Regulácia pornografie v záujme ochrany detí

Pornografický obsah iba na základe žiadosti
Návrh zákona zakotvuje dve opatrenia. Prvé opatrenie sa vzťahuje na vysielateľov v zmysle mediálneho zákona, nie na všetkých, ktorí sprístupňujú pornografický obsah. Tvrdenia, ktoré sa objavujú v médiách, že záujemcovia o pornografický obsah si budú musieť vybavovať na úrade výnimku na sledovanie pornografického obsahu, sú nepravdivé. Bude potrebné zaslanie žiadosti vysielateľovi. Za úradne osvedčený podpis sa považuje aj kvalifikovaný elektronický podpis, takže požiadavku záujemcu o pornografický obsah by bolo možné vybaviť aj z pohodlia domova. Návrh zákona obsahuje požiadavku úradne osvedčeného podpisu z dôvodu, aby žiadosti neboli podpisované neplnoletými osobami.
Žiadosť nebude potrebná na sledovanie pornografického obsahu na rôznych webových portáloch a nemá žiadny súvis, ani nijak nezasahuje do sledovania pornografického obsahu uloženého v súkromných zariadeniach. Potreba doručenia písomnej žiadosti vysielateľovi zabezpečí, že v prípade, že rodičia nebudú mať o sprístupnenie takéhoto obsahu záujem, deti nebudú mať možnosť aktivovať si pornografický obsah bez vedomia rodičov.
Verejne dostupné WIFI siete
Druhé opatrenie sa týka prevádzkovateľov verejne dostupných WIFI sietí. Ide napr. o školy, mestá a obce, ktoré zabezpečujú hotspoty napr. v centre mesta alebo priestoroch obecného úradu, nákupné centrá a podobne. Bezplatné verejne dostupné WIFI siete sú často vyhľadávané mládežou, preto je prijatie takéhoto opatrenia potrebné. Na blokovanie pornografického obsahu existujú jednoduché a bežne využívané softvérové riešenia. Neexistuje tak žiadny rozumný dôvod, prečo by niekomu malo blokovanie pornografického obsahu prekážať.
Regulácia pornografie v zahraničí
Obdobná právna úprava už bola prijatá v zahraničí. Je možné sledovať trend, že stále viac štátov si uvedomuje negatívne následky masového rozšírenia a konzumovania pornografického obsahu. Osobitne negatívne následky má konzumácia pornografie zo strany detí a nedospelých osôb. Právnu úpravu smerujúcu k ochrane maloletých v online priestore obsahuje napr. Children's Internet Protection Act (Zákon o ochrane detí na internete) prijatý Kongresom Spojených štátov amerických už v roku 2000. Opatrenia smerujúce k prísnejšej regulácii pornografického obsahu prijalo alebo pripravovalo v uplynulom období napr. aj Francúzsko a Spojené kráľovstvo. V Islande sa dokonca uvažuje o blokovaní pornografického obsahu na internete spôsobom, aký uplatňuje Čína na cenzúru internetu.
Závažné následky
Absencia regulácie pornografie v digitálnom prostredí spôsobuje, že mnohí maloletí sú vystavení pornografickému obsahu, čo predstavuje určitú formu sexuálneho násilia. Deti vystavené pornografickému obsahu sú viac vystavené ohrozeniu zo strany sexuálnych predátorov, sexuálnemu obťažovaniu, ale aj riziku nelátkových závislostí.
Sledovanie pornografie, zvlášť v prípade detí, môže viesť aj k ďalším zdravotným, aj spoločenským problémom, ako problémy s nadväzovaním partnerských vzťahov, problémy s vnímaním vlastného tela a sexuality, problémy so sústredením, udržaním zamestnania, degradovanie žien na sexuálne objekty. Konzumácia pornografie (najmä tej násilnej) vedie k sexuálnemu zneužívaniu, sexuálnemu násiliu a znásilneniam. Mnohé štúdie zistili, že existuje spojenie medzi konzumáciou pornografie a psychologickými problémami, ako sú depresia, úzkosť, pocit samoty, nízke sebavedomie a podobne.
Je smutné, že téma regulácie pornografie sa neotvorila už dávno a aj teraz, keď sa o nej začína diskutovať je potreba regulácie zosmiešňovaná a celá téma vulgarizovaná.