Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
13. august 2022

Tunel Višňové-neplatenie subdodávateľov

Dobudovanie tunela Višňové je priorita č.1 z hľadiska strategického významu. Na dostavbu tohto úseku Slovensko čaká celé roky. V poslednom období sa však dostávajú na verejnosť informácie, že nastáva problém s vyplácaním subdodávateľov. Vážnosť problému verejne priznal aj minister dopravy A. Doležal.
Tunel Višňové-neplatenie subdodávateľov

Problém s vyplácaním subdodávateľov na stavbe tunela Višňové má spoločnosť Tubau. Vyhlásil to v stredu počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).Doležal priblížil, že stavba má hlavného zhotoviteľa, ktorým je spoločnosť Skanska, a tá má pod sebou niekoľko úrovní subdodávateľov.

Skonštatoval, že štát zaplatil za odvedené práce Skanske a tá rovnako zaplatila svojmu subdodávateľovi. Podľa jeho informácií svojim subdodávateľom nezaplatila spoločnosť Tubau. Ďalšie kroky budú podľa Doležala také, aby sa opäť stretli dotknuté subjekty v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a problém vydiskutovali.

Podotkol, že problém vyzerá byť väčší ako to, že na tuneli Višňové nie sú vyplatené určité záväzky. "V rovnakej majetkovej štruktúre, ako je spoločnosť Tubau, sú aj Cestné stavby Liptovský Mikuláš a je aj spoločnosť Zeda ako nástupník, ktorý kúpil časť podniku spoločnosti Cestné stavby Liptovský Mikuláš," poznamenal Doležal s tým, že s nimi sú problémy na stavbách Slovenskej správy ciest (SSC) a problémy hlásia aj samosprávy. Spoločnosť podľa slov ministra nenastupuje na stavby.[1]

Tubau sa však bráni, verejné stanovisko je známe.

Štatutár spoločnosti Tubau Vladimír Ondriš uviedol, že na stavbe boli zo strany zmluvných partnerov vykonané kroky, ktoré preukázateľne nesú znaky ekonomickej trestnej činnosti s hroziacou potenciálnou škodou vo výške približne 25 miliónov eur."Obe naše spoločnosti Tubau a Cestné Stavby Liptovský Mikuláš - vykonávajú všetky kroky právnej ochrany, ktoré umožňuje slovenská legislatíva, pre úspešnú elimináciu nezákonného konania a tiež na odvrátenie negatívnych vplyvov na naše spoločnosti a na našich dodávateľov v miere, ako to naša situácia dovoľuje," vysvetlil Ondriš. [2]

Poškodenými spoločnosťami sú najmä menšie firmy. To, že nedostali zaplatené pocítia stovky rodín, pričom pre niektoré to môže znamenať existenčné problémy.

Stavebný priemysel je odvetvie, kde neplatenie zamestnancov je najviac rozšírené. Niekedy mám pocit, že sa to považuje za úplne normálne. Tí zamestnanci, ktorým nebolo zaplatené sa veľakrát nevedia domôcť spravodlivosti! Poznám aj príbehy občanov, ktorí vyhrali súdne spory, žiaľ peniaze nevideli. Môj základný pocit je, že za 30 rokov žiadna vláda nenašla spôsob, ako účinne riešiť tento problém. Som presvedčený, že toto by malo byť prioritou každej vlády.

Veľmi problematické vidím aj možnosť nekonečného reťazca subdodávateľov. V praxi to znamená, že stavba má hlavného staviteľa, pričom ten má pod sebou x subdodávateľov. Bežne sa stáva, že posledný subdodávateľ vykoná prácu, ale peniaze sa k nemu nedostanú. Keď sa pýta, prečo nemá zaplatené, dostane obligátnu odpoveď od nadriadeného: „Firma nado mnou mi nezaplatila“...

Inzercia

V prípade štátnych zákazok, kde si štát plní finančné záväzky voči hlavnému staviteľovi sa nemôže stať, že posledný subdodávateľ nedostane peniaze.

Pýtal som sa ľudí,  ktorí pracovali v zahraničí v stavebníctve či aj tam je bežné, že ich zamestnávateľ nevyplatí. Jeden z nich, ktorý pracoval vo Švédsku, mi povedal, že tam to nehrozí. Pokiaľ by sa stalo, že firma nevyplatí zamestnanca, do týždňa je zablokovaná.

Chcem sa postaviť na stranu tých občanov, ktorí poctivo urobili svoju prácu, ale nedostali zaplatené.

Takisto chcem apelovať na ministra dopravy, vedenie NDS, a.s, predsedníčku  ŽSK nakoľko stavba sa nachádza na území ŽSK, aby hľadali cestu ako pomôcť poškodeným občanom.

[1] www.teraz.sk, 10.8.2022 13:00h

[2] www.myzilina. sme.sk, 3.6.2022 5:27h

Pochádzam z Oravy, z dediny pod Babiou Horou. V r. 1912 z Krakowa vystúpil na vrchol B.Hory V.I Lenin, a preto tam mal osadený pamätník. O niekoľko desaťročí neskôr tam prichádza z Krakowa K. Wojtyla. Dnes tam nájdete jeho pamätník. Zaujímam sa o kultúru a ekonomiku. Moje heslo: Kde je cieľ, tam je vôľa!

Odporúčame

Blog
I. Matovič: Sľúbili sme 200€ na dieťa. Splnili sme. Nie, nesplnili ste!

I. Matovič: Sľúbili sme 200€ na dieťa. Splnili sme. Nie, nesplnili ste!

Pred 1-2 týždňami sa objavili bilbordy, kde je niečo napísané. Žiaľ musím sa ozvať, že do dnešného dňa tento záväzok nie je splnený. Samozrejme vysmiaty „šéf“ tvrdí opak. Ten obsah reklamy mi pripomína príbeh o snežnom mužovi , ktorý sa volá YETI. Všetci o ňom rozprávajú, ale nikto ho nevidel. Tak isto je to s tými 200€/dieťa.

Blog
Desať Božích prikázaní v modernom svete

Desať Božích prikázaní v modernom svete

Sumár rozhovorov na tému Desatoro, v ktorých deväť katolíckych kňazov vysvetľuje Božie pravdy v aplikácii na súčasnú dobu. V téme idú na hlbinu, k podstate; vedecko teologickým pohľadom a zrozumiteľnou rečou poukazujú na Božiu pedagogiku s nemennou večnou platnosťou.

Blog
Oživme politické hodnoty Tomáša Baťu

Oživme politické hodnoty Tomáša Baťu

Tomáš Baťa prišiel s vlastným riešením sociálneho systému. Poznáme ho ako najúspešnejšieho podnikateľa Československa a inovátora. Málokto však vie, že bol aj politikom. Od roku 1923 do roku 1932 bol starostom Zlína a jedným z troch najvážnejších adeptov na post prezidenta ČSR po Tomášovi Garrigue Masarykovi. Aké boli jeho politické hodnoty?

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.