Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
07. máj 2022

Baránok, ktorý pasie

V našej veľkonočnej nedeľnej púti naprieč Apokalypsou sme skákali od prvého zjavenia (1, 9-11a. 12-13. 17-19) ku nebeskej liturgii, ktorej centrom je baránok mŕtvy a predsa živý (5, 11-14). Po tom nastáva otváranie zvitku zapečateného siedmimi pečaťami.
Baránok, ktorý pasie

Zamyslenie k evanjeliu tejto nedele si môžete prečítať tu. 

Ja, Ján, videl som veľký zástup, ktorý nik nemohol spočítať, zo všetkých národov, kmeňov, plemien a jazykov. Stáli pred trónom a pred Baránkom, oblečení do bieleho rúcha, v rukách mali palmy.
A jeden zo starcov mi povedal: „To sú tí, čo prichádzajú z veľkého súženia: oprali si rúcha a zbielili ich v Baránkovej krvi. Preto sú pred Božím trónom a dňom i nocou mu slúžia v jeho chráme. A ten, čo sedí na tróne, bude prebývať nad nimi.
Už nebudú hladovať ani žízniť, nebude na nich dorážať ani slnko, ani iná horúčosť, lebo Baránok, čo je v strede pred trónom, bude ich pásť a privedie ich k prameňom vôd života. A Boh im zotrie z očí každú slzu.“ (Zjv 7, 9. 14b-17)

My sa v našej liturgii ocitneme v momente medzi otvorením šiestej a siedmej pečate. Kým predchádzajúce lámania pečatí sprevádzali výjavy štyroch jazdcov (6,1-7), zabitých mučeníkov a kataklizmy (6, 9-16) zrazu sa v 7. kapitole ocitáme v akomsi intermezze. Najprv sa vizionárovi zjavuje zástup určený fixným číslom 140 00, ktorý je definovaný ako ľud pochádzajúci z dvanástich kmeňov Izraela (7,1-8). Hneď na to nastupuje obraz zástupu, avšak bez možnosti zistiť jeho počet, pretože ho „nik nemohol spočítať“ (7,9). Ten je navyše definovaný ako taký, ktorý sa skladá z mixu všetkých národov a sociálnych skupín. Interpretačne sa tu odborníci delia na dve skupiny. Jedny obidva skupiny stotožňujú, druhí ich zásadne odlišujú. Kľúčovými argumentami sú tu hlavne delenie medzi židmi a pohanmi a tajomná forma limitácie počtu spasených.

Podobne ako pred týždňom, aj teraz sa uprostred zhromaždenia nachádza Baránok. Zdieľať

Náš úryvok je však vybratý z druhého opisu zástupu. Ten obsahuje zaujímavú črtu, ktorá bola liturgistami dopasovaná k téme Štvrtej veľkonočnej nedele, známej v katolíckom prostredí ako Nedeľa Dobrého pastiera. Podobne ako pred týždňom, aj teraz sa uprostred zhromaždenia nachádza Baránok. V prísľube budúcej blaženosti, je prítomným starcom, okrem iného, charakterizovaný ako ten, kto pasie (7,17).

Bohočlovek dáva príklad, ako byť správne človekom. Zdieľať

Baránok, ktorý pasie. Ten o ktorého sa treba starať sa stará. Zvláštny obrat odkazuje na revolučú zmenu pohľadu na Boha, ktorý prinieslo kresťanstvo. Boh, ktorému sa patrí slúžiť sa zrazu stáva slúžiacim. Zabitý vedie k životu. Predmet obety sa stáva vodcom. Bohočlovek dáva príklad, ako byť správne človekom.

Len ten, kto sa vie prikloniť k tomu, kto sa sklonil k nemu môže dospieť k vytúženému víťazstvu. Zdieľať

Vyvolení v nebeskej sláve sú teda tí, ktorí v zabitom Baránkovi vidia perspektívu, ktorá predčieva ideály moci a bohatstva, Len ten, kto sa vie prikloniť k tomu, kto sa sklonil k nemu môže dospieť k vytúženému víťazstvu.

Lukáš Durkaj

Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.

obrázok: wikimedia

Inzercia

Centrum sa zameriava predovšetkým na výskum a vzdelávanie v oblasti biblických a blízkovýchodných vied s interdisciplinárnych presahom do iných oblastí, na popularizáciu vedeckého štúdia biblického a blízkovýchodného sveta, na biblický apoštolát a formáciu. Členmi Centra sú kňazi Košickej arcidiecézy zaoberajúci sa štúdiom biblického a blízkovýchodného sveta. Viac o Centre a jeho aktivitách na www.biblia.abuke.sk

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
Ako na Apokalypsu

Ako na Apokalypsu

Veľkonočné nedele sú v liturgii typické tým, že vo svojej bohoslužbe slova čerpajú až na Žalmy iba z Nového zákona. Namiesto starozákonných úryvkov sa nám v prvom čítaní ponúkajú dejiny rannej Cirkvi zachytené v spise Skutkov apoštolov. Tohtoročný cyklus lekcií má ale svoje špecifikum aj na mieste, kde sme inak zvyknutí vypočuť si niečo z apoštolských listov. Až do sviatku Turíc nám budú ponúkané vybrané útržky zo Zjavenia svätého apoštola Jána, čo je posledná kniha celej Biblie, známejšia podľa svojho gréckeho názvu ako Apokalypsa. Ešte pred pohľadom na našu liturgickú ochutnávku vám preto veľmi odporúčam si tento spis postupne čítať aj kontinuálne a v celku.

Blog
List pre kňazov na nedeľu Dobrého Pastiera / List biskupovi

List pre kňazov na nedeľu Dobrého Pastiera / List biskupovi

Veriaci aj kňazi sa musia vydať sa za Kristom nielen do chrámov, ale predovšetkým domov, každý do svojej Galilei. A vidieť Krista nielen pri oltári, ale aj v každom človeku pred nami. List jedného z biskupov kňazom na nedeľu Dobrého Pastiera dáva nádej, že postoj cirkvi k druhému človeku sa začal aj na Slovensku reformovať.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.