Krátke zamyslenie o kvalite škôl

To so sebou prináša už tradičné pokusy o definovanie kvalitnej školy a ako zabezpečiť, aby takou bola každá jedna z nich.
Ja som naformuloval túto definíciu:
Kvalitné školy sú také, ktoré budujú kvalitné vzdelávacie prostredie. Ide o nikdy nekončiaci proces, pri ktorom sú deti a ich rodičia partnermi, budujú sa vzťahy medzi vzdelávateľom a vzdelávaným, chyba sa netrestá, ale slúži na trénovanie potrebných zručností a každý sa učí pracovať v tíme, ktorý funguje ako vzdelávajúce sa spoločenstvo, prijímajúce i vytvárajúce inovácie.
Osobne si myslím, že by sme sa mali posunúť ďalej a všetko naše snaženie rozšíriť najmä na tvorbu kvalitného vzdelávacieho prostredia, ktoré rešpektuje najnovšie vedecké poznatky a aplikuje i úspešné stratégie, ktoré poznáme zo sveta mentoringu a koučingu. Pretože vzdelávanie neprebieha iba v školách a nie iba počas ústavou spomínanej povinnej školskej dochádzky. Vzdelávajúce sa spoločenstvo, učiaca sa spoločnosť, to nesmie byť koncept, idea, riešenie napísané v strategických dokumentoch alebo v zákonoch, ale nevyhnutný proces, ktorému nesmieme klásť prekážky kvôli tomu, že nás zväzujú mnohé predstavy.
Kľúčové je nechať to na ľuďoch, aby si vzdelávaciu cestu svoju a svojich detí mohli nastaviť slobodne a prebrali za ňu aj plnú zodpovednosť.