Ako rozdeliť predmetový koláč

Zadanie pre ChatGPT znelo a kvôli zjednodušeniu bola uvedená iba časová dotácia 30 hodín, ktorá je v súčasnosti v 7. až 9 ročniku základnej školy:
"Uveď ako by si rozdelil 30 hodín týždenne medzi vyučovacie predmety na Slovensku tak, aby výsledkom bola harmonicky rozvinutá osobnosť, ktorá nepodľahne konšpiráciám a bude zdravá telesne i psychicky?"
Odpoveď bola nečakane obšírna a uvádzam ju v plnom znení:
"Aby sme dosiahli harmonický rozvoj osobnosti, ktorá je zdravá telesne i psychicky a nepodľahne konšpiráciám, je dôležité venovať sa viacerým vyučovacím predmetom, ktoré poskytujú rôzne vedomosti a zručnosti. Navrhované rozdelenie času môže byť nasledovné:
- Jazykové a literárne predmety (6 hodín týždenne)
- slovenčina
- cudzí jazyk (napr. angličtina, nemečtina, francúzština)
- Matematické a vedecké predmety (6 hodín týždenne)
- matematika
- fyzika
- chémia
- biológia
- Spoločenské vedy a dejepis (6 hodín týždenne)
- dejepis
- spoločenské vedy (napr. sociológia, psychológia, politológia)
- Umenie a kultúra (6 hodín týždenne)
- výtvarná výchova
- hudobná výchova
- literatúra a kultúra
- Telesná výchova a zdravie (6 hodín týždenne)
- telesná výchova
- zdravotná výchova
Týmto rozdelením sa zabezpečí, že študenti budú mať vedomosti a zručnosti v rôznych oblastiach, ktoré sú dôležité pre ich budúce uplatnenie a zdravie. Navyše, vyučovacie predmety ako sociológia, psychológia a zdravotná výchova, môžu pomôcť študentom rozumieť, ako funguje svet okolo nich a ako správne sa starať o svoje zdravie a pohodu. Tento prístup môže tiež pomôcť odvrátiť študentov od konšpiračných teórií, keďže budú mať širší prehľad o svete a jeho zložitosti."
Pozorne som si tú opoveď prečítal a chýbala mi tam moja obľúbená geografia. Tak som sa opýtal, kde by ju ChatGPT zaradil.
"Môžete zaradiť geografiu do kategórie spoločenských vied a dejepisu, ktoré som navrhol vyššie. Geografia študentom poskytuje znalosti o svete a jeho fyzických, kultúrnych, hospodárskych a politických charakteristikách. Spolu s dejepisom môže geografia pomôcť študentom rozumieť minulosti a prítomnosti sveta, ktorý ich obklopuje a tiež im umožní predpovedať a analyzovať zmeny, ktoré môžu nastať v budúcnosti."
Hm, ono asi každé rozdelenie predmetového koláča by malo vychádzať z cieľa, čo má byť výsledkom vzdelávania a akých chceme mať absolventov. Posilňovanie ktoréhokoľvek predmetu môže i nemusí pomôcť a je tu večná dilema, či z úrovne štátu určiť jednotné rámce a jasné usmernenia, koľko času majú venovať každému predmetu, alebo to nechať na školy a iné vzdelávacie prostredia, ktoré najlepšie vedia zohľadniť individuálne potreby a možností ich žiakov. Alebo jednoduchšie, či všetci naraz a rovnako v určitom veku majú vedieť to a to, alebo budeme rešpektovať, že všetky deti nedozrievajú rovnako a niekto potrebuje viac času a iné metódy ako ten druhý.
Ja osobne som presvedčený, že aj tento koláč by mala rozdeľovať vždy konkrétna vzdelávacia komunita, čiže mali by si ho aj upiecť i zjesť tak, ako ho spoločnými silami upiekli. Pretože tomu sa hovorí prevziať zodpovednosť. A kto o to nemá záujem, nech postupuje podľa štátom predpísaného receptu.