Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
17. august 2022

Právo na potrat, právo slobodne sa zle morálne rozhodnúť

„Ak nájdeš v živote cestu bez prekážok, určite nevedie nikam.“ (Maxim Gorkij)
Právo na potrat, právo slobodne sa zle morálne rozhodnúť

Každý jeden človek dostal jeden z najväčších darov, ktorým je slobodná vôľa. Práve slobodná vôľa nám umožňuje vybrať si, čo je pre nás v danej situácii najlepšie, resp. to, čo chceme. Dokonca nám umožňuje prežívať slobodu aj v neslobode. Napr. keď sú v neslobodných režimoch väznení ľudia pre svoje názory. Z vonkajšieho hľadiska prežívajú úplnú neslobodu, ale mnohí napriek okolnostiam zostávajú vnútorné slobodní. Mali na výber kráčať v súlade s požiadavkami režimu, alebo slobodne sa rozhodnúť neprijať tieto požiadavky, a následne niesť ťažké následky s tým spojené.

Obdobne každá žena má slobodnú vôľu aj pri rozhodovaní sa o potrate, o ukončení tehotenstva, a teda o ukončení života človeka, ktorý sa vyvíja v jej lone. Využiť túto slobodnú vôľu jej umožňuje platná legislatíva v rámci práva na potrat. Život človeka sa začína počatím, teda keď splynie spermia s vajíčkom. Následne prebiehajú mnohé superprocesy a bunky sa delia a delia, pričom čoskoro rozpoznávame, že v ženskom lone je samostatná bytosť s bijúcim srdcom, ktorá pre svoj život počas prvých deviatich mesiacov potrebuje práve vhodné prostredie lona ženy. Následne prebieha pôrod a dieťa môže rásť a rásť.

Niekedy je táto slobodná vôľa ženy vystavená veľkým tlakom, veď môže ísť o tehotnú neplnoletú ženu, alebo ženu pochádzajúceho zo sociálne slabého prostredia, alebo ženu, ktorá nemá po svojom boku partnera, ktorý by jej bol oporou, alebo k tehotnosti došlo pri neviazanej „zábave“, resp. žene tehotenstvo nevyhovuje kariérne a pod. Vždy je však daná žene možnosť slobodne sa rozhodnúť, aj keď vonkajšie vplyvy na toto rozhodovanie môžu by skutočne veľké, a to aj vzhľadom na psychický stav ženy, jej životné okolnosti, či jej schopnosť čeliť náročným situáciám.

Pri rozhodovaní sa je však potrebné si uvedomiť, že sa nerozhodujem len o svojom živote, ale aj o živote celkom novej ľudskej bytosti. Teda nejde o rozhodnutie typu dám si odrezať môj šiesty prst na nohe, aj tak mi pri chôdzi len zavadzia, ale rozhodujem sa okrem dispozície so svojim telom, aj o živote a smrti ľudskej bytosti v mojom lone, ktorú by som v prípade jej prijatia, iste nazývala mojim dieťaťom.

Ak využijem moje legislatívou zakotvené právo a začnem sa rozhodovať v otázke potenciálneho potratu, sú tu len dve možnosti:

a) rozhodnem sa pre potrat, teda ukončenie tehotenstva a smrť počatého a ďalej sa vyvíjajúceho človeka alebo

Inzercia

b) rozhodnem sa pre prebehnutie tehotenstva, pôrod a život počatého a ďalej sa vyvíjajúceho človeka.

V oboch prípadoch budem musieť niesť s tým spojené následky vo všetkých sférach života. Tehotenstvo nikdy nie je na úrovní zblúdeného poštového balíka s darčekom, ktorý nemal byť adresovaný nám, teda ho v prípade, že sa nám darček nepáči, vrátime. Veď stačí sa trochu vcítiť do tejto novej počatej a ďalej sa vyvíjajúcej ľudskej bytosti. Pochybujem, že keby ona dostala možnosť voľby, že by nechcela žiť. Od svojej prirodzenosti sme nastavení tak, že žiť chceme. Áno sú prípady samovrážd a nezrealizovaných túžob zomrieť, ale väčšinou ide o psychické problémy, alebo nezvyčajne ťažké životné okolnosti. Za normálnych okolností máme v sebe veľkú túžbu žiť, žiť naplno, žiť v pokoji, radosti, bezpečí a hojnosti. Prečo sa domnievať, že táto prirodzená túžba žiť by nebola sformulovaná neskôr aj v počatom dieťati?

Áno, v súčasnosti máme právo slobodne sa rozhodnúť o svojej tehotnosti a o živote nášho počatého dieťaťa aj na Slovensku. Máme tiež dar slobodnej vôle. Existujú však dobré a zlé rozhodnutia. Ak by sa potrat týkal len našej osoby, na štýl vyriešenia nejakého zdravotného problému, či vady nášho tela, bola by debata o potratoch zbytočná, veď každý nech si o sebe a svojom tele rozhoduje sám. Problém je však v tom, že týmto rozhodovaním sa absolútne rozhoduje aj o živote niekoho, kto je celkom samostatnou bytosťou, dovolím si tvrdiť, ktorá by chcela žiť bez ohľadu na názor ženy, v ktorej lone sa toto dieťa počalo. Veď sú stovky párov i jednotlivcov, ktorí by si radi toto dieťa adoptovali, resp. starali sa oň. Iste, niekedy sa narodí dieťa postihnuté a záujemcovia o starostlivosť oňho sa nehrnú, ale domnievam sa, že aj takéto dieťa túži žiť a dostať šancu žiť, hoc aj so svojim obmedzením.

Keďže pri potrate sa nerozhodujem len o dispozícii so svojim telom, ale aj o živote a smrti počatého dieťaťa, právo na potrat sa mi nedá vnímať inak, ako právo slobodne sa zle morálne rozhodnúť. Zle preto, lebo danému dieťaťu som nedal šancu žiť, resp. neumožnil mu realizovať jeho právo na život.

Otec, manžel a muž, milujúci svoju rodinu a krajinu, ktorý chce byť najlepším vyjadrením toho, kým má byť, trochu lepším dnes, ako bol včera, vedomý si toho skadiaľ kam ide a posilňovaný slovom "...lebo, Ty si so mnou.".

Odporúčame

Blog
Politická strana, či organizovaná skupina?

Politická strana, či organizovaná skupina?

Pozostatky extrémistov od Kotlebu- Uhrík, Mazurek a Suja verbujú do svojej politickej strany ľudí z bezpečnostných zložiek. Bývalí policajti, príslušníci vojenského spravodajstva či armády sa tak zaraďujú k extrémistickým krikľúňom ako Mazurek a v partii budú s bývalým "vojakom" mnohonásobného vraha Černáka, Sujom.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.