kupujete výživové doplnky, tak treba hľadať takú kyselinu listovú, ktorá obsahuje metafolate alebo metafolin.

 

Ďalší veľmi potrebný vitamín je B12, ktorý je tiež prevenciou poškodení nervového systému. Dobrým zdrojom sú výrobky zo surového mlieka (v prípade syrov len z "mlieka", nie pasterizovaného), vajíčok, mäsa. Ženy, ktoré ho majú problém absorbovať, môžu mať napriek dobrej strave poruchy tráviaceho traktu, napr. spôsobené výskytom helikobaktera v minulosti, môžu si vždy vitamín doplniť injekčne. Nebezpečný nedostatok majú práve vegánky, pričom to môže byť aj príčinou spontánnych potratov.

 

Srdcovým poruchám sa dá predchádzať dostatočným prijímaním riboflavínu (vit. B2) a niacínu (vit. B3) a odolávaniu stravy s trans-tukmi, ktoré sú nebezpečné pre srdce každého. Nie nízkotučná strava, ale naopak plnotučné mliečne výrobky, vypekanie iba v tukoch z exotických olejov ( kokosový, palmový), ktoré majú vysokú teplotu premeny na trans-tuky alebo najlepšie v masti, namiesto margarínov (roztierateľných “masiel”) používať len maslo alebo olivový olej. Ďalšie zdroje sú ryby (najlepšie najmenšie), bio-pečeň, oriešky a zelenina so zelenými listami.

 

Dôležité je prijímanie nasýtených tukov, ktoré doteraz boli démonizované a namiesto nich nesprávne odporúčané celozrné potraviny ako zdravé. Práve tieto zdravé tuky telo spaľuje najčistejšie. Ak strava matky obsahuje málo bielkovín a zinku, jej dieťa môže trpieť tzv. Gastroschiziózou – stena bruška dieťatka ma trhlinu alebo dokonca črievko vybieha. Obsah brušnej dutiny môže až vybiehať do dýchacieho traktu. U žien, ktoré jedia veľa zeleniny počas celého roka pred tehotenstvom oproti tým, ktoré konzumujú veľa sacharidov, výskyt poškodení dieťaťa pri narodení je podstatne nižší.

 

Základnou potravou mozgu sú omega 3 tuky (DHA, EPA), ktoré sú absolútne nevyhnutné pre vývin dieťa v brušku. Olej z treščej pečene alebo krill olej obsahuje veľa omega 3 kyselín, ktorý je možné získať aj z konzervy treščej pečene či údenej makrely. Malú lyžičku oleja je však dobré užívať denne a vyvarovať sa olejom, kde sa pridávajú syntetické vitamíny. Ľanový olej telo nevie pretransformovať na tie DHA, preto môže byť len doplnkový. Hlavné sú omega 3 kyseliny zo živočíšných tukov. Olej z treščej pečene obsahuje aj vitamín D, ktorého máme všetci nedostatok v zime, ináč ho telo získava zo slnka. Suplementovať sa dá aj vitamínom D3.

 

Dôležité je sa vyvarovať škodlivinám – pesticídom, ftalátom (obsahujú ho mäkké plasty, film v konzervách, atď), chemikáliam v kozmetike a v domácich čistiacich prostriedkoch (po upratovaní s rukavicami vždy dobre vyvetrať), v neposlednom rade aj vakcínam. Žiadne vakcíny nie sú potrebné počas tehotenstva. Zloženie vakcín a účinky jednotlivých zložiek na imunitu si treba poštudovať, totiž lekári o rizikách veľmi nehovoria, lebo ani nevedia. Ideálne je si dať odstrániť aj amalgamové plomby zo zubov aspoň polroka pred otehotnením, alebo sa aspoň počas tehotenstva vyhnúť žuvačkám a horúcim nápojom. Ortuť v plombách sa časom uvoľňuje do zubu, aj keď to človek neregistruje a môže poškodiť plod.

 

Nebezpečenstvom pre tráviaci trak sú zas procesované jedlá, ktoré sú vysoko tepelne upravené (šunka, párky, tavené syry, sladkosti atď.), kde sa mení štruktúra bielkovín, to isté platí pre mikrovlnkovanie. Príjem fruktozového cukru (v ovocí) za deň by mal byť menej ako 25g, najlepšie sa vyhnúť všetkým ostatným cukrom, hlavne fruktózovo-glukozovému sirupu. Tehotné sú často varované pred nebezpečenstvom jedenia neuvareného mäsa a nepasterizovaného mlieka, hoci tieto nebezpečenstvá nie sú podložené, ak tieto jedlá sú z čistých, kvalitných a bezpečných zdrojov. Treba sa vyhnúť sójovým produktom, ktoré narušajú hormóny u chlapcov. Dobrým zdrojom železa je červené mäso.

 

Najlepšou investíciou do zdravia dieťaťa je aj vyvarovať sa tzv. junk food a fast food, ktoré spravidla obsahujú konzervačné látky, farbivá, transtuky, odtučnené sušené bielkoviny a pod. A keďže veľké percento našej imunity je v tráviacom trakte, podpora dobrých mikroorganizmov probiotikami je veľmi dôležitá (ruka v ruke vyhýbanie sa sacharidom), dokonca znižuje riziko postihnutia. Správna strava dokáže nielen ochrániť postavu ženy počas tehotenstva (aby nepribrala kilá navyše), ale práve naopak tehotenský hormón hCG pomáha schudnutiu, čo môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti (najlepšie to vidieť na stehnách).

 

Takže nebojme sa rodiť aj po štyridsiatke, ak si dáme záležať na dobrej strave. Tá je dôležitá aj preto, aby sme si predĺžili život a ešte po päťdesiatke I šesťdesiatke boli fit venovať sa deťom a nielen príležitostne vnúčatám.

 

Viac článkov o tom, ako si vychutnať materstvo, nájdete na blogu Centra pre bioetickú reformu na www.pravonazivot.sk.

 

Zdroje:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/11/07/no-nonsense-guide-to-a-naturally-healthy-pregnancy-and-baby.aspx

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/10/18/probiotics-may-reduce-risk-of-birth-defects.aspx

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/04/13/pregnancy-hormone-hcg-can-melt-away-your-body-fat.aspx

http://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/101/benefits-of-healthy-eating/banishing-birth-defects.aspx

http://www.webmd.com/baby/news/20030417/folic-acid-may-fight-down-syndrome#1

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo