Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
02. júl 2022

Pavlovo na telo

Ani sme sa nenazdali a už sme s nedeľným čítaním Listu Galaťanom na konci. Na liturgii si z neho vypočujeme jeho záverečné verše. A to autenticky priamo z Pavlovej ruky.
Pavlovo na telo

Zamyslenie k evanjeliu tejto nedele si môžete prečítať tu. 

Bratia, ja sa nechcem chváliť ničím iným, iba krížom nášho Pána Ježiša Krista, cez ktorý je svet ukrižovaný pre mňa a ja pre svet. Lebo ani obriezka nie je nič, ani neobriezka, ale nové stvorenie.
A nad všetkými, čo sa budú riadiť týmto pravidlom, pokoj a milosrdenstvo, aj nad Božím Izraelom.
A odteraz nech ma už nik neobťažuje, lebo ja nosím na svojom tele Ježišove znaky.
Milosť nášho Pána Ježiša Krista nech je s vaším duchom, bratia. Amen. (Gal 6, 14-18)

Čo sa tým myslí? Pavol často svoje listy nepísal ale diktoval. Svedčia tom záverečné verše, v ktorých je zdôraznenie, že ich píše vlastnou rukou. Išlo o akýsi druh podpisu, ktorým textu dával vierohodnosť. V Písme ich konkrétne nachádzame na týchto miestach: 1 Kor 16, 21–24; Kol 4, 18; 2 Sol 3, 17. Patria sem teda aj záverečné slová listu Galaťanom. Na rozdiel však od ostatných spomenutých príkladov, je Pavlov vlastnoručný zásah do tejto epištoly taký rozsiahli, že sa dal použiť ako perikopa do liturgického čítania. Vskutku sa tu bavíme o časti Gal 6,11-18. Poslucháč na omši si to ale nevšimne, pretože čítanie začína až od v. 14. Otázkou tak je: prečo sa tu teda apoštol takto rozpísal, keď mu inde stačilo zopár riadkov?

Jeho motívom bola vážna obava o tých novoobrátených kresťanov, ktorých mohli ľahko zmanipulovať pomýlené názory tzv. „židokresťanov“. Zdieľať

Odpoveď bez väčších ťažkostí nájdeme, ak do ohľadu zoberieme nielen obsah tohto dodatku ale aj atmosféru celého listu. Ako je známe List Galaťanom, je netypický tým, že z neho presakuje značná negatívna emócia jeho autora. Pavol je na adresátov naozaj nahnevaný. Dokazuje to na viacerých miestach. V úvode vynecháva typické vďakyvzdanie za veriacich, ale naopak pridáva ostré pokarhanie. Hneď od začiatku má potrebu sa obhajovať a o poznámke typu „Nech sa dajú hoci aj kastrovať tí, čo vás mätú!“ (Gal 5,12) snáď netreba ani hlboko meditovať. Vzťahy boli teda naozaj napäté. No zmyslom listu nebolo, žeby si ním tu Pavol chcel vyliať zlosť. Jeho motívom bola vážna obava o tých novoobrátených kresťanov, ktorých mohli ľahko zmanipulovať pomýlené názory tzv. „židokresťanov“.

No Pavol, sám obrezaný a bývalý farizej, demaskuje povrchnosť, ktorá vedie len k falošnej náboženskej pýche. Zdieľať

Práve preto mal Pavol osobitnú potrebu na konci listu ešte raz stručne „po lopate“ konkrétne sformulovať základný a najvypuklejší problém na ktorý listom reagoval. Tí, ktorí sa dali obrezať a dodržiavali prikázania Tóry, si toto všetko považovali za znak výnimočnosti a vyššej náboženskej kvality. Tým pravdepodobne vytvárali nezdravý nátlak na tých kresťanov, ktorým bol tento štýl cudzí, a ktorý sa následne mohli cítiť menejcenne. No Pavol, sám obrezaný a bývalý farizej, demaskuje povrchnosť, ktorá vedie len k falošnej náboženskej pýche. Ako skutočný znak kresťana predstavuje Kristov kríž. Nie to, čo je na tele viditeľné zaváži. Jedine nasledovanie Krista až na kríž má skutočnú hodnotu.

Ako protiklad starozákonnej obriezky tu Pavol kladie Ježišove telesné znaky. Zdieľať

Pavol to tu myslí naozaj smrteľne vážne. A aj preto by si list bolo treba prečítať opäť a v celku. Pavlova emócia, ktorú z neho cítiť nám dáva pochopiť, že zadubenosť niektorých náboženských „expertov“ je stálou hrozbou pre všetky časy, v ktorých Cirkev existuje. Určite výstižným zhrnutím tohto vzácneho Pavlovho výstupu je osobitne prekvapivý a tajomný v. 17.: „A odteraz nech ma už nik neobťažuje, lebo ja nosím na svojom tele Ježišove znaky.“ Obsahuje dva prvky. Naj prv v ňom Pavol nezvyčajne tvrdo dáva najavo, že o danej veci sa už s Galaťanmi nemieni ďalej baviť. Tu už nie je čo vysvetľovať. Druhá polovica verša zjavne naráža na telesné znaky, ktorými sa možno pres svetom „chváliť“. Ako protiklad starozákonnej obriezky tu Pavol kladie Ježišove telesné znaky. Pôvodný text doslova hovorí o stigmách, čiže viditeľných znakoch na tele, ktoré označovali buď majiteľa pri otrokoch, alebo príslušnosť k nejakej skupine. Pravá kresťanská príslušnosť u Pavla tak už nevychádza z jeho obriezky ale z Ježišových rán po ukrižovaní. Hovorí tu však Pavol obrazne, alebo ho môžeme považovať za prvého zdokumentovaného stigmatika – človeka s ranami, aké mal Ježiš, ktoré vznikli nadprirodzeným spôsobom -  v dejinách Cirkvi? Túto, zdá sa, nezodpovedateľnú otázku si kladú mnohí už oddávna. Nech je to už akokoľvek Pavlove dnešné slová „na telo“ nám dávajú jasne vedieť, akú odpoveď Galaťanom a nám dáva.

Inzercia

Lukáš Durkaj

Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.

obrázok: wikimedia

 

Centrum sa zameriava predovšetkým na výskum a vzdelávanie v oblasti biblických a blízkovýchodných vied s interdisciplinárnych presahom do iných oblastí, na popularizáciu vedeckého štúdia biblického a blízkovýchodného sveta, na biblický apoštolát a formáciu. Členmi Centra sú kňazi Košickej arcidiecézy zaoberajúci sa štúdiom biblického a blízkovýchodného sveta. Viac o Centre a jeho aktivitách na www.biblia.abuke.sk

Odporúčame

Blog
70% Ukrajincov ku konfliktu prispela ukrajinská vláda. 58% - USA je vinník vojny

70% Ukrajincov ku konfliktu prispela ukrajinská vláda. 58% - USA je vinník vojny

Prieskum Chicagskej univerzite ukázal že až 70 % uviedlo, že k vypuknutiu konfliktu prispelo konanie ukrajinskej vlády. Až 58 % označilo USA označilo za vinníka vojny. Až 66 % opýtaných uviedlo, ze Kyjev nakoniec získa späť všetky svoje stratené územia. Jeffrey Sachs,predseda komisie pre Covid-19 v lekárskom časopise Lacent tvrdí, že smrtiaci vírus nepochádza z prírody, ale bol náhodným uvoľnením "z americkej laboratórnej biotechnológie". Kyjevský diplomat v nemecku vyhlásil, že "pre tých, ktorí bojujú za slobodu, neexistujú žiadne zákony". Pokračoval prirovnaním Banderu k Robinovi Hoodovi. Bojové krídlo banderovej organizácie - Ukrajinská povstalecká armáda (UPA) je zodpovedná za volynský masaker. Na Ukrajine banderovská UPA zabila na Ukrajine 60 000 Poliakov a 3 000 Ukrajincov medzi februárom 1943 a februárom 1944.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.