Riziká umelej inteligencie pri používaní v školách

"S používaním umelej inteligencie v školách je spojených niekoľko potenciálnych rizík. Medzi hlavné riziká patria:
- Predpojatosť: Algoritmy umelej inteligencie sú len tak objektívne, ako sú objektívne údaje, na ktorých sú vyškolené. Ak údaje použité na trénovanie systému umelej inteligencie obsahujú predsudky, tieto predsudky sa prejavia vo výstupoch algoritmu, čím sa potenciálne zachovávajú a dokonca prehlbujú existujúce nerovnosti a nespravodlivosti.
- Nedostatok transparentnosti: Mnohé systémy AI fungujú ako "čierne skrinky", čo znamená, že je ťažké alebo nemožné pochopiť, ako dospeli k určitému rozhodnutiu alebo odporúčaniu. Tento nedostatok transparentnosti môže byť problematický, najmä vo vzdelávacom prostredí, kde sú zodpovednosť a transparentnosť dôležité.
- Zmena vzdelávacieho procesu: Používanie AI môže viesť k zmene spôsobu, akým sa vzdelávajú študenti. Napríklad, AI systémy môžu nahrádzať učiteľov pri hodnotení práce žiakov a študentov alebo môžu zabezpečovať personalizovaný obsah podľa individuálnych potrieb študentov. Avšak, to môže viesť k stratám pracovných miest pre učiteľov a môže to mať negatívny vplyv na interakcie medzi učiteľmi a žiakmi/študentmi.
- Súkromie a bezpečnosť: Systémy umelej inteligencie môžu zhromažďovať veľké množstvo osobných údajov o žiakoch a študentoch vrátane citlivých informácií, ako sú biometrické údaje a informácie o poruchách učenia. Ak tieto údaje nie sú riadne zabezpečené, môže hroziť ich odcudzenie alebo zneužitie.
- Závislosť: Prílišné spoliehanie sa na systémy umelej inteligencie vo vzdelávaní by mohlo viesť k nedostatku zručností kritického myslenia a samostatného uvažovania, ako aj k strate ľudskej interakcie a vzťahov medzi učiteľom a študentom.
- Finančné náklady: Implementácia a údržba systémov AI môže byť nákladná, čo by mohlo spôsobiť ďalšie finančné zaťaženie škôl a ich zriaďovateľov.
- Dostupnosť: Systémy umelej inteligencie nemusia byť prístupné všetkým žiakom a študentom, najmä študentom s nízkymi príjmami alebo študentom so zdravotným postihnutím, čo môže prehĺbiť existujúce nerovnosti vo vzdelávaní.
- Etické obavy: Využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní vyvoláva celý rad etických obáv, ako napríklad možnosť sledovania a monitorovania študentov bez ich vedomia alebo súhlasu a možnosť, že umelá inteligencia úplne nahradí ľudských učiteľov.
Pred zavedením systémov UI do vzdelávacieho prostredia je dôležité tieto riziká dôkladne zvážiť a vypracovať stratégie na ich zmiernenie."
Je celkom inteligentná, tá umelá inteligencia, čo poviete?
Zdroj obrázka: https://unsplash.com/photos/zwd435-ewb4?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditShareLink