Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
04. september 2022

Ad: Juraj Šúst – Rusko a Západ, vojna a boží štát

Kresťanský aktivista a predseda SLH Juraj Šúst uverejnil 13. 8. 2022 na Postoji esej „Vojna na Ukrajine a Boží štát“, kde sa pýta aký postoj má kresťan zaujať k vojne. Svoje úvahy odvíja z citátov sv. Augustína. Viac krát, a niekedy aj zavádzajúco kritizuje „liberálny Západ“, ale takmer vôbec nie Rusko, ktoré túto nespravodlivú vojnu začalo. Myšlienky sv. Augustína o štáte lepšie na súčasnosť aplikoval kardinál Ratzinger - Benedikt XVI.
Ad: Juraj Šúst – Rusko a Západ, vojna a boží štát

V úvode Šúst kladie otázky: „Môže Ukrajina vzdorovať? Je Zelenskyj hrdina? Vyzbrojovať Ukrajinu? Izolovať Rusko? Rozpútajú Putin s Bidenom tretiu svetovú? A čo na to Čína a Taiwan?“   Pol roka vojny ukázalo, že Ukrajina vzdoruje, hrdinsky a tak účinne ako Putin a jeho banda nečakali. Ukázalo, že izolácia Ruska je potrebná na to, aby jeho agresívna politika nevíťazila a nestala sa precedensom do budúcnosti, aj že je účinná. Biden tretiu svetovú nechcel a nechce, Putin sa ňou vyhráža. Komunistická Čína podporuje Rusko pod vedením exkomunistu Putina, a uvažuje nad tým, či môže použiť ruský scenár na okupáciu Taiwanu, ktorý vidí v Ukrajine príklad účinného odporu.

Šúst tvrdí že „Kresťanský svet v odpovediach kopíroval dichotómiu mestská kaviareň – vidiecka krčma. Tak ako pri covide sa množiny iba jemne preskupili.“ Druhá veta je pravdivá – dezinformačné weby a ich veriaci antivaxeri z veľkej časti teraz podporujú Putina. Antivaxeri a rusofili, aj ich odporcovia sa však nachádzajú vo všetkých vrstvách Slovenska.

Otázky politické a náboženské

„Hoci sú vyššie zmienené otázky dôležité, nie sú to moje najdôležitejšie otázky. Tie sú totiž náboženské, nie politické. Sú to otázky o zmysle ľudského života a vojny.“ Preto „siahol po Augustínovi“ a jeho diele De Civitate Dei. Z neho cituje niektoré dobré myšlienky, ktoré môžu byť podnetné aj v diskusii k tejto téme. Komplexnejšiu a jasnú odpoveď na ním položené otázky v situácii vojny na Ukrajine však nedal, ani nemohol priniesť z viacerých dôvodov.

1. Svoje uvažovanie a „kresťanské“ argumenty o vojne odvíja takmer výlučne z myšlienok sv. Augustína, pričom ani len nespomenul, že kresťanskí autori na túto tému písali, uvažovali, diskutovali po Augustínovi ďalších 1600 rokov. Za ten čas samozrejme prešiel kultúrnym, sociálnym, náboženským vývojom aj celý svet. (Dobrý prehľad kresťanského učenia o vojne od morálneho teológa a filozofa uverejnil Postoj napr. 25. marca 2022 tu: https://svetkrestanstva.postoj.sk/102289/je-moralne-dodavat-zbrane-napadnutemu-statu-maju-vojaci-hriech)

2. Šúst ani len nespomenul, že existuje niečo také ako Sociálne učenie Katolíckej Cirkvi, ktoré prinajmenšom od konca 19. storočia reaguje aj na aktuálne spoločensko-politické skutočnosti na základe učenia Biblie, 2000-ročných skúseností Cirkvi a uvažovania kresťanských mysliteľov, aj prirodzeného zdravého rozumu, ako pripomína aj Benedikt XVI. Niektorými svojimi názormi sa Šúst od neho odlišuje. Sľubuje kresťanský pohľad, ale ani nespomenul čo o vojne na Ukrajine hovorí pápež a ukrajinskí biskupi.

3. Značná časť Šústovho textu je v kritike súčasného demokratického Západu, štátu a spoločnosti, postavenej na citátoch sv. Augustína o „Božom štáte“ a pozemskom štáte. Pri tom podľa rovnakých kritérií nehodnotí Rusko, ktoré túto vojnu začalo, a nerozlišuje že Augustín pojem „štát“ v uvedenom diele použil v značne odlišnom zmysle, ako ho chápeme dnes. Augustín to používa najmä symbolicky, podobne ako Ježiš „Božie kráľovstvo“ a „synovia tohto sveta“ alebo Solovjovova „ríša ducha“.

4. V texte použil aj niekoľko veľmi zavádzajúcich tvrdení.

Bratrovražedná vojna

Autor pripomína istú podobnosť a rozdiely „hodnotovej konverzie“ z obdobia pádu Rímskej ríše okolo 5. storočia so súčasnosťou. To je zaujímavá téma na samostatnú diskusiu. Vyberám len to, čo priamo súvisí s vojnou na Ukrajine: „Dnes ide o škandál kresťanstva, ktoré nielenže nedokázalo zabrániť vojne, ale samo vedie bratovražednú vojnu v rámci pravoslávneho kresťanstva.“. To je vojna rovnako „kresťanská“, ako keď Hitlerovo Nemecko a Stalinov ZSSR si najprv rozdelili Európu a potom spolu a proti iným bojovali. Išlo o národy kde väčšina ľudí bola pokrstených kresťanov, ale vládla im protikresťanská a pápežom odsúdená vláda a ideológia. V Rusku, ktoré túto vojnu začalo, vládne bývalý komunista hlásajúci veľkoruský nacionálny imperializmus, v mene ktorého chce obnoviť ZSSR v rozsahu a forme ako za Stalina a Brežneva.

Aj v bratrovražednej vojne je dôležité rozlišovať kto útočí, a kto sa bráni. Pápež František k vojne Ruska proti Ukrajine hovorí o „dráme Kaina a Ábela; rozpútalo sa násilie, ktoré ničí život, luciferské, diabolské násilie.“ ( https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2022-06/papez-opat-o-ukrajine-kainovsky-vzorec-dnes-riadi-dejiny.html )

Západ, Východ a náboženská sloboda

Šúst má pravdu, že „Svet liberálnej demokracie, materiálnej prosperity i kantovského „večného mieru“ je oveľa krehkejší, než sa doposiaľ javilo. Akoby sme boli opäť v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia.... na Západe dnes prežívame akoby začiatok pádu (antického) Ríma. Niekoľko posledných generácií vnímalo vojnu už len ako dejiny. A teraz je hneď za našimi východnými hranicami.“ Diskutabilné sú ním uvádzané príčiny tejto situácie aj vojny.

Šúst tvrdí, že „dnešný liberálny progresivizmus nahradil kresťanské hodnoty“, ale nezaťažuje sa ani len pokusom o definíciu liberálneho progresivizmu a kresťanských hodnôt. Tvrdí že Západ spôsobil „koniec“ kresťanstva. (? ! ?) Čo alebo kto je to ten hrozný Západ? Priestor, kde pred 100 rokmi tvorili kresťania 70-80-90 % obyvateľov? Kde na svete je väčšie percento kresťanov? Nerieši prečo a ako to tí kresťania dovolili. Alebo spôsobili? Nehodnotí podľa rovnakých kritérií Východ. Šúst tvrdí, že Západ „formálne deklaruje náboženskú slobodu.“ Pápež v Ríme, biskupi a občania v severnej Amerike a EÚ, vrátane pána Šústa majú len formálnu náboženskú slobodu? Nemali sme takú my a celý „Ostblok“ za komunistickej vlády, ktorej centrum bolo v Moskve? Má väčšiu náboženskú slobodu Rusko, 1,4 miliardy ľudí v komunistickej Číne alebo stovky miliónov vo východných islamských štátoch?

Kde je za posledných vyše 100 rokov až podnes náboženská sloboda väčšia ako na demokratickom Západe? Kde ju majú kresťania horšiu ako v prevážne východných komunistických a islamských krajinách? Prečo potom viacerí kresťanskí aktivisti, vrátane niektorých duchovných toľko omieľajú zavádzajúce odsudzovania Západu, bez jediného slova kritiky Východu?

Východ a neformálna sloboda Cirkvi?

Dva aktuálne prípady z mnohých: V Nikarague socialistická proruská vláda zdevastovala jednu z najprosperujúcejších ekonomík Južnej Ameriky, priviedla ľudí do biedy, zobrala im slobodu a tvrdo bojuje proti Cirkvi. Nikaragujská polícia 19. 8. pri nočnom zásahu v biskupstve Matagalpa násilne odviedla do Managuy deväť ľudí vrátane biskupa Rolanda Álvareza. (To isté robili československí komunisti po februári 1948.) Generálny tajomník OSN Antonio Guterres vyjadril znepokojenie nad „vážnym obmedzovaním demokratického a občianskeho priestoru v Nikarague a nad nedávnymi zásahmi proti organizáciám občianskej spoločnosti vrátane Katolíckej cirkvi“ https://svetkrestanstva.postoj.sk/112853/preco-prezident-ktory-mal-vo-vlade-knazov-bojuje-proti-cirkvi 

Totalita v Číne   Zladíme katolicizmus s ideológiou štátu, sľubuje nové vedenie čínskych provládnych biskupov. Podobne ako naše komunistami zriadené a riadené "Hnutie katolíckeho duchovenstva Pacem in Terris". Stretnutia kardinálov z celého sveta koncom augusta 2022 s pápežom sa nemohol zúčastniť 90-ročný emeritný biskup Hongkongu kardinál Joseph Zen, ktorému komunistická čínska vláda zobrala pas. Aj tu vidno, ako je skutočná moderná "liberálna" demokracia previazaná so slobodou vrátane náboženskej.

Kresťanské Rusko?

Šúst píše: „kresťanstvo je v tomto konflikte kultúrne prítomné. Jednak je súčasťou vládnucej ruskej politickej filozofie a dá sa povedať, že … v Rusku je (pravoslávne) kresťanstvo oficiálnym občianskym náboženstvom (bez ohľadu na to, do akej miery sa mu darí formovať ruskú spoločnosť, o ktorej si aj na Slovensku myslíme, že je ešte viac ateistická a v mnohom aj nihilistickejšia ako tá naša).“

Kresťanstvo nie je súčasťou ruskej politickej filozofie, ale ruskej propagandy a ideológie. Aké je to ruské kresťanstvo? Také o aké usiloval sv. Augustín a stovky iných svätých až po napríklad Jána Pavla II.? Jeho zvrátenú propagandistickú podobu ukazuje odporúčanie Kremľa médiám a politikom, aby vojnu proti Ukrajine pozitívne prirovnávali ku krstu Rusi, ktorý je „základom posilnenia a jednoty ruského štátu na stáročia“. Pričom pravoslávna viera „učí súcitu, láske k blížnemu a tolerancii voči ostatným“. https://svetkrestanstva.postoj.sk/112773/vojnu-na-ukrajine-prirovnavajte-ku-krstu-rusi-a-bitke-pri-rieke-neva    To že Rusko je viac ateistické a nihilistické si len tak myslíme, alebo to dokazujú štatistiky potratov, vrážd, rozvodov, samovrážd a svedectvá viacerých biskupov a odborníkov?

Podľa Šústa „sa Ukrajina upína k progresívnoliberálnej politickej filozofii Západu.“ To je omyl alebo ideologická interpretácia reality. Ukrajina usiluje o demokraciu, vyššiu životnú úroveň a slobodu. Tak ako my v novembri 1989. A Moskva tomu chce zabrániť tankami tak ako nám 21. augusta 1968. Rozdiel je v tom, že vo vtedajšej geopolitickej situácii malé Československo z dvoch tretín obklopené komunistickými diktatúrami nemalo šancu ubrániť sa ako teraz Ukrajina. Je tragické a svedčí to niečo o Slovensku, že na výročie 21. augusta si tu takmer nikto nespomenul a nedal ho do súvislosti s agresiou Ruska proti Ukrajine. Pápež František 21. augusta 2022 vyzval k pokračovaniu modlitieb „za trpiaci ukrajinský ľud, ktorý znáša neľudskú krutosť“. Vieme od koho.

Ďalej Šúst piše že „najmä v západnej časti Ukrajiny je ešte stále pomerne vysoká religiozita v porovnaní s väčšinou Európy. A ani ideologické nasmerovanie nebráni Zelenskému pracovať s náboženskými symbolmi v politickej rétorike“. Ukrajina sa k „progresívnoliberálnej politickej filozofii Západu“ (ktorú Šúst jasne nedefinuje) neupína o nič viac než Slovensko. S náboženskými symbolmi v politickej rétorike viac a falošnejšie pracuje Putin aj niektorí slovenskí politici. A, čo je asi najdôležitejšie – Šúst zamlčal, že religiozita i morálna úroveň Ukrajiny je vyššia než v Rusku. Na západnej časti Ukrajiny vyššia než na východnej, ktorá bola dlhšie pod velením Moskvy, a kde je väčšie percento Rusov. Povedal to napr. aj biskup Šášik tu: https://www.postoj.sk/58188/mam-pocit-ze-nas-niekto-zahana-do-kuta

„Z ruského pohľadu, ideologicky, Rusko vedie vojnu nielen za „denacifikáciu“ Ukrajiny či proti USA alebo NATO, ale „hlbšie“ – aj proti bezbožnému nihilistickému Západu, ktorý vytrháva celé spoločnosti z kresťanských koreňov a rozoštváva Ukrajincov proti ruským bratom. Ale náboženstvo hrá rolu aj na ukrajinskej strane.“ Ruský „pohľad“ Šúst len cituje, na rozdiel od Západného, ktorý kritizuje. To  však nie je ruský pohľad, ale ruská propaganda, ktorú šíria aj niektorí slovenskí kresťania. (A ktorej iste niektorí Rusi vďaka tvrdej cenzúre a vymývaniu mozgov veria) Nikto od konca 2. svetovej vojny nerozoštval Ukrajincov proti Rusom tak ako dôstojník KGB, exkomunista a miliardár Putin.

Ruské presadzovanie kresťanských hodnôt

Kritickú analýzu tvrdenia že Rusko presadzuje kresťanské hodnoty som uviedol tu: https://www.postoj.sk/105351/putin-a-kirill-tankami-za-zivot-a-krestanske-hodnoty  Teraz pripomínam len niektoré z konkrétnych príkladov:

•   Putin už v júli 2016 schválil zákon zakazujúci evanjelizáciu mimo kostolov https://www.postoj.sk/15489/putin-schvalil-kontroverzny-zakon-ziadna-evanjelizacia-mimo-kostolov

•   Na Ukrajine sú priemerne bombardované dva kostoly denne, vyhlásil vyšší arcibiskup Svajtoslav Ševčuk.

•   Ruskí vojaci 11. 4. zničili a vyrabovali rímskokatolícky seminár pri Kyjeve, pričom ukradli kalich a monštranciu, ktoré v roku 2001 použil pápež Ján Pavol II. počas návštevy Ukrajiny. https://www.postoj.sk/103527/ruski-vojaci-zautocili-na-seminar-pri-kyjeve-ukradli-kalich-jana-pavla-ii?page=6881

Inzercia

•   https://www.postoj.sk/106384/rusi-skonfiskovali-klastor-pavlinov-v-mariupole-je-z-neho-sidlo-ruskej-spravy

•   Hlavný moskovský rabín odišiel z Ruska. Odmietol podporiť inváziu na Ukrajine  (čo to svedčí o Putinovej propagande, že denacifikuje Ukrajinu?)

•   Ukrajinský chrám v plameňoch  Ruskí vojaci, ktorí zničili jedno z najposvätnejších pravoslávnych miest v Donbase, ktorý vraj oslobodzujú, vedeli, že na území Sviatohirskej lavry nie sú žiadne vojenské ciele.

•   Svedectvá pravoslávnych teológov a biskupov: „Na Kryme, ako aj v separatistických oblastiach Donecka a Luhanska Rusko skutočne brutálne zakročuje proti autokefálnym pravoslávnym, proti katolíkom, baptistom a iným náboženským menšinám. O náboženskej slobode pod nadvládou Moskvy nemôže byť ani reči.“ …. Tristo ruských pravoslávnych teológov vyzvalo Kirilla, aby zmenil svoj tón. Biskup medzi nimi nebol. V Putinovej ríši je odvaha nedostatkovým tovarom. …Ruský pravoslávny metropolita vo Vilniuse: „Ak by Rusko dobylo celú Ukrajinu, potom by sa z autokefálnej cirkvi stala katakombová cirkev. Diskriminácia, ba prenasledovanie tejto cirkvi na Kryme neveští nič dobré.“ https://svetkrestanstva.postoj.sk/103996/svaete-rusko-je-z-velkej-casti-propaganda-ktora-ma-coraz-hlbsie-trhliny

•   Rusi zatvárajú Ukrajincov do koncentračných táborov, varuje arcibiskup Ševčuk.  „Mnohé dievčatá a chlapci sa ocitli v otroctve nepriateľa,“ vyhlásila hlava ukrajinských gréckokatolíkov

•   Čečenskí bojovníci pod velením Moskvy vedú na Ukrajine džihád, tvrdí predseda čečenského parlamentu Magomed Daudov.  https://www.postoj.sk/109741/branime-islam-a-ak-nas-putin-nezastavi-dojdeme-az-do-berlina 

•   Rusko získalo vyše 40-tisíc sýrskych ozbrojencov, ktorí majú byť nasadení do bojov na Ukrajine. Nábor bojovníkov prebieha v mestách Damask a Aleppo prostredníctvom rôznych sýrskych vládnych štruktúr, ktoré už roky využíva ruská armáda v Sýrii. Sýrske pozorovateľské centrum pre ľudské práva SOHR upozorňuje, že nejde o dobrovoľníkov, keďže im Rusko prisľúbilo za ich služby plat i ďalšie benefity. (03. 2022, viac tu: https://www.postoj.sk/101490/do-boja-za-rusko-na-ukrajine-sa-prihlasilo-vyse-40-tisic-syrskych-ozbrojencov

•   Čerstvé svedectvo z Charity Doneck: https://www.vaticannews.va/sk/svet/news/2022-08/dobrovolnici-charity-doneck-dostojnost-a-nadej-pre-vysidlenych.html

Kresťanstvo prestalo formovať?

Podľa Šústa „Odkedy kresťanstvo prestalo formovať verejný život a kultúru, je pre pre nás čoraz ťažšie posudzovať politiku a kultúru z kresťanských princípov. Od Augustína sa teda môžeme učiť, ako mať integrálny kresťanský pohľad aj v postkresťanskom svete.“ To je zavádzajúca polopravda. Kresťanstvo síce stratilo monopol na formovanie verejného života a kultúry, s čím sa niektorí nevedia zmieriť, ale dvetisícročný vplyv kresťanstva v mnohých oblastiach stále pôsobí, a do značnej miery ju formuje podnes. Slová pápeža a iných cirkevných predstaviteľov citujú svetové médiá, na mnohých pôsobí a formuje ich praktická láska k blížnemu akú realizujú tisíce rehoľníkov (žien i mužov), misionárov i laikov. Cirkev spravuje tisíce škôl a nemocníc. Matka Tereza dostala Nobelovu cenu...

Šúst má pravdu, že pre mnohých je čoraz ťažšie posudzovať politiku a kultúru z kresťanských princípov. Myslieť bolí, aj rozhodovať sa slobodne a zodpovedne. Aj preto mnohí veria dezinformačným webom a konšpirátorom. Vrátane kresťansko-konzervatívne sa tváriacim. Učenie Cirkvi je však jasné a dobré, len ho treba poznať a rešpektovať.

Aj na Slovensku máme kresťanskú televíziu, rozhlasovú stanicu aj tlač. Tí neformujú? Ani rôzne kresťanské stretnutia, púte či festivaly? Treba sa nie sťažovať, ale zamyslieť sa nad tým ako tie možnosti využívame, a ako to robiť lepšie. Sv. Augustín je jedným z viacerých od ktorých sa to môžeme učiť. Pokiaľ ide o aktuálny spoločensko-politický rozmer kresťanstva, mali by sme hlavne lepšie počúvať moderných pápežov.

Božie mesto a večný život

Šúst napísal, že sv. Augustín „Zmysel ľudského života vidí ako kresťan v záchrane pred večným zatratením a v získaní účasti na večnom živote.“ … „Dejiny sú teda v najhlbšom náboženskom zmysle históriou dvoch skupín ľudí: tých, čo žijú podľa Boha a pre večný život (Boží štát), a tých, čo žijú podľa seba a pre tento svet (pozemský štát)“ Okrem toho, že je to teologicky príliš zjednodušený pohľad, treba teda pripomenúť, čo o získaní účasti na večnom živote hovorí Biblia a zvlášť Ježiš Kristus. A aplikovať to aj na tému vojny na Ukrajine. „Tí, čo žijú pre Boha „pozemské dobrá využívajú ako prostriedky na „púti“ do večnosti.“ (Augustín)

Biblia vyše 300 krát spomína spravodlivosť ako jednu zo základných vlastností Boha a jeho požiadaviek na človeka. „Nie ten, ktorý mi hovorí Pane, Pane, ale ten kto koná vôľu môjho otca“ … Podobenstvá a milosrdnom Samaritánovi či boháčovi a Lazarovi.  ... „Čokoľvek ste jednému z týchto maličkých urobili / neurobili, mne ste urobili / neurobili“. Pomohli ste mi, keď som bol hladný, chorý, vo väzení – alebo keď som utekal pred vojnou a bránil svoju rodinu, domov a slobodu….?

Pokoj zo spravodlivosti

Najlepšie myšlienky z hľadiska politiky a súčasnej vojny na Ukrajine sú v Šústovej eseji slová o spravodlivosti. „Ak človek či politická spoločnosť smeruje svoj život k Bohu a vníma ho ako primárny objekt svojej lásky, koná spravodlivo. Pokoj je potom dôsledkom spravodlivosti.

To je základ sociálnej náuky Katolíckej cirkvi, ako ju definovali aj pápeži od konca 19. storočia. (škoda že Šúst z toho nič ani nespomenul) Pius XII.: „V novom poriadku, založenom na mravných zásadách, niet miesta pre narušovanie slobody, celistvosti a bezpečnosti iných národov bez ohľadu na ich územnú veľkosť alebo obranyschopnosť.“ Ján XXIII. v encyklike Pacem in terris, napísanej v časoch Moskvou a komunistami vyvolanej Studenej vojny, napísal, že obrovské utrpenie a množstvo utečencov spôsobujú vlády, ktoré jednotlivcom aj iným národom berú slobodu. (citoval som tu: https://www.postoj.sk/108941/nato-a-donbas-papezov-omyl-a-putinovo-priznanie )

Kardinál Ratzinger práve na základe princípu spravodlivosti jasne a jednoznačne odsúdil komunistický a nacionálno-socialistický režim a ideológiu. Ako pápež Benedikt XVI. ich citátom sv. Augustína označil ako „štát zbojníkov“. Približne polovicu encykliky Deus caritas est píše o tom, ako sa kresťanská láska má prejavovať vo verejnom živote a politike. Tam jasne hovorí, že základnou úlohou politiky, štátu a vlády je presadzovanie spravodlivosti. Pápež František opakuje, že rovnako treba chrániť život „narodený aj nenarodený“, pričom najväčším ničiteľom narodeného života je vojna a korupcia.

Tieto jasné slová pápežov niektorí slovenskí kresťania, aktivisti i duchovní ignorovali počas protikorupčných manifestácií, pri podpore exkomunistovv, Smeráckych, a neonacistických politikov, a nie sú schopní či ochotní dôsledne podľa nich hodnotiť ani vojnu Putinovho Ruska proti Ukrajine. Vatikánsky „minister zahraničia“ arcibiskup Gallagher, po návšteve Ukrajiny v máji povedal: „Ukrajina sa musí brániť a k tomu potrebuje pomoc, vrátane vojenskej." https://www.vaticannews.va/sk/vatikan/news/2022-05/rozhovor-mons-gallagher-hodnoti-svoju-navstevu-ukrajiny.html

Západná dichotómia

„Augustínova diagnóza je v napätí s prežívaním západného človeka.“ … „Tak ako bol kedysi Rím vnímaný ako garant svetového poriadku, tak aj my dnes vnímame Washington či Brusel ako garanciu pozemského pokoja, demokracie, ochrany ľudských práv a prosperity. Tak ako Rím nazeral na národy mimo hraníc ríše ako na barbarov, tak aj my dnes pozeráme na krajiny mimo sféry Západu ako na „nedemokratické“, „neliberálne“ či „rozvojové“, pretože práve liberálne inštitúcie považujeme za tie, ktoré udržia vášne na uzde a sformujú obyvateľstvo smerom k mierumilovnosti.“ (Šúst)

Pripomienky: Píše o vojne Ruska proti Ukrajine, ale Augustínovu diagnózu aplikuje len na Západ. Naše vnímanie nepriamo odmieta – ale bez zhodnotenia v čom a nakoľko je alebo nie je pravdivé. Kde na svete je dlhšie mier, sloboda a lepšia ekonomická prosperita než na demokratickom Západe? Sú tie „nezápadné“ krajiny demokratické? Nie sú oproti Západu priemyselne a ekonomicky či v sociálnom zabezpečení nerozvinuté? Pojem „liberálne“ používa ideologicky a nepresne, bez rozlišovania liberálnej = slobodnej ekonomiky, politického systému a ideológie.

Kresťanský pohľad na vojnu

„Pri uvažovaní o vojne sa zamestnávame otázkami, ktoré sa týkajú vojenskej a humanitárnej pomoci, logistiky, dosahov na ekonomiku, uvažujeme o zmenách režimu a geopolitike.... .Zlé je, ak takmer vôbec neriešime vplyv vojny na morálny život.“ Ten je samozrejme zlý, a hlavnú vinu nesie ten, kto vojnu rozpútal. V tomto prípade Putin a jeho verchuška.

„Čo je napokon na vojne také odsúdenia hodné? Je to to, že sa zabíjajú ľudia, ktorí aj tak jedného dňa zomrú, aby víťazi mohli žiť v mieri? Takáto námietka je vhodná pre bojazlivého človeka, nie pre náboženského.“ (Šúst / Augustín. Podobne hovorili aj niektorí antivaxeri.) Zaujímavé: V rokoch 2018-20 niektorí v mene ochrany života a rodiny, prakticky redukovanej na protipotratový zákon a boj proti Istanbulskému dohovoru podporovali exkomunistov a korupčníkov, Fica, Harabina, Šefčoviča a Kotlebu, a teraz keď Putin prináša smrť tisícom Rusov i Ukrajincov, a ničí státisíce rodín to už neplatí, lebo aj tak všetci zomrú?

Pravdu má, že „aj prípadná porážka či výrazné oslabenie agresora, o ktoré sa Západ usiluje … neprinesie trvalý pokoj, keď nebude založené na skutočnej spravodlivosti.“ Nič o tom, že sa Ukrajina usiluje o slobodu. … „Pomôcť napadnutému spojencovi je morálna povinnosť“ (nielen politickému spojencovi, ale každému blížnemu) … „Cieľom vojny má byť nastolenie spravodlivého mieru.“ Súhlasím. To znamená, keď sa Ukrajine vrátia všetky Ruskom okupované územia, a vinník toho všetkého násilia bude niesť zodpovednosť.

Vyhlásenie Svätej Stolice z 30. 8. 2022 hovorí, že „slová Svätého Otca o tejto dramatickej otázke treba chápať ako hlas pozdvihnutý na obranu ľudského života a hodnôt s ním spojených, a nie ako zaujímanie politickej pozície.     Pokiaľ ide o vojnu veľkého rozsahu na Ukrajine, ktorú začala Ruská federácia, intervencie Svätého Otca Františka sú jasné a jednoznačné v jej morálnom odsúdení ako morálne nespravodlivej, neprijateľnej, barbarskej, nezmyselnej, odpornej a svätokrádežnej.“ Vatikán spresnil pápežove vyjadrenia o Ukrajine

Som knihomoľ a turista. Pri mojej architektonickej a výtvarnej tvorbe hľadám krásu a harmóniu. Pri písaní a v politike usilujem hlavne o kultúrnosť, pravdu a spravodlivosť.

Odporúčame

Blog
Arcibiskup Bober, kauza Bezák a obraz Cirkvi

Arcibiskup Bober, kauza Bezák a obraz Cirkvi

Arcibiskup Bober pri „televíznej“ sv. omši na sviatok sv. Cyrila a Metoda kritizoval skreslene negatívny obraz Cirkvi v spoločnosti. Pýta sa prečo sa zahmlievajú prínosy cirkvi v školstve, zdravotníctve i charite, kto jej dá hlas v celospoločenskej debate. Spomenul tendenčnú antikampaň počas sčítania obyvateľov, ale nič o tom, že omnoho viac Cirkvi uškodilo kontroverzné odvolanie arcibiskupa Bezáka pred 10 rokmi. Na Velehrade v ten deň pápežov vyslanec kardinál Czerny ostro kritizoval vojnu Ruska proti Ukrajine a vyzval ukázať svetu otvorenú, zrozumiteľnú a vierohodnú tvár Cirkvi.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.