Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
16. apríl 2022

Peter Šimko / Ľudia často rozjímajú a meditujú sami so sebou. To nie je modlitba

Rozhovor s riaditeľom Arcibiskupského úradu v Trnave o rozjímaní, meditácii a kontemplácii.
Peter Šimko / Ľudia často rozjímajú a meditujú sami so sebou. To nie je modlitba

Medzi transcendentné tajomstvá, ktoré nás presahujú a ovplyvňujú, patrí i rozjímanie, meditácia a kontemplácia. Vieme správne rozlíšiť tieto tajuplné stavy? „Vplyv individualizmu v modlitbe spôsobil, že ľudia často rozjímajú či meditujú sami so sebou. To nie je modlitba. Na Slovensku máme v tom terminologický chaos. Aj v prekladoch. Pri modlitbe ide o vzťah ja a ty (Boh), nie ja a virtuálne ja,“ vysvetľuje Mons. Peter Šimko.
 

V rozhovore sa dozviete:

- aký je rozdiel v rozjímaní, meditácii a kontemplácii,
- aký je medzi nimi súvis a vzťah,
- o čo konkrétne ide v týchto tajuplných stavoch,
- či sa dá kontemplácii naučiť,
- čo všetko môže byť kontemplatívnou modlitbou.


Nad Božím slovom máme rozjímať. Čo to pre nás znamená, čo máme robiť? 

Rozjímanie je modlitba, ktorá vychádza z biblického: milovať budeš Pána, svojho Boha, celou mysľou.

Pri rozjímaní zapájame svoj intelekt. Snažíme sa spoznávať biblické texty, porozumieť Božiemu slovu. Hľadáme Božie pôsobenie v živote cez Božie slovo a predkladáme všetko Pánovi. Spoznávame seba, akí sme boli, akí sme, a  s Božou pomocou sa rozhodujeme, akí chceme byť.

V čom sa od toho odlišuje meditácia?

Ide o to, aby sme boli v modlitbe pred Pánom celí a dali do toho všetko.  Zdieľať

Meditácia je modlitba, pri ktorej zapájame všetko podľa biblického: milovať budeš Pána celým srdcom, dušou, mysľou, silou (Mk 12, 30).

Teda k intelektu zapájame svoje emócie i srdce. 

Je medzi rozjímaním a meditáciou priamy súvis či vzťah?

Medzi rozjímaním a meditáciou je plynulý vzťah. Pri meditácii dovolíme Bohu, aby pôsobil svojím slovom na nás, ako keď nechávame pôsobiť lúče slnka na svoje telo - a prejavujeme sa ako slobodné Božie deti.

Je veľký rozdiel medzi biblickým a nebiblickým chápaním meditácie. A ľudia opúšťajú obrazne pramenitú vodu a menia ju za vodu z cisterny. 

A kontemplácia ide ešte ďalej. Čo možno pochopiť pod kontemplatívnou modlitbou?

Kontemplácia je vrcholom modlitby. Vtedy je modlitba absolútnou jednoduchosťou, životom, úplným odovzdaním sa do Božej vôle, darovaním sa, obetou. Slová už nie sú potrebné, len kontempláciu oneskorujú a komplikujú. 

Stačí sa pozerať na Pána a on dáva milosť prijať a pochopiť všetko. Je to spočinutie v Pánovi. Zdieľať

Dá sa kontemplácii naučiť?

Kontemplácia je Boží dar, milosť, nedá sa naučiť, len môžeme vytvoriť podmienky na jej prijatie.

O čo konkrétne v nej ide?

Ide o zjednotenie sa s Pánom, keď vnímam realitu Božími očami a stávam sa jej súčasťou. Vnímam Boha vo všetkom. Je to stav Božej milosti. Pozrite sa napríklad na svätého Františka, ako vnímal Boha v stvorených veciach a chválil ho.

Inzercia

Podľa svätého Josemaría Escrivu sa i naša práca môže stať kontemplatívnou modlitbou. Ako to treba chápať; čo všetko môže byť kontemplatívnou modlitbou?

Učíme sa posväcovať svoju prácu modlitbou tak, že sa snažíme v práci žiť v Božej prítomnosti a často používame strelné modlitby. O čom hovorí svätý Josemaría Escrivá, to sa ľudsky nedá uskutočniť. Zo skúsenosti vieme, že kto to chce ľudsky zvládnuť, prestane sa modliť. Práca ho pohltí, bude si namýšľať, že sa modlí, a smeruje k vyhoreniu.

Práca ako kontemplatívna modlitba je Boží dar, keď Boh je všetko vo všetkom. To je náš cieľ. Zdieľať

Začnime sa najprv modliť.


- upravená verzia čl. 1, 2, prevzatých so súhlasom Moja Trnavská arcidiecéza, foto 1, 2, 3, 4: Júlia Kubicová
 


Mons. ThLic. PETER ŠIMKO
v kňazskej službe pôsobil vo viacerých farnostiach a zároveň ako dekan Smolenického dekanátu, notár, neskôr obhajca zväzku a napokon sudca Arcidiecézneho tribunálu, generálny vikár Trnavskej arcidiecézy a riaditeľ Arcibiskupského úradu v Trnave.

​Zároveň je i kanonikom, rektorom Katedrály svätého Jána Krstiteľa, tiež členom Kňazskej rady a Zboru konzultorov Trnavskej arcidiecézy a tajomníkom komisie na posúdenie predpokladaných videní a zjavení; venuje sa aj službe oslobodenia.

 

.........................................................................

Odporúčam i ďalšie veľmi zaujímavé rozhovory s Mons. Petrom Šimkom:

Tvorca sviatostí je Boh a on dáva iba to, čo je najkvalitnejšie | Moc Eucharistie je mocou Ježiša Krista | Božia láska dokáže premieňať aj naše stigmy na zdroj milostí* | Lá(s)kavé (ne)vinnosti | Zabodnuté meče bolesti nás chránia, aby nás nevyžrala pýcha* | Eucharistia v našich rukách je ako náš osud | Potrebujem niekoho, aby som bol slobodný* | Boh nás často vedie k tomu, o čom si myslíme, že nás prevyšuje a že na to nemáme | Človek participuje na moci a autorite Božej - dokáže aj nemožné | O čo by sme prišli, keby sme Pannu Máriu v svojom živote vynechali? | Práva, povinnosti a privilégiá Božieho dieťaťa | Diabol pracuje ako úžernícka nebankovka, požičia rád, aby časom získal všetko | Ľudia často rozjímajú a meditujú sami so sebou. To nie je modlitba Vstúpiť do komunikácie s Pánom znamená opustiť všetko, čo nám tomu bráni

Jeho homílie: 

Čo je láska a ako milovať | Máme pri sebe Odborníčku na ľudské vzťahy | Prečo niekto stále nadáva na Pána Boha a na Cirkev? | Kristus sa spojil ako Boh s každým jedným z nás. A chce, aby sme aj my zvíťazili Neistota vzbudzuje strach. A každá agresivita je dôsledok strachu. Ako z toho von?

.........................................................................

 

Zaoberám sa témami - spiritualita a mystika, fenomén utrpenia, Krásy a umenia. Šiesty rok pôsobím aj ako externá redaktorka a moderátorka pre katolícke médiá. Viac info tu: https://svetkrestanstva.postoj.sk/autor/kubicova-julia

Odporúčame

Blog
Prečo je táto (Veľká) noc odlišná od iných?

Prečo je táto (Veľká) noc odlišná od iných?

Včera v podvečer po východe prvej hviezdy začali sláviť Veľkú noc aj židia, Pesach potrvá sedem dní do 23. apríla. Pri sederovej večeri (seder = poriadok) znela včera 15. apríla v židovských ortodoxných rodinách štyri razy hebrejská otázka: má ništanná hallajlá hazé michol hallelót? - prečo je táto noc odlišná od všetkých nocí? Každá Veľká noc je odlišná od iných, nie je len ďalšia v poradí ale je špecifická okolnosťami v ktorých ju prežívame, no exkluzívnosť jej dodáva najmä jej zásadný spásny obsah. V príspevku predstavíme pozoruhodné štvorice sederovej večere a štvoricu Ježišových činov vo večeradle a štvoricu miest, kde sa završuje naša záchrana a dielo milosti.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.