Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
30. marec 2016

Zvedavé deti patria do Vedeckého brlohu.

Zvedavé deti patria do Vedeckého brlohu.

Už dvadsať  rokov sme v školstve svedkami neustále sa opakujúcich poryvov  volajúcich po reforme. Tých školských  reforiem sme veru zažili požehnane. Nezabudnuteľne sa mi vpísala do pamäte tá najstaršia ešte z čias mojej školskej dochádzky. Doteraz som nepochopila ako kreslenie krúžkov, ktoré v našej cvičebnici oddelili množinu jabĺčok od množiny  čerešní, malo napomôcť rýchlejšiemu chápaniu matematiky . O získanie rutiny v počtoch sa v mojom prípade našťastie postarali rodičia . Presne tak isto, ako som to urobila o 30 rokov neskôr aj  ja  pre svojho syna, keď som ho presvedčila,  že podstatou matematiky je ešte stále počítanie a nie kreslenie obrázkov, ktoré neznášal už na výtvarke a teraz sa mu úplne neočakávane infiltrovalo aj do matematiky.

Nepochybujem o tom,  že za neustálymi pokusmi reformovať školstvo je úprimná snaha odborníkov zlepšiť  systém vzdelávania a zvýšiť šancu všetkých detí na jeho úspešné absolvovanie.  Problémom každej reformy  je však fakt, že objektívne  efektívne a univerzálne skvelé vzdelávanie jednoducho neexistuje. To, čo je perfektné pre jedného, u druhého nefunguje. A taktiež sa mi nezdá, že by samotní  reformátori mali jasno v tom, na základe akých kritérií sa rozhodne, či je nimi navrhovaná reforma úspešná alebo nie.

V poslednej dobe sa preferuje  hodnotenie žiakov a študentov na základe testov. Nie som si celkom istá, či to zaklínanie sa testami nádejní reformátori myslia vážne,  alebo je to taký vzdelávací klon politickej korektnosti. Akú asi informáciu dostaneme o našich deťoch na základe testov ? Existuje povolanie úspešný riešiteľ testov?  Chceme vložiť našu  budúcnosť prednostne  do rúk tým, ktorých sme naučili správne odpovedať na nami vymyslené otázky? Verím, že nie.

Naopak verím, že o našu budúcnosť sa postarajú tí, ktorí si  napriek školskému formátovaniu uchovajú až po dospelosť schopnosť  pozerať sa na svet zvedavými očami a uvidieť aj veci , ktoré sme my všetci , čo sme svet pozorovali pred nimi,  jednoducho prehliadli. A tá istá zvedavosť , čiastočne nekompatibilná s kritériami  pre úspešného riešiteľa  testov,  ich povedie ďalej a ďalej až kým nenájdu vysvetlenie pre ten detail, ktorý  si všimli ako prví. A ak budú mať šťastie,  raz svojou zvedavosťou môžu zmeniť  celý náš súčasný svet.

Najlepšia reforma je taká, ktorá zadefinuje, čo sa má dieťa v každom ročníku naučiť,   aby mohlo postúpiť  vyššie a potom mu už len poskytne  kopec slobody na to , aby mohlo skúmať , pýtať sa a hľadať odpovede. Svoje odpovede. Najprv nejasné, zle vyargumentované , ale také, ktoré majú čas sa v diskusii vyčistiť tak,  ako  sa z neopracovaného kameňa  z lúky môže časom vylúpnuť polodrahokam. Alebo aj nie. Podľa toho,  aké má malý výskumník šťastie alebo prípravu.

 A sú aj také chvíle,  keď je namiesto výkladu učiva užitočnejšie  deti počúvať a dozerať na to,  ako rozmýšľajú. Snažiť sa im pomôcť nerobiť zbytočné chyby, niečo ako: „Pozor  práve tu je tá  jama , ktorú treba obísť.“

Čakať na tú chvíľu ,  keď  sa objaví osvietený reformátor , ktorý zreformuje naše školstvo na také, v ktorom nám všetkým , deťom, učiteľom i rodičom  bude dobre , navrhujem  napríklad  v brlohu. Vedeckom.

 Vedecký brloh  v 1. Výmenníku je miesto v Košiciach,  kam chodia vždy v poslednú sobotu v mesiaci zvedavé deti s rodičmi alebo učiteľmi,  aby sa tam  mohli pýtať, čudovať, veriť, neveriť , dúfať a hlavne všetko si skúšať vlastnými rukami  pod dohľadom tútorov zo Slovenskej akadémie vied a košických vysokých škôl. 

Inzercia

Tajomstvami vedy sa deti snažia previesť práve tí, ktorí ostali zvedavými až po dospelosť a dokonca sa špeciálnou formou  zvedavosti, ktorá sa volá vedecký výskum,  aj živia.  

Na tomto mieste by som chcela prinášať malým i veľkým čriepky z už uskutočnených brlohov ako aj informácie o tých , ktoré budú nasledovať.

Začneme biológiou, hýbajúcou sa rastlinou, mrakom vo fľaši a farbami listov.

Už čoskoro.

 

 

Foto: archív autorky

Chcem písať o veciach , ktoré mám rada , najmä o vzdelávaní , popularizácii vedy ale aj o inom , proste o živote

Odporúčame

Blog
Naj(ne)nápadnejšia hrdinka všetkých čias

Naj(ne)nápadnejšia hrdinka všetkých čias (výber z blogov)

Dievča s lipou sa na novej jednokorunovej minci objavilo v roku 1957, jej predstaviteľka si však v tom čase odpykávala štvrtý rok väzenia. „Je to historický paradox, že nespravedlivě odsouzené děvče mělo vlastně pomník v kapse každého člověka,“ povedala riaditeľka múzea v Mariánském Týnci Irena Bukačová.

Blog
Dokážu Francúzi zrušiť zákon o homomanželstvách?

Dokážu Francúzi zrušiť zákon o homomanželstvách? (výber z blogov)

O niektorých zákonoch sa hovorí, že sú nezvrátiteľné. Najmä tie týkajúce sa spoločnosti sú pre mnohých výsledkom nezastaviteľného vývoja a symbolom pokroku. Príklad francúzskeho zákona o 35-hodinovom pracovnom týždni, ktorého demontáže sme dnes svedkami, však naznačuje, že to s trvácnosťou sociálnych a societálnych zákonov nie je také jednoznačné.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.